Gå til innhold

Grønne øyne

Anbefalte innlegg

Skrevet

På min side denne uka står det at de fleste barn blir født med blå øyne, og det kan ta opp til ett år før de blir brune om barnet har arvestoffer for det. Men hva med grønne øyne? Mannen har grønne øyne, jeg har mørkeblå, hvordan er det med blå vs grønne? Har inntrykk av at blå overstyrer det meste av øyefarger, men hadde vært veldig koselig å få en liten en med like vakre øyne som pappaen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!

Jeg har grønne øyne, og pappaen blå. :)

Simon (nå fire år) hadde blå øyne hele det første året - og jeg sverger! Etter ettårsdagen i Juni - ble øynene bare grønnere og grønnere!

Vi kan se på bilder av ham før sommeren og etter - at han har skiftet øyefarge! :D

Veldig happy mamma og pappa som fikk viljen sin lenge etter at vi hadde gitt opp.

I utgangspunktet er grønnfargen (så lenge man har grønne med brunt i, og ikke med blått i) mer dominant enn den blå. Men det er ingen regel uten unntak...

Skrevet

Jeg har blå øyne, mens pappaen har brungrønne. Gutten vår hadde blå øyne når han var baby, og når han ble 1 år skiftet de gradvis til grønne, men man kan skimte et blått skjær i de.

Min mor har blå, og min far har grønne, jeg og min bror har blå, min søster har grønne. Det er altså hipp som happ hva utfallet kan bli.

Gjest Mentha♥med kul på magen♥
Skrevet

Normalt er det brunt som er mest dominant av øyenfargene, dvs at hvis en av foreldrene overfører genet for brune øyne til barnet så vil det bli den dominante fargen, uansett hva det andre genet koder for.

Blått er det mest recessive av fargene (altså den som lettest undertrykkes), og begge foreldrene må overføre blått gen til barnet for at det skal komme til uttrykk.

Grønt er såvidt jeg vet en mellomting mellom brunt og blått, og vil overstyre blått, men ikke brunt. Litt på usikker grunn her, men mener at grønn er en ufullstendig dominans av brunt over blått, dvs at det er kodet for både blått og brunt, men det brune har ikke slått helt igjennom.

Selv har jeg grønne øyne, og har en mor med grønne øyne og en far med blå. Søsteren min har blå øyne.

Så alt avhenger av den genetiske koden på øynene til faren (siden du har blå øyne og vil ha to koder for blå). Hvis han overfører gen for brunt til barnet og det får en ufullstendig dominans vil øynene bli grønne, hvis jeg har forstått det riktig :)

Gjorde jeg deg bare mer forvirret nå kanskje?

Skrevet

Neida, tror hvertfall jeg skjønte det :) Trodde blått var sterkere enn brunt, bestemor har brune, bestefar har blå, og de har bare ett av 7 barn med brune øyne. Men som du sier, må det jo overføres før det kan "ta over".

Får bare smøre meg med tolmodighet da, skjønner ventetiden blir lang :)

Skrevet

Jeg har blå øyne (litt grønt innerst) og min mann har brune. Datteren vår har både blått, brunt og grønt i øynene sine :) Hun er 1,5 år og virker som øynene fremdeles skifter litt farge. (blir mer og mer brunt i dem)

Min mor har forøvrig grønne øyne og min far har blå. 4 barn fikk de og 3 av oss har blå øyne og en har brune øyne.

Jeg hadde forøvrig knallblå øyne helt frem til puberteten. Da kom det plutselig litt grønt i dem.

Skrevet

Grønne øyne går som brunt i arvelæren.Brunt er dominant over blå. Så det er faktisk større sjanse for at barnet deres får grønne øyne. Om en av foreldrene til mannen din har blå øyne, kan de få blå. Jeg har grønne og mannen har blå. Vi har ett barn med grønne og to barn med blå øyne. (Moren min har blå øyne)

Var det grei forklaring?

Skrevet

meg og mannen har brune, gutten vår har mørke mørke blå øyne, litt grønnlig:)

veldig fin:)

han må ha arva av bestforeldre han da, min pappa og mannens bestefar har blå øyne... gutten vår ligner endel på pappan min:)

Skrevet

Dette med øyenfarge er rare greier. Jeg har en nevø som frem til i sommer hadde blå øyne. I løpet av noen uker endret de seg til grønne. Merkelig, særlig med tanke på at han er 6 år..!

Skrevet

Jeg har selv heeelt grønne øyne, og vi snakket en gang om noe som hadde med det og gjøre med min onkel som er lege..

Han sa som en over her også nevner, at det finnes kun to stk gener som bestemmer øyefarge, og grønne øyne er egentlig nesten en "defekt" :) Det var meningen at jeg skulle ha brune øyne, men så er det tilført for lite pigmenter så de ble grønn istedenfor.

Min kjære har blå øyne med en brun flekk på det ene, men det er likevel det blå genet han har.

Min onkel sa også (som sagt tidligere over her en plass) at det er det brune genet som er dominant, veldig logisk forklart for meg som ikke har doktorgrad så er mørke farger dominerende over lyse :)

Så det er godt håp om at grønnfargen arves :) Min datter fikk også grønne øyne etter hun fylte året :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...