Gå til innhold

Wæææ, litt angst nå..noen som har peiling?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid, er nå i uke 6.

Men så har det seg at mannen går på cellegift, tabletter, men det er ikke noe sterke saker egentlig (han har ikke kreft)

Men så var han til legen i dag med guttungen og så spurte han da samtidig om babyen i magen kunne ta skade av medisinen han går på, og da sa legen at han viste ikke?!

Han skulle undersøke det og så skulle vi snakke om det når jeg skal til legen på første kontroll, og det er i min uke 11!!

Får jo helt panikk her..

Lenge til uke 11, og hva om det er noe galt med ungen.. Noen som har peiling på dette her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg aner i grunn ikke. Men cellegift er jo skadelig for nettopp celler, og kvinner som f.eks. bruker Methotrexate bør seponere dette under graviditet pga. faren for fosterskader. Hvordan dette kan påvirke sædcellen aner jeg som sagt ikke, men faren er jo mindre for fosteret enn hvis mor bruker tabletten.

 

Det er jo ikke enkelt å se om fosteret har skader alt for tidlig. Det vil jo ikke vises på tester, annet enn det man evt. kan se på ultralyd. Regner med de minste embryoene er vanskelig å se noe på.

 

Jeg ville tatt en tlf. til lege / gynekolog for en samtale før uke 11. Kanskje andre leger har mer erfaring. De som jobber med leddgiktspasienter har kanskje mer kunnskap rundt dette.

 

Ikke gå rundt med bekymring. Det har nok gått helt fint skal du se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vet noe om dette? Skjønner jo selv at dette ikke er noe vanlig sak, og irriterer meg at legen kunne ta så lett på det, undersøke det i løpet av 5 uker og så skal vi "snakke" om det, han må jo skjønne at vi blir urolige når han ikke kan svare og og det er så lenge til..

Har nok av ting og uroe meg for om ikke dette skal henge over meg også.. er bare så fortvilet..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren til en venninne hadde testikkelkreft med spredning og fikk cellegift i forbindelse med det. De fikk beskjed om at hvis hun ble gravid før det hadde gått et år etter avsluttet behandling, så burde hun ta abort.

 

En annen jeg vet om går på cellegift pga chrons (er det ikke det det heter, en sånn magesykdom?), han sluttet på tablettene en periode når de planla å bli gravide. De undersøkte mye på forhånd og fant ut at det var gjort undersøkelser som viste at mor ikke burde ta tablettene mens hun var gravid. Ingen undersøkelser sa noe om det var farlig at far brukte tablettene før befruktningen, men det var heller ingen som sa det motsatte. Dette er noen år siden, så det kan jo hende det har kommet nye undersøkelser på det nå, men jeg anbefaler dere at samboeren din tar kontakt med legen som har gitt han tablettene, han har antagelig mer greie på det enn fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, han gjorde det, men det her er snakk om veldig små doser av cellegift, han ble ikke kvalm, eller mistet hår eller noe, er pga av hudsykdom..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer har nå snakket med hun legen som har med dette og gjøre.. og hun var ikke helt sikker hun heller, men hun hadde aldri hørt om at fosteret kunne ta skade av det med de små dosene som han tar. Hun har vært borti tilfeller der kvinner som går på desse medisinene har blitt gravid og det har gått helt fint med ungen.. Så hun trodde det skulle gå helt fint, men hun anbefalte oss og snakke med fastlegen og få han til og gi oss henvisning til tildig ultralyd slik at vi kan slappe helt av!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...