Gå til innhold

ferdig med folat,hva skal man ta nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

nå er jeg 13-14 uker på veg, og da er vel ikke disse folat-tablettene så viktige lenger? eller bør man fortsette med de?

hvilke vitaminer er anbefalt å ta videre nå?

håper på tilbakemelding:))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er 15+3 her

eg tar jern, multivitaminer, omega, sink-selen og folat. i tillegg tar eg silisium, som eg blander ut med drikke.

har en mor som er soneterapeut og leser seg til hva gravide KAN ha ekstra behov for i svangerskapet.

silisium tar eg fordi d skal styrke slimhinnene, og eg hadde en liten blødning ca i uke 10 +/-

jern begynte eg å ta litt tidligere enn hva man anbefaler (uke 20), fordi eg var svimmel, ble fort anpusten og sliten, hodepine og hadde hjertebank.

folat tar eg enda, siden eg fortsatt har av de, men vet ikke hvor lenge man skal gå på d.

Skrevet

Det er delte anbefalinger om hvorvidt man bør bruke folat hele svangerskapet. Skadelig er det ikke hvertfall.

Jeg fortsetter med multivitaminer fra gravide som jeg har tatt hele tiden. Jeg har vanligvis økt behov for vitaminer og mineraler om vinteren. Og så tar jeg omega 3.

Omega 3 er vel det som er anbefalt å ta hele svangerskapet uansett. Ellers kan du jo høre med legen/jordmor hva de anbefaler.

Skrevet

Hei:)

Folat skal man ikke ta lenger enn 1.trimester. Etter jeg kom over i 2.trimester har jeg tatt kosttilskudd fra Lifeline for gravid og ammende, de inneholder bl.annet omega 3, mineraler og antioksidanter.Da fosteret tar opp mye av den omega 3 som man tar har jeg tatt vanlig tran i tillegg, etter anbefaling fra jm. Ellers er det jo viktig å spise mye frukt og grønt, samt grove kornprodukter:) Tilskudd av jern skal man foresten være forsiktig med med mindre man har jernmangel.

Lykke til:)

Skrevet

hvorfor skal man være forsiktig me jern? tatt d i alle mine svangerskap jeg.

Skrevet

For mye jern kan gi mistanke om en sykdom der kroppen tar opp for mye jern gjennom et normalt kosthold. Denne sykdommen fører til at jernoverskuddet lagres i indre organer, og kan således skade dem. Noe sånt iallefall..:) Jeg tar også Lifeline kosttilskudd, som er tilpasset stadiet i graviditeten. og spøver å spise sunt..man kommer langt med det :)

Skrevet

Før anbefalte man jern til alle gravide uansett, men nå skal du ikke ta det hvis ikke legen påviser jernmangel. Som hun sier over her; man kommer langt med folat de tre første måneder, omega 3 og sunt kosthold. ALt som har en virkning har en bivirkning så være forsiktig med overdrevent vitamin-tilskudd inntak og sjekk at det ikke blir dobbel dose gjennom D-vitamin tilsatt omega 3 og multivitaminer.

Skrevet

Jeg fikk beskjed av jordmor at det holder å ta tran eller omega 3 med vit.D. Hun sa at man ikke skulle ta noen vitaminer utover det, hvis man ikke fikk beskjed om at man mangler noe. Og at det selvfølgelig er viktig å spise sunt og variert.

Skrevet

Jeg også fikk beskjed om å bare ta tran eller omega 3 med D-vitamin.

Har man et fornuftig kosthold så får man i seg det meste av det man treneger!

Skrevet

takk for så mye god tilbakemelding:)

tran tar jeg hver dag, og jeg er blitt flinkere til å spise frukt. Grønnsaker har jeg alltid spist mye av, og jeg prøver på fisk to dager i uken, og har ofte makrell i tomat på skiven:) så virket så man kommer langt med dette? :)

min første jordmor time er ikke før om 6 uker, så var godt å få vite litt hva dere andre putter i dere:)

lykke til alle sammen :)

Skrevet

Det høres ut som et sunt kosthold:) Men ikke overanalyser detta, lev heller lykkelig hver dag! Alt med måte :) Babyen får som regel i seg det den trenger uansett! Lykke til du også!!

Skrevet

Jeg har også kun blitt anbefalt å ta tran etter uke 12. (Blodprøvene viste tilfredstillende jernlager, selv om jeg en stund hadde mye hodepine). Har vært flink til å spise sunt og variert. Passer på å få i meg grønnsaker, fisk, leverpostei, frukt og melkeprodukter. Har måttet kutte ut alt usunt fordi jeg blir jo stappmett av alt det sunne jeg skal få i meg ;-)

Skrevet

Man kan ta folat hvis man vil sikkert, men det har ikke noe mer virkning på fosteret lenger etter 12 fullgåtte uker, så hvis du tenker på å ta det pga det så er det ikke vits i da :P

Begynte på lifeline gravid jeg å, men ble sååå uvel av de, gikk over til omega3 multi som jeg oxo tok i forrige svangerskap :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...