Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #1 Skrevet 9. november 2010 -mange velger vekk potet fordi de mener ris eller pasta er sunnere. Hvor har de det fra? Så vidt jeg vet må det være mye bedre helsemessig å spise hovedsaklig potet som tilbehør til middag enn ris eller pasta. Er det noen som mener det er et dårlig alterntiv og i så fall hvorfor?
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #2 Skrevet 9. november 2010 Poteten er fjernet fra fem om dagen matvarene. Dessuten er den vond i alt annet enn svært usunn form. Nei til potet!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #3 Skrevet 9. november 2010 mindre karb.i poteter enn ris og pasta. Mindre sunt også, så det er bare vrøvvel;)
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #4 Skrevet 9. november 2010 Jeg mener det er hipp som happ, mtp sunnhet, men ris og pasta er enklere å tilberede. Jeg HATER å skrelle poteter..
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #5 Skrevet 9. november 2010 Bedre å kutte kornprodukter skulle man tro.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #6 Skrevet 9. november 2010 Dropp alle 3 fra norsk kosthold, så skal du se vi alle blir slanke og fagre uten å trene et sekund. Har gått ned 15 kg på lavkarbo, på et halvt år. Og maten jeg spiser er god og næringsrik. Dagens lille reklame for lavkarbo. Av de tre er poteten den sunneste, btw. Men det er litt ulikt med lettfordøyelige karbohydrater, mer av dem når poteten har fått høyere temperatur (bakt potet er mindre sunn enn kokt, f.eks) fordi mer av stivelsen i poteten omdannes til sukkerarter. Ris kan man bytte ut med byggris. Det er ganske godt også, og myyyye sunnere. Pasta der bør man vel velge fullkorn pasta, hvis man skal spise det.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #7 Skrevet 9. november 2010 Potet har mindre fett og mer fiber, folat, vit C, vit B, folat, jern, kalium og magnesium enn de andre. Grunnen til at den er tatt ut av 5 om dagen er vl ikkeat den ikke er sunn, men at den ikke bør erstatte grønnsaker. http://matportalen.no/artikler/2005/4/potet_mer_naeringsrik_enn_ris_og_pasta
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #8 Skrevet 10. november 2010 Det er så mye stivelse i potet at jeg for min del får ofte ubehag i magen når jeg spiser det, blir falsk mett og like fort sulten igjen. I mitt tilfelle gjelder dette ferdig pasta også! Og når det gjelder ris er det så mange forskjellige arter, det jeg kan spise er basmatiris eller naturris. Disse har minst karbohydrater/stivelse og mest smak
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #9 Skrevet 10. november 2010 Jeg elsker potet. Vi lager hjemmelaget potetstappe stadig vekk, og den smaker fantastisk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå