Gå til innhold

Kanelboller!!!

Godjulsluttåpu..........

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg skal sette en kanelbolle deig, men lurer på om jeg MÅ ha kardemomme i??

Og om det er noen som har enn bra oppskrift på kanelboller?

Med tørrgjær, for det er det eneste jeg har...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lover deg at disse er nydelige:-):-)

Stor porsjon:

9 dl melk

300 gr melis

150 gr smør

75 g (1,5 pakke) gjær

2 egg

2 ts kardemomme

ca 1,5 kg hvetemel

egg til pensling

Kok opp melken og tilsett smøret og melisen. La det smelte og avkjøl blandingen til 37 grader. Rør ut gjæren i litt av væsken og hell så i resten (jeg bruker alltid tørrgjær). Tilsett sammenvispet egg, kardemomme og mel til en glatt og smidig deig. La den heve til dobbelt størrelse. Ca 1 time, under plast. Trill ut bollene. (ofte lager jeg kanelsnurrer av samme deigen). Etterhev bollene under plast i ca 1 time. Pensles med egg. Stekes ved 225-250 grader 8-10 min. Avkjøl bollene på rist.

De er kjempegode:-)

og du kan sikkert droppe kardemommen.

Skrevet

Tusen tusen takk... Da skal jeg prøve dem =)

Skrevet

håper du blir fornøyd! de hever seg stooore og gode, så bare å glede seg:-)

Skrevet

Nå står dem til siste heving før dem skal inn i ovnen=) Gleder meg til å smake på dem=)

Skrevet

Sist jeg bakte kanelboller bakte jeg uten kardemomme, og de forsvant de. Jeg syns det er best med kardemomme, men fikk ingen klager fra de 7 ungene som spiste de.

Jeg lager vanlig bolledeig (noe som bare har blitt slumpedeig for tiden, har ikke noen mål på noe)

Ruller de ut som vanlige boller, ikke så veldig store. Lar de heve, så trykker jeg de flate.

Smelter smør 25-50gram alt etter hvor mange jeg har, eller lager den flere ganger. Har kanel i så det blir helt sort, og så har jeg i sukker, masse sukker slik at det blir en fast masse. Ikke for fast, men ikke flytende heller. Brer dette over bollene. Jeg liker å ha masse oppå, for når jeg først skal ha, så skal det være skikkelig godt.

Stekes på 225grader i ca 10 min, til det er litt stekeskorpe under. Lettest å se under på de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...