Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #1 Skrevet 9. november 2010 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10010763 Hva i alle dager er det som skjer med ungdommen? Merker til og med brutal mobbing på den barneskolen min datter går på. Hun har kommet hjem med store blåmerker, blitt forfulgt av eldre gutter på skoleveien, de baset henne og la seg over henne, hun har blitt dyttet ned en bakke osv. Det er tatt opp med skolen, og jeg henter henne hver eneste dag selv om vi bor like ved skolen. Jeg har ofte tenkt at hvis noen kan være så ille allerede nå i så ung alder, hvordan blir det da når de kommer i tenårene. Håper virkelig ikke vi må kjempe mot så problemer.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #2 Skrevet 9. november 2010 Tror ikke det er værre i dag enn det var tidligere. Selv opplevde jeg både å bli banket opp, tisset på (mens andre holdt meg fast), å få bøker og klær ødelakt osv på 70 tallet. Historiene min mor kan fortelle er også grove. Hun var med på å binde et yngre barn fast og forlate det ute i skogen, banke opp en lærer mens lærerens barn så på mm. Likevel er hun som voksen en meget empatisk, lovlydig dame som gjør mye for andre og som bestandig tar de svakeste i forsvar. Endringen kom da hun ble tenåring. Det samme gjelder for de av mine plageånder jeg vet noe om. Det har på ingen måte blitt håpløse tenåringer eller voksne. Jeg mener på ingen måte at det er i orden at barn oppfører seg slik, men jeg tror vi skal være forsiktige med å tro at slik oppførsel i barndommen/ungdommen betyr så mye for hvordan de blir som personer senere.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #3 Skrevet 9. november 2010 Jeg kjenner ingen som har opplevd slikt. Jeg har snakket med mine foreldre, venner og kjente.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #4 Skrevet 9. november 2010 Det er jo ikke akkurat noe alle er villige til å fortelle selv heller. Folk var ikke snillere tidligere, men i dag blir det nok slått større opp i media slik at vi får vite om mer. Min tante påstår foresten at de var sååå snille da de var barn og unge. Hun hørte med i samme "gjeng" som min mor, men hun latersom om hun ikke hadde noen skyld i de tingene som hendte. I min veninnes klasse hadde de foresten klasseregler som blent annetsa at de ikke fikk sloss med kniv på skolen og at det var forbudt å hoppe ut av vinduet i timen. Dette var på barneskolen. Det sier litt om miljøet der, også på 70 tallet i Oslo vest.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #5 Skrevet 9. november 2010 Verden blir ikke mildere for å si det sånn. Helt sykt hvor mye verre det blitt siden jeg var tenåring, eller er det bare mindre skjult, at det har vært sånn hele tiden ?? Vet om mye mobbing fra da jeg gikk på barneskole å...
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #6 Skrevet 9. november 2010 Var mye mobbing i min klasse når jeg gikk på skolen. Men aldri fysisk. Klart det skjedde for 10 år siden og 20 år siden også videre at noen ble mobbet men idag tror jeg det er mye mer og til tider mer brutalt det som foregår. Fryktelig skummelt å tenke på.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #7 Skrevet 9. november 2010 Det er helt tragisk at slikt skjer. Jeg er livredd for mine egne barn. Håper de ikke blir utsatt for mobbing og jeg skal oppdra de slik at de ikke blir mobbere. Har to barn. en på 2 år og en på 11 år. Han på 11 håper jeg fortsetter å være en sånn trivelig gutt som han er. Jentene i klassen hadde kåret han til klassens snilleste gutt, og det varmet mamma hjertet:) Er redd for når han begyner på ungdomsskolen at han skal komme i "feil" gjeng og havne i feil retning. Verden blir bare verre og verre..Visst var det mobbing tidligere, men det var ikke like utbredt som det er nå, det er det ingen som kan komme å fortelle meg altså! Leste ikke om sånnt i avisene når jeg var 13 år ihvertfall
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #8 Skrevet 9. november 2010 Søsteren min ble bla. avkledt og spyttet på midt i skolegården på slutten av 70 - tallet.....
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #9 Skrevet 9. november 2010 jo...Det skjedde slike ting før, men det var ikke like utbredt som det er i dag
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #10 Skrevet 9. november 2010 Det som også sjokkerer meg med denne saker er at de overhode ikke kjente denne jenta fra før som de angrep. Og har også bitt meg merke i at i dag så er det mye internett mobbing, der de legger ut videoer eller bilder av angrepet, vet ikke om dere husker den saken fra vadsø? Der var det en jente som ble banket mens en filmet og dette ble lagt ut på internett senere.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #11 Skrevet 9. november 2010 Ja jeg husker den saken. Trist syns jeg at det skal være sånn
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #12 Skrevet 9. november 2010 Det er en gal, gal verden, for å si det sånn. Får helt vondt i magen av å lese om slike saker, og det er så altfor mange av dem. Mobbing skjedde nok før også, men forskning viser at det blir mer og mer av det. Dessuten har mobberne i dag muligheten til å også bruke nettsamfunn som facebook osv. Mobbere er tapere, dessverre er det de som blir mobbet det går ut over. Alle mobbere blir helt sikkert ikke fæle mennesker når de blir voksne, men jeg mener at noe er rivruskende galt når noen kan oppføre seg sånn mot andre. Det vitner om total mangel på empati, blant annet. Jeg hadde eksplodert hadde jeg funnet ut at mine barn var med på å mobbe et annet barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå