Gå til innhold

Ris, pasta eller potet

Anbefalte innlegg

Skrevet

-mange velger vekk potet fordi de mener ris eller pasta er sunnere. Hvor har de det fra? Så vidt jeg vet må det være mye bedre helsemessig å spise hovedsaklig potet som tilbehør til middag enn ris eller pasta. Er det noen som mener det er et dårlig alterntiv og i så fall hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Poteten er fjernet fra fem om dagen matvarene. Dessuten er den vond i alt annet enn svært usunn form. Nei til potet!

Skrevet

mindre karb.i poteter enn ris og pasta. Mindre sunt også, så det er bare vrøvvel;)

Skrevet

Jeg mener det er hipp som happ, mtp sunnhet, men ris og pasta er enklere å tilberede. Jeg HATER å skrelle poteter..

Skrevet

Bedre å kutte kornprodukter skulle man tro.

Skrevet

Dropp alle 3 fra norsk kosthold, så skal du se vi alle blir slanke og fagre uten å trene et sekund.

Har gått ned 15 kg på lavkarbo, på et halvt år. Og maten jeg spiser er god og næringsrik.

Dagens lille reklame for lavkarbo.

Av de tre er poteten den sunneste, btw. Men det er litt ulikt med lettfordøyelige karbohydrater, mer av dem når poteten har fått høyere temperatur (bakt potet er mindre sunn enn kokt, f.eks) fordi mer av stivelsen i poteten omdannes til sukkerarter.

Ris kan man bytte ut med byggris. Det er ganske godt også, og myyyye sunnere. Pasta der bør man vel velge fullkorn pasta, hvis man skal spise det.

Skrevet

Det er så mye stivelse i potet at jeg for min del får ofte ubehag i magen når jeg spiser det, blir falsk mett og like fort sulten igjen. I mitt tilfelle gjelder dette ferdig pasta også!

Og når det gjelder ris er det så mange forskjellige arter, det jeg kan spise er basmatiris eller naturris. Disse har minst karbohydrater/stivelse og mest smak :)

Skrevet

Jeg elsker potet. Vi lager hjemmelaget potetstappe stadig vekk, og den smaker fantastisk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...