Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #1 Skrevet 10. november 2010 I et forsøk på å både bli mer miljøvennlig, komme i fysisk bedre form og ike minst lære barna at man ikke må kjøre bil til alt mulig, så kjøpte seg meg en sykkel. Etter 12 år som bilsjåfør kan jeg trafikkreglene godt, og følger dem selvsagt som syklist også. Problemet er at det later til at noen bilførere har fått det for seg at syklister er det verste som finnes her i verden og burde blitt utryddet, gjerne av dem personlig. Det er ikke lov til å sykle på fortau, en sykkel er et kjøretøy, men dette later det til at de fleste ikke er klar over. For jeg har nemlig blitt bedt om å pelle meg ut av veien (som da altså tilhører biler) x antall ganger av sinte sjåfører som lar seg provosere av at jeg sykler helt inntil siden av veien og følger normale regler og attpåtil legger meg ut i alle busslommer ol som jeg kan for å slippe trafikk bak meg fordi. Så er det dem som ber meg holde meg på sykkelstier. Joda, men det er ikke noens like her. Nei, da burde jeg jo kjøre til et sted hvor det er og sykle der dersom jeg absoutt må sykle. Ehh.. litt av poenget er jo å benytte sykkel i stede for bilen da... Eller verstingene, de som later som de ikke ser meg (?) og kjører så nært at de nesten snisser meg, og gjerne viser en fing på veien forbi også. Spesielt er dette ekkelt dersom jeg har sykkelvognen med de minste barna med. Kjenner jeg faktisk er blitt litt redd for å sykle i bilveien nå, og velger ofte og heller bryte trafikkreglene og sykle på fortauet hvor jeg må ta det mer med ro, og det ikke alltid er plass til sykkelvognen heller. Så får jeg kjeft av gående da, for en sykkel har ikke noe på et fortau å gjøre må vite... Ja, jeg vet det for pokker! Men det er jo livsfarlig å sykle i veien så lenge det finnes idioter bak rattene på enkelte biler som har mest lyst til å kjøre deg ned. Her sparer jeg miljøet, jeg reduserer en mulig helsekostnad ved å holde meg i god form, og hva er takken? Jo, å bli kjeftet på, trakkasert og være totat uønsket. Spesielt da av de som gjerne koster samfunnet mye mer fordi de absolutt skal kjøre til alt mulig hele tiden, selv når det bare er noen få kilometer unna. Sånn, dagens frusterte. Og om noen her inne hater syklister langs bilveien: Tenk dere om! En på sykkel har like stor rett til å være der som det du har, så ta hensyn, tenk heller at vedkommene kanskje heller burde være et forbilde for deg.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #2 Skrevet 10. november 2010 For guds skyld, ikke sykle på bilveiene... det er syyyykt irriterende!! Ikke en gang de som sykler fort klarer å holde farten... Hvorfor ikke sykle på fortauet? Det har jeg alltid gjort, og ikke noen som har sagt noe på det... Hadde ikke falt meg inn å syklet i kø med bilene, sier jo seg selv at det er irriterende for bilistene!
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #3 Skrevet 10. november 2010 Sykkel er et kjøretøy og skal være i bilveien sammen med de andre kjøretøyene mener nå jeg. Det er lov å sykle på fortauene, ser jeg bommet litt når jeg skrev at det var ulovlig, men kun når det er lite mennesker på fortauene og an ikke er til hinder for gående. Noe jeg som regel er vis jeg har sykkelvognen på. Har aldri irritert meg over syklister som sjåfør selv, synes det er flott at folk er spreke og sykler jeg. Kanskje jeg er litt sær da? HI
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #4 Skrevet 10. november 2010 Du må jo være gal som sykler på bilveiene på denne tida av året, da ber du om å bli ihjelkjørt. Det er lov å bruke huet litt.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #5 Skrevet 10. november 2010 Denne tiden av året? Er 8-9 måneder siden jeg kjøpte sykkelen, og er ingen forskjell fra da og nå sånn sett vel? Sykler selvsagt ikke dersom det er glatt. Nå for tiden er det ikke gltt hvor jeg bor, så da sykler jeg. HI
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #6 Skrevet 10. november 2010 Vel, jeg bor i Trondheim, og her er det SÅPEGLATT!
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #7 Skrevet 10. november 2010 Man sykler da ikke på fortau. Hvis poenget er å komme fra a til b er det upraktisk å sykle slalåm mellom menneskene i et svært redusert tempo. Sykkelen brukes på veien og på gang- og sykkelstier. For bilister er ofte syklister frustrerende, men de er i sin fulle rett. Det gir da ikke bilister rett til å oppføre seg som idioter. Syklister er i veien uansett. Som bilist ser jeg at de holder seg på sykkelstien, og som fotgjenger ser jeg at de holder seg på veien. He he. Som syklist har jeg faktisk unngått de fleste scenariene du beskriver. Jeg synes det er flott at du sykler! Fortsett med det. En får bare håpe at det ved veiutbedringer blir tatt mer hensyn til sykler, med egen sykkelfelt.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #8 Skrevet 10. november 2010 Vel, det gjør ikke jeg, og jeg har hjerne nok til å tenke at DA er det ikke lurt og sykle. Nå er det IKKE såpeglatt her i det hele tatt, helt normalt gode veier. Eller burde jeg la være å sykle fordi det er såpeglatt andre steder i landet? HI
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #9 Skrevet 10. november 2010 Syklister på bilvei, der det er fortau/gang- og sykkelsti i nærheten, er en uting! De skaper mange trafikkfarlige situasjoner, og oppfører seg ofte helt irrasjonelt i trafikken. Kanskje blir du, HI, "rammet" fordi bilister dessverre er drittlei av syklister som enten er gående eller kjørende, helt etter eget forgodtbefinnende. De kaster seg ut i kryss på sykkel, bryter alt som er av vikepliktsregler, viser ikke tegn etc etc etc.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #10 Skrevet 10. november 2010 Ja, jeg ønsker meg sykkelveier! Da hadde jeg kanskje følt meg tryggere. De skal bygge ut en vei her jeg bor, så håper dette er tatt med der. Og jeg er helt enig me deg, det er utrolig lite hensiktsmessig å sykle sikk-sakk mellom fotgjengere, spsielt siden det faktisk ikke er lov til å ringe med bjellen for å få dem til å passe seg til siden. HI
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #11 Skrevet 10. november 2010 Det er ingen sykkestier i nærheten, men fortau. Derimot skal helst ikke syklister benytte fortau, og det er ikke plass heller med sykkelvogn bakpå. Som når jeg henter og leverer med sykkel i bhg. Tror dessverre du har rett ellers. Kjedelig det der. HI
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #12 Skrevet 10. november 2010 På www.sykkelby.no står det: Hvor kan du sykle? • Du kan sykle på alle veier, med unntak av motorveier og andre veier som er spesielt skiltet med sykleforbud. • Hvis det er sykkelfelt langs veien, anbefales du å bruke det. Du kan bare bruke sykkelfeltet på høyre side av veien. • Det er tillatt å sykle i kollektivfelt. • Er det sykkelvei eller kombinert gang-/sykkelvei der du sykler, kan du velge å bruke denne (men det er ikke påbudt). • Du kan sykle på fortauet eller gangvei, men bare når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart. • På kombinerte gang- og sykkelveier ferdes fotgjengere og syklister på samme vilkår og må vise hensyn til hverandre. • Det er ikke tillatt å sykle mot enveiskjøring. Forbudet gjelder ikke ved sykling på fortauet. • Triller du sykkelen regnes du som gående, men du skal gå på høyreside av veien når sykkelen trilles. Det står masse annet angående vikeplikt etc også, ta en kikk!
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #13 Skrevet 10. november 2010 Jeg er klar over alle disse reglene, kan dem godt selv, problemet er at de fleste bilister tydeligvis ikke kan dem! Derfor jeg blir så frustert skjønner du. Sykkelstier/veier hadde vært glimrende, men det finnes ikke her jeg bor dessverre. HI
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #14 Skrevet 10. november 2010 Problemet er vel at bilister tror de eier verden. Nå pleier ikke jeg å sykle, jeg bruker føttene jeg, men har oppdaget at bilister stopper ikke når du skal over fotgjengerfeltet engang, for det er klart at de har jo ikke TID til det må skjønne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå