Gå til innhold

Er du revisor eller sammen med en revisor, og har små barn?

Anbefalte innlegg

Gjest thricane
Skrevet

Hvordan er muligheten å jobbe som revisor med små barn? Vurderer revisjon, men er usikker på om det går overens med familielivet å ha denne type jobb.

Hva forventes av overtid? Hvordan er arbeidsdagen? Mulighet for å avspasere overtid i stedet for å ta det ut i ren lønn?

Er evnt 30 den dagen jeg er ferdig utdannet, og har da to barn, minste 3 år.

Trenger innspill:-)

Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er samboer med en tidligere revisor:-)

Jeg er veldig glad for at han fant en annen jobb for å si det sånn.. Fra desember til mai ca var det veeldig mye jobb (årsoppgjøret), i perioder var det 14-timers dager med jobb også på lørdager (men da kanskje bare en 4-5-6 timer alt ettersom). Arbeidet gikk mye ut på å kjøre rundt til kunder å sitte der å revidere(dette i vanlig arbeidstid), og så ta med seg å sitte på kontoret å arbeide med det. Han var altså avhengig av bil på jobb.

Du har ansvaret for dine kunder,så er det opp til deg å disponere tiden slik at alt blir gjort i tide,at tidsfrister overholdes osv. Et veeldig stressende yrke!

Det eneste positive med jobben var lange ferier:-) Han tok ut mesteparten av overtiden i avspasering (de ser helst at avspasering blir gjort i typiske "stille tider" som sommeren), så hadde ofte 8 uker ferie på sommeren. Og også mulighet for å ta litt avspasering i forbindelse med jul o.l. Det som ikke ble tatt ut i avspasering ble tatt ut i lønn eller ført over til neste år.

Men det kan jo være forskjellig fra by til by, bedrift til bedrift da! Han var revisor i to forskjellige firma i to forskjellige byer, praksisen var hvertfall mer eller mindre lik der.

Er ikke meningen å skremme deg da, hvis det er revisor du vil bli så finner du en måte å kombinere det med familielivet. Traff på mange jeg som hadde vært revisore hele livet og kunne ikke tenkt seg annet, og som kombinerte dette fint med familielivet. Men det fungerte altså ikke særlug bra for oss.

Lykke til med valget! :-)

Gjest thricane
Skrevet

Takk for svar, hjelper å høre på de positive og negative sidene ved yrket:-)

Skrevet

Ja, jeg er revisor OG jeg er sammen med en :-).

Og vi har tre barn!

Ja, det er mye å gjøre fra midten av januar og i hvert fall ut mai. Men nå er det faktisk ikke lov å jobbe mer enn 200 timer overtid da.

Jeg og mannen jobber overtid annenhver dag, og helger dersom nødvendig.

Hva som forventes av overtid, er nok forskjellig fra bedrift til bedrift. Noen steder forventes det at man jobber så mye overtid som er lov etter arbeidsmiljøloven, men andre steder forventer man nesten ikke overtid i det hele tatt av småbarnsforeldrene.

Der jeg har jobbet (små revisjonsselskap) får vi ansvaret for det meste selv, og legger opp dagene sånn som vi vil. Men jeg er ikke enig med det hun andre skrev, om at vi selv er ansvarlig for at alt blir gjort. Sjefene er ansvarlig for at arbeidsmengden er rett, og har jeg for mye å gjøre, må noen andre gjøre det. Eventuelt må sjefene gjøre det selv.

Når det gjelder avspasering, er nok det også forskjell fra bedrift til bedrift. Jeg er vant med å kunne avspasere ganske mye, og 6-8 ukers sommerferie er helt greit. I tillegg til litt mer i løpet av høsten/julen.

Jeg kan absolutt anbefale deg å bli revisor, jeg synes jobben er kjempespennende. Men det forutsetter at mannen din er innstilt på det også, vet om mange som har mann/kone som sitter hjemme og surmuler pga at partneren jobber mye.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har jobbet som revisor i noen år nå.

Det fungerer ikke så bra for oss. Masse masse overtid i jan-april (langt over 200 t, selv om det ikke er lov), helger, kvelder osv.

Samboer måtte levere og hente i barnehagen nesten hver dag.

Er i permisjon nå og skal finne meg noe annet å gjøre etterhvert.... dessverre, for jeg trives egentlig godt.

Men ikke sikkert det er like ille i andre bedrifter da, noen er jo mere "familievennlige" kanskje?

Skrevet

Spørs veldig mye på kontoret.

Ser også at det er mer og mer vanlig og ansette folk i "delt stilling":..Altså at man er ansaatt i 100% fra januar til mai/juni og 80 eller 70 (eller helt ned i 60) resten av året. Så DET kan være en fin mulighet :o)

Jobber ikke med revisjon da, men regnskap, vi sliter også med det samme :o)

Skrevet

Jeg er sammen med en revisor, og heldigvis byttet han yrke. Eller, dvs det var en forutsetning for at jeg skulle orke å få flere barn med han. Overtid halve året, jeg ble mildt sagt drittlei. Nå har han en lederstilling i en privat bedrift, tjener bedre, jobber myyyyye mindre. ;o)

Skrevet

Både jeg og mannen min er revisorer. Vi har dispensjon fra 200- timersregelen og kan jobbe 500 timer overtid... Jeg gjorde minst det i fjor. Formæt mitt er stooort og veldig bekymret over at jentene slutter etter hvert.

Det ser for neg vanskelig ut å kombinere om man vil se barna en del. Au pairer kg tilstedeværende besteforeldre er nok vanlig ja.

Men! Man Kan sette ned foten og si at nan ikje vil jobbe så nye. Men da må man akseptere å ikke ha samme jarrierestige som andre, og å bli litt upopulær en gang i blant!

Skrevet

Hvis revisjon er det som interesserer deg, og du vet du vil jobbe med det i fremtiden, så synes jeg du skal gå for den utdanningen.

Utdanningen er mer allsidig, enn den virker, og du blir utrolig attraktiv på jobbmarkedet. Du trenger ikke begynne rett i en revisor-stilling etter endt udanning, der er mange muligheter.

Jeg er selv utdannet revisor, men jobber ikke med revidering. Flere av mine kolleger er revisorer også. Vi har frivillig overtid på slutten av året, så det er kun opp til oss selv hva vi vil gjøre, ingen sure miner hverken fra kolleger eller sjefer. Flexitid, og ok lønn. Dette passer min nåværende situasjon helt supert.

Når barna blir eldre, og overtid ikke stjeler av barnas tid, så søker jeg meg muligens mot en mer typisk revisor-jobb.

Hvis du vil begynne med revidering etter endt utdanning, så synes jeg du skal følge Pumba78 sitt råd, om å si ifra at du ikke vil jobbe overtid. (

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...