Gå til innhold

Pinnekjøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bytter dere ut vannet eller lar det ligge i samme vann i 24 timer? Jeg husker ikke fra år til år hva jeg gjør. Flere som steker/bruner pinnekjøttet før det kokes? Jeg gjør det med fårikålen også, og synes det gir en bedre smak, da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytter vann ett par ganger. Steker ikke kjøttet nei, har ikke tradisjon for det rett og slett. Maten blir allikevel nydelig. :o)

Skrevet

Et par ganger? Hvor lenge står det i vann da? Jeg satt pinnekjøttet i vann i 17.00 tiden og tenkte å bytte det en gang. Det blir satt på koking i 14.30 tiden. Altså så vil det stå i vann i bortimot 24 timer.

Skrevet

Bytt vannet iallefall en gang, og husk at kjøttet ikke skal kokes, bare dampes!!!! Jeg putter gjerne kjøttet i ovnen i noen minutter rett før servering, for da blir fettet på kjøttet litt mer "crispy".... =)

Skrevet

Jeg pleier å sette det i vann ca når du gjorde det, så bytter jeg før jeg legger meg og når jeg står opp. :o)

Skrevet

Og kjøttet kan godt ligge i vann i bortimot ett døgn..... Heller for lite salt enn for mye salt! =)

Skrevet

Ja, jeg vet det skal dampes på rist:-) Lur ide` å putte det i ovnen før servering ! Da bytter jeg vann to ganger ! Takk for hjelpen, damer !

Skrevet

Kos deg!! Og nå har du fått meg til å planlegge årets første pinnekjøtt-måltid også!! Nam nam!

Skrevet

Jeg pleier normalt å bytte vann en gang, men lagde det her omdagen og da byttet jeg ikke vann. Ble veldig godt for det:-)

Skrevet

Jeg pleier ikke bytte vann, har en tendens til å bli for lite smak syns jeg. Jeg tenker heller for salt enn for lite salt. Slik liker jeg det. Har det alltid en stund i steikeovn etterpå. Det står også der og holder seg varmt mens vi spiser første servering.

Skrevet

Å, som jeg gleder meg til pinnekjøtt, må ut og kjøpe i dag, hehe

Skrevet

Jeg bytter et par ganger..En gagn kort ti detter, og en gang etter ca 12 timer (prøver og vanne ut i 24t)

Jeg koker først og steker det etterpå..NYDELIG!!! Sprøtt og godt. Og koker kålen sammen med kjøttet!

Sist gang så stekte jeg kjøttet i slike blanke stekeposer, hadde litt vann inni, tror jeg, også stekte jeg det på 175 grader i lang tid..Slapp unna mye lukt i huset pga dette, og kjøttet ble kokt og stekt samtidig på en måte..Absolutt et tips om man liker pinnekjøtt, men ikke at lukta sitter i i dagesvis etterpå:o)

Skrevet

Lar det stå i det samme vannet hele tida, og lar det stå der i ca 15 timer maks. Bytter så vann før dampkokingen. Vi foretrekker at det smaker litt sterkt av kjøttet. Særlig de tynneste stykkene blir fort for utvannet.

Steking/grilling av kjøttet før eller etter er strengt forbudt.

Skrevet

Oj, her var det mange varianter av tilberedning. Eg er frå tjukkaste pinnekjøttland, og her blir det tålerert lite tull med pinnekjøttet :)

Vatner det ut over natta, 10-12 timer og heller av vatnet. Har rist eller bjørkekvister i kjelen, har i vatn til rett under rista og oppi med pinnekjøttet. La dette dampe i 2,5 til 3 timer. Server med surkål, potet, kålrabistappe og med litt av krafta fra kjelen. Nam nam nam. No fikk eg veldig lyst på pinnekjøtt, men det et eg aldri før på julafta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...