Gå til innhold

Friluftsavdeling i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har barn som går i friluftsavdeling? Min datter på 4år har fått ny barnehageplass i en friluftsavdeling, noen som kan fortelle litt om hvordan det er? Er de feks ute hele tiden uansett vær osv..

Er veldig takknemlig for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn går nå siste året på frilufta. For han var det en fulltreffer, han elsker å være ute. Alternativt var 14 dager ute og 14 dager inne (eller bare inne). Men deling, har de dårlig erfaring med. Min sønn er ute på heltid.

Barna er stort sett ute hele året. Men i perioder hvor det er bikkje kaldt - er de inne. Og i perioder hvor det er mange regnvæsdager, er de noe inne. Blir ganske mye saule, og våte klær. Eller de er ute halve dagen og inne halve dagen.

Men i utgangspunktet så er de ute og koser seg, men alt etter forholda.

Så lenge dattra di skal være ute på heltid, er det snakk om tilpassning tror jeg. Barna er jo veldig tilpasningsdyktige :)

De store spørsmåla dreier seg nok om gode klær. Det er ikke alltid så lett, men hør med de ansatte i bhg. Er det flere barn som fryser en dag, så går de gjerne inn.

Alle er nok ikke "laga" for bare å være ute, men mine erfaringer er bare gode. Så jeg ville ikke vært redd for å prøve i alle fall.

Lykke til...

Skrevet

Tusen takk for svar. Ja hun er jo kjempe glad i og være ute men det er jo noe nytt med en sånn avd. Skal snakke med de ansatte i barnehagen om hva slags klær som burde ha:)

Skrevet

I vår barnehage har friluftsavdelingen en lavvo hvor de spiser når det er kaldt/regner og hvor de har en felles hvilestund på ettermiddagen. I fjor vinter da vi hadde den lange kuldeperioden på Østlandet, var de bare ute og gikk en times tur for å sjekke lavvoen før de returnerte og var inne i bhg. Satser på å ha jenta mi der når hun er ferdig på småbarnsavdeling på tross av at jeg har hørt fra andre foreldre at det er mye oppfølging ift. klær.

Skrevet

Våre barn går i naturbarnehage.

Hos oss har barna et fullverdig barnehagebygg som gjør at de kan være inne dersom det er skikkelig guffent. De er ikke ute uansett vær, men de er MYE ute. Fram til denne uka har de startet ute hver dag med mindre det har regnet vannrett:) Da har de bla hatt alle måltider ute, alle samlinger ute og alle andre aktiviteter ute - med mye fokus på ting som tilhører årstiden. I september var f.eks innhøsting i fokus. de tok opp poteter og grønnsaker, plukket epler og laget syltetøy og saft osv. I oktober var jakt et tema. da var de på "jakt" i skogen, så på slakting av elg, laget forskjellig mat av slakt osv. I tillegg er det alltid mye fokus på tur og ellers frilek i naturen (klatring i trær, lage leker i naturen, bygge hytter, leke i vanndammer osv)

Er det veldig guffent eller veldig kaldt, starter de inne og er inne fram til frokosten er over. Etter dette er de stort sett ute, men har også inneaktiviteter dersom det er velgi guffent:)

På vinteren har de satt opp lavvu ute. Så da kan de starte ute og ha frokosten inne i lavvuen. Da er det selvfølgelig ting som skilei, aking, osv som er i fokus. Er det sprengkaldt er de selvfølgelig inne, mens størsteparten av dagen tilbringes nok ute når det ikke er for kaldt.

Så, nei! de er ikke ute uansett vær. Men de er ute mye mer enn i en konvensjonell barnehage. barnehagen vår følger rammeplanen og får inn alle de aktivitetene og fokusområdene de skal i løpet av året. Men mye gjøres som sagt ute. De har f.eks stort fokus på matte og "realfag". Men de kan fint bruke naturen til sånne aktiviteter også. Det leses masse eventyr, men det kan like gjerne gjøres under en furu som inne i barnehagen. De kan drive med perling, tegning og smålego, men dette kan like gjerne gjøres ute under tak, på et teppe på plenen osv.

Friluftsbarnehager har gjerne stort fokus på det grovmotoriske. Barna blir gjerne gode motoriske fordi de hele tiden beveger seg i ulendt terreng og de får brukt kroppen mye mer enn når man er inne. De lærere gjerne tidlig å beherske klatring, balansering, hopping, skigåing, skøyter osv. barna blir også ofte veldig kreative i uteleken fordi de må lære seg å leke med det som finens ute i naturen, og ikke bare på ferdig opparbeidede lekeplasser:)

Friluftsbarnehager må gjerne jobbe litt mer aktivt og kreativt og kanskje litt annerledes for å få inn det finmotoriske. F.eks aktiviteter som klippe/lime, tegning, data, perling osv må integreres på en annen måte når man ikke er så mye inne!

Hvor mye barna er ute, tror jeg varierer fra barnehage til barnehage, samt utfra hvilke fasiliteter barnehagen har. Neon har kun et basebygg som kun er godkjent for f.eks max 1 times innebruk hver dag (pga areal og ventilasjon). Andre har fullverdige barnehagebygg og kan derfor tilbringe mye tid inne i enkelte perioder (f.eks i kuldeperioder).

Vi er iallefall superfornøyd med vår naturbarnehage, og angrere absolutt ikke på bytte til denne fra en vanlig konvensjonell barnehage

Skrevet

Vi ha kjempedårlig erfaring med friluftsavdeling, men det har nok endel med personalet også å gjøre.

Barna var ute hver dag uansett vær fra 8.30 - 15.30. De var et stykke inn i skogen så om vi ville hente eller levere innenfor denne tiden måtte vi gå inn i skogen etter dem (tok mye ekstra tid). Datteren min (4 år) gråt hver eneste dag ved levering. Personalet var veldig positive til å være ute og sa at barna aldri klager, men jeg ser fortsatt veldig mange dager at barn ved levering til den avd gråter veldig og hyler etter foreldrene.

Ute i skogen hadde de en lavvo og en utedo. Fullstendig utedo, med bare en vegg og et lite tak. Ikke kult å sitte der i -5 eller kaldere.. Vi er utrolig glade for at vi har fått inneplass!

Skrevet

Vi har samme prinsippet som 20:38, her, men en avdeling har fokus på sjøliv og båt, andre på gård og dyrehold. Alle har til felles at de er ute mesteparten, men har fullverdig bhg-bygg også. Har nr tre der nå, dvs hatt to barn tidligere og føler meg heldig som har hatt mulighet til å tilby barna mine en sånn hverdag.

Du trenger gode klær og godt med skift, men det er ikke noe vi tenker på. Dressene må jo heller ikke vaskes hver dag;) Og innetøy er ganske avslappet, siden de bruker det lite... Her er ullbukser og ditto genser hver dag..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...