FrøkenSprøken Skrevet 9. november 2010 #1 Skrevet 9. november 2010 I natt hadde jeg mareritt om at noen andre fra hjemstedet vårt hadde klat datteren sin for Ellinor, slik som vi har gjort, og jeg var helt fra meg! Gråt og kjefta og styra på. Fattet ikke hvordan de kunne være så slemme?!?!? Hehehe.... Måtte le litt da jeg våkna. Selvfølgelig hadde det vært litt dumt hvis noen andre tok det navnet. Det er jo derfor vi har styrt unna navnetoppen når vi har gitt barna våre navn, slik at de skal slippe å bli kalt Ellinor B eller noe slikt, men faktisk få bruke det navnet vi har gitt dem, men det var da voldsomt til reaksjon! Lurer på om det betyr litt mer for meg enn jeg egentlig tror? Er det flere der ute som er litt sære på sånnt, og faktisk ikke hadde likt det hvis noen i nærmiljøet brukte samme navn på sine barn i samme alder?
Tøysetipp Skrevet 9. november 2010 #2 Skrevet 9. november 2010 Jeg hadde faktisk ikke brydd meg med mindre det var min søster. Jeg synes derimot mange er hysteriske ifht. navn, og oppfører seg som psykiatriske pasienter for at andre har kallt ungene sine det samme, eller noe i samme gate. Man har da ikke enerett på navn. Om det er så viktig så får man nesten finne et navn som ingen andre vil kalle ungen sin. Dårris og Harry.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 9. november 2010 #3 Skrevet 9. november 2010 jeg tor det betyr at du har lest litt for mange syke dib historier
FrøkenSprøken Skrevet 9. november 2010 Forfatter #4 Skrevet 9. november 2010 For meg er navn en del av identiteten, og jeg ser helst at barna våre slipper å dele navn med noen andre på sin egen alder. Det er jo derfor vi ikke har kalt ungene våre for Noah og Linnea. Fine navn begge to, men alt for mange heter det. Så jeg håper jo at ingen andre rundt oss kaller barna sine det samme som vi har gjort, men jeg hadde SELVFØLGELIG ikke blitt sint! Det må jo være opp til hver enkelt Men, altså... Det KAN nok være at jeg har blitt påvirket av alle de gale damene her inne
Ranveig R Skrevet 9. november 2010 #5 Skrevet 9. november 2010 Eg hadde blitt heilt satt ut om nokon eg kjenner hadde valgt same navn til jenta si som vi har valgt. Er nesten så eg er litt snurt fordi eg veit det fins ein annan ca 3-åring i same kommune med det navnet. Ikkje så mange som heiter det, eg kunne glatt hatt det marerittet altså (i våken tilstand og, for den del...). Kanskje litt sær, men har valgt spesielt navn mellom anna fordi vi vil unngå situasjonen som alltid er i bhg/skule; Andrine kven? Andrine L eller Andrine M?
Gjest Skrevet 9. november 2010 #6 Skrevet 9. november 2010 Kjenner meg litt igjen i problemstillinga. Om eg hadde budd i sentrale strøk hadde det nok ikkje vore så ille, men å gå i ein klasse med kanskje 10elevar, der 2stk heiter det same blir litt... rart. "Dårleg fantasi" som mor mi seier(4-5ungar i ein klasse, der 2av dei heiter det same) Folk vel no det namnet dei vil uansett:) Men trur ikkje vi får det problemet, då vi likar namn som dei fleste ville synest er gammaldagse (og høyrest gamle ut). Einaste eg veit om som heiter det same som småen (fann det ut då han ca var 1år) er ein gammal kar i ein nabodal. Men spørst korleis det blir om småen får søsken;)
Ballongmage Skrevet 9. november 2010 #7 Skrevet 9. november 2010 Jeg skjønner deg godt. Vil ikke at "alle" skal hete det samme som ungene mine. Men hvor gammel er datteren din? Ellinor er på vei opp , tipper det blir i nærheten av et poppisnavn de neste årene.. desverre. for det er det navnet jeg ønsker for min neste datter om jeg får en. men vet ikke om jeg vil velge det nettopp pga det. det andre navnet som er et alternativ er også på vei opp. har hatt det kalrt i flere år, men nå som det er på vei opp leter jeg etter andre navn. Navn er vanskelig altså!!
Ballongmage Skrevet 9. november 2010 #8 Skrevet 9. november 2010 Jeg skjønner deg godt. Vil ikke at "alle" skal hete det samme som ungene mine. Men hvor gammel er datteren din? Ellinor er på vei opp , tipper det blir i nærheten av et poppisnavn de neste årene.. desverre. for det er det navnet jeg ønsker for min neste datter om jeg får en. men vet ikke om jeg vil velge det nettopp pga det. det andre navnet som er et alternativ er også på vei opp. har hatt det kalrt i flere år, men nå som det er på vei opp leter jeg etter andre navn. Navn er vanskelig altså!!
TurboPrinsessen:-) Skrevet 9. november 2010 #9 Skrevet 9. november 2010 Vi valgte et navn vi likte, og fant ut etterpå at navnet hverken lå på topp 10 eller topp 100... fant ikke navnene på noen lister egentlig.. Så det var vi jo fornøyd med... Vi begynte på babysvømming... 3 andre het det samme. Vi var i åpen barnehage, der var det 2 som het det samme. Det er flere i barnehagen som har det navnet, og en av dem går i tillegg på samme avdeling som snuppa... En venninne av meg fikk en sønn, hans navn sto øverst på topp 10, og har flere ganger vært blant topp 10... han er den eneste jeg vet om som har det navnet. Han er også alene om å ha navnet i barnehagen..
*Minnie Mus* Skrevet 10. november 2010 #10 Skrevet 10. november 2010 Seriøst? Haha da har du litt for lite å drive med, hvis DET plager deg! Et navn er jo bare et navn? Jeg har en sønn med et helt uvanlig navn som omtrent ingen heter. Får masse skryt for det hele tida. Men hade ikke blitt sur om flere hadde valgt det. Det er jo bare et navn... På samme måte som at jeg hadde ikke blitt sur hvis jeg hadde en fin genser og venninna mi hadde likt den så godt at hun ville kjøpe maken. Fint å kunne inspirere andre mennesker synes nå jeg... Det betyr jo ikke at man mister sin identitet om flere heter det samme, eller går med samme genser. Hvis det er tilfelle, er man jo nesten dømt i utgangspunktet... Ellinor er forøvrig et utrolig fint navn, er mange her som heter det.
Gjest Skrevet 10. november 2010 #11 Skrevet 10. november 2010 Hehe...nei det hadde ikke vært krise. Førskolelæreren til min datter brukte "hennes" navn da hun fikk en datter nylig. Det er ingen andre i barnehagen som har dette navnet. Synes det var hyggelig jeg. Samtidig skjønner jeg litt hva du mener. Søsteren min skal ha en jente snart og jeg tar meg i å håpe at hun ikke vil bruke det navnet jeg i all hemmlighet har "sett meg ut" hvis jeg får enda en jente i fremtiden. Men har ikke sagt det til søsteren min.
Amarie Skrevet 10. november 2010 #12 Skrevet 10. november 2010 Navn er en del av identiteten, ja, men jeg syns synd unger som går rundt med hjemmesnekra corny navn fordi foreldrene vil de skal skille seg ut. Mulig de skiller seg ut, men jeg ler meg i hjæl. :-) Nok et uttrykk for hvor stor vekt samfunnet legger på individet framfor alt i dag. Å kalle opp ungene er fy-fy for noen, for ungen er jo så spesiell, må vite, og må ha sitt eget spesielle navn.
Amarie Skrevet 10. november 2010 #13 Skrevet 10. november 2010 Må skynde meg å legge til at jeg ikke tenkte på Ellinor da jeg skrev om corny navn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå