Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #1 Skrevet 9. november 2010 Hei, Hva gjør jeg galt? Brødene blir så flate!! Når brødet er ferdig hevet og jeg tar den ut fra plasten så synker brødet? Skal det være sånn? Og den "vokser" ikke så veldig mye i ovnen.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #2 Skrevet 9. november 2010 De viktigste når man lager gjærbakst er at man ikke blander gjæren med for varm veske. Det skal være fingervarme 37 grader.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #3 Skrevet 9. november 2010 Tar den ut fra plasten? Hvilken plast?
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 9. november 2010 #5 Skrevet 9. november 2010 Forheving er under plast (eller håndkle), i en bolle. Etterheving er på bakeplate, gjerne under et kjøkkenhåndkle eller lignende, så du slipper å ta på brødene etter de er hevet. Husk at det er masse luft i de, og hvis du klemmer på deigen kommer luften ut og brødene faller sammen. Brødene vil vanligvis ikke heve så veldig i ovnen, det er mest de første minuttene før deigen blir så varm at gjæren dør. Hvis deigen ikke er etterhevet er min erfaring at det er minimalt med heving når brødene settes i ovnen. Du må bare prøve deg fram til du finner en metode som fungerer for deg, men dette er det som fungerer best for meg. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #6 Skrevet 9. november 2010 Hei Mentha og kulen i magen. Jeg forhever ikke, det sto i oppskriften at det ikke var nødvendig. Men jeg etterhever i brødformen. Jeg gjør det slik: har deigen i en brødformen og et kjøkkenhåndkle over, legger brødformen med kjøkkenhåndkleet i en plastpose.. Hi
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #7 Skrevet 9. november 2010 Det som skjer er at brødene faller sammen når du styrer for å få dem ut av posen. Du må ikke komme borti dem når de er hevet. Hevingen tar jo ikke lange tiden, så det er helt unødvendig å legge noe over dem mens de hever.
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 9. november 2010 #8 Skrevet 9. november 2010 Okay Jeg prøver å håndtere brødet minst mulig etter det har blitt lagt i formen, for det skal som sagt så lite til før det synker sammen igjen. Har aldri brukt plastpose til etterheving, er du sikker på det er nødvendig? Alternativt kan du prøve å bare legge plastposen eller litt plastfolie løst over håndkleet så du slipper å løfte på brødformen etter hevinga
Sånn kan det gå Skrevet 9. november 2010 #9 Skrevet 9. november 2010 Vi baker ørten brød i uka og legger aldri noe over brødene når de hever. Har aldri sett noe poeng med det. Det er jo ikke kaldt på kjøkkenet og de hever jo bare en kort stund så de rekker jo ikke tørke ut heller.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #10 Skrevet 9. november 2010 Takk for svar 22.00. Skal huske det til neste gang! Hi
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 9. november 2010 #11 Skrevet 9. november 2010 Nei det er sant det, særlig hvis man pensler de med vann før etterhevinga. Har fått en vane med å legge kjøkkenhåndkle over etter sommerbaksten da vi fort fikk litt fluer på kjøkkenet. Synes det luner bedre også, så varmen blir mer jevnt fordelt over brødene. Men det er vel en smakssak det der
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #12 Skrevet 9. november 2010 Til Mentha og kulen. Jeg trodde brødet skulle pakkes inn så godt som mulig, haha.. jeg har nettopp begynt med brødbaking.. Men nå vet jeg det. Takk for svarene Hi
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 9. november 2010 #13 Skrevet 9. november 2010 HI Det er sånt man lærer av Lykke til videre med baksten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå