Gjest thricane Skrevet 10. november 2010 #1 Skrevet 10. november 2010 Hvordan er muligheten å jobbe som revisor med små barn? Vurderer revisjon, men er usikker på om det går overens med familielivet å ha denne type jobb. Hva forventes av overtid? Hvordan er arbeidsdagen? Mulighet for å avspasere overtid i stedet for å ta det ut i ren lønn? Er evnt 30 den dagen jeg er ferdig utdannet, og har da to barn, minste 3 år. Trenger innspill:-) Takk
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #2 Skrevet 10. november 2010 Har en vennne som er revisor. Det er til tider veldig stort arbeidspress, spessielt ved årsslutt og til 30. juni om jeg husker riktig. Hun er alene med to barn. Det fungerer OK. Selv om det i perioder er mye å gjøre kan hun jobbe noe kveld og helg for i steden å kunne slutte i bruklig tid for å hente barn i barnehagen ol.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #3 Skrevet 10. november 2010 8- 16 jobb mesteparten av året dersom du er effektiv i arbeidstiden. Veldig mye overtid rundt årsoppgjøret rett før sommeren. Kjenner en som jobber som dette og det er slik der hun jobber ihvertfall. Hun har også 5 ukers sommerferie samt sommertid på sensommeren der hun slutter kl 15. Er en del kurs og slikt innimellom da.. Men det kan jo være fra bedriftens side og ikke generelt for yrket..
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #4 Skrevet 10. november 2010 Jeg er revisor, men har ikke barn enda, men har et i magen. Håper det går greit at jeg svarer likevel. Årsoppgjørsperioden har nå blitt lenger enn det den var når jeg begynte i bransjen (har jobbet 9 år). Den strekker seg fra januar til 30. juni. Litt variabelt hvordan kundemassen er, ofte også internt på kontoret så er det variabelt hvor mye man jobber. Jeg har vært litt "uheldig" med kundelisten min og har hatt mye overtid i juni de siste 3 årene. Men det er kjempespennende kunder, så det oppveier litt. Andre jobber vanlige dager i mai og juni. Januar er veldig variabelt på om det blir overtid eller ikke. Alt avhenger av hvor du jobber. Jeg har jobbet/jobber i mindre selskaper, dvs 20 ansatte i det ene og 40 i det andre. Der er det også forskjeller. Det ene selskapet jeg jobbet med hadde et samarbeid med en av de 4 store for mulig at vi skulle bli en del av det. Heldigvis valgte sjefene mine å holde seg utenfor, der tror jeg det hadde vært mer krav til jobbing. Og det er mindre muligheter for avspasering. I det ene selskapet jeg har jobbet var det et "krav" om å jobbe 150 t overtid. Men vet at de har lempet litt på det kravet nå. 7,5 t arbeidsdag hele året (betalt matpause). Her kan du avspassere all overtid. Tidligere kunne man avspassere overtidstillegget også, men det er det ikke lov til i følge arbeidsmiljøloven og dermed ble det slutt på det. Om en ikke ønsket å jobbe 150 t overtid. Så kunne man når jeg jobbet der, jobbe 100 % i årsoppgjøret og så mye overtid man klarte. Resten av året burde man da jobbe redusert stilling. (fikk da lønn i hht hva man jobbet de forskjellige mnd). Der jeg jobber nå er det krav om 160 t overtid, hvis ikke må man jobbe redusert stilling. Da får man lønn etter stillingsprosenten hele året. "Fridagene i årsoppgjøret" brukes ofte til å jobbe og man får overtid disse dagene. Overtidskravet reduseres med stillingsprosenten. De fleste jobber en kveld eller 2 i uken også. Men det er fordi de ofte ikke klarer fulle dager de andre dagene. På kontoret mitt jobber de fleste damene med barn redusert stilling, noen 90 % de fleste 80 %. Vi har også 8 t arbeidsdag jan - april, 7,5 t arbeidsdag i mai, sept - des. og 7 t i juni - aug. Betalt matpause. Også her har vi mulighet til å avspassere og har 75 t pliktig avspasering i perioden juli - sept. Det er dog ikke ønskelig at all overtid blir avspassert. Det er mulig å jobbe fult med barn, men mange av de jeg jobber med har menn som tjener mye mer enn oss og dermed har råd til å jobbe redusert. Det er nok også slitsomt, så jeg skal vurdere å gå ned i stilling når de barna vi skal ha er kommet. De fleste firmaer har noe tilsvarende krav som skisert over. Noen lokale forkjeller er det. Og de fleste er ikke så strenge som der jeg jobber nå med tanke på overtid. Ei vennine driver et firma der de ikke ønsker at medarbeiderene skal jobbe overtid. Jeg har minimum 5 ukers sammenhengende sommerferie. Mange har 6, 7 og 8 uker fri. Samt mye fri på høsten. Lønnen er også bra til bare 3 års utdannelse etter videregående. Jeg har ca 500 000 i årslønn + overtid (Oslo + Bærum ligger mye høyere enn dette). Bakdelen er all jobbingen halve året. Det er masse faglige utfordringer. Mye kundekontakt og en er ofte innom mange bransjer. Og vi er ikke så trauste som alle skal ha det til:) Ble langt dette. Men tenkte jeg kunne fortelle min erfaring. Noen takler overtiden bra, andre ønsker mer normale dager og må da finne seg noe annet. Lykke til med valget.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #5 Skrevet 10. november 2010 jeg glemte å få med at alle revisorfirmaene jeg har hatt kontakt med har 5 uker ferie. Og får da dette i tillegg til avspaseringen. I tillegg til lønn så kommer tlf og trening.
Gjest thricane Skrevet 10. november 2010 #6 Skrevet 10. november 2010 Tusen takk for svar, det ga svar på mye jeg lurte på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå