Gå til innhold

"diagnosebarn" og ekstra ressurser på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om en klasse har barn med ulike diagnoser (diabetes,ADHD,astma,kraftig allergi osv osv) er det slik at det bevilges mer penger til assistenter?

Må dette søkes skolen,eller søker skolen kommunen?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen diagnoser utløser rett til spesialundervisning jmf opplæringsloven. Anbefaling og utredningsrapporter fra rette instanser vedlegges søknad som vanligvis håndteres av rektor. Hvor mange timer som innvilges varierer utfra behov og ressurser.

Skrevet

Kjemp for at ditt barn skal få ekstra ressurser knyttet spesifikt til seg, og ikke det der fellesgreiene. For er det knyttet til spesifikke barn, så har du større muligheter for personlig tilrettelegging, og alle ekstraressursene til akkurat ditt barn. Har en felles assistent i en klasse, og et annet barn blir veldig krevenede, så mister ditt barn det lille det kunne fått.......

Det er foreldrene, med hjelp av skolen som søker. Og ikke godta det skolen tenker i første omgang, for de tenker penger selv om det ikke er lov.

Skrevet

Det er skolen som søker. Foreldrene kan anke til fylkesmannen dersom de ikke er enige i vedtaket.

Diagnoser som påvirker læringen, kan gi rett til ekstra ressurser og spesialundervisning, f.eks ADHD, autisme osv. Har aldri hørt at allergi og astma har gitt rett til ekstra ressurser, men hvem vet...

Skrevet

Problemet mitt er ikke å få ressurser :-) problemet er at jeg føler skolen vil ha en adhd diagnose på mitt barn,og jeg kan ikke forstå hvorfor.Jeg antar derfor at penger er motivet:-(

Det skal også nevnes at det ikke er mistanker om adhd hverken fra barnehagen,helsesøster,barnelegen eller sfo. Vi foreldre eller besteforeldre har heller ingen problemer med barnet.

HI

Skrevet

Så få ungen utredet da. Det skader jo ikke, og er ungen frisk får skolen lukke munnen sin :) få inn BUP og PPT.

Skrevet

Det følger ikke automatisk med et enkeltvedtak på barn emd ADHD, så skolen får ikke automatisk mer ressurser eller mer penger.

Skrevet

Du må som foreldre stå på alt du kan for å sørge for at barnet ditt får det det trenger. Hvis ikke er det skolen og rektor som alene bestemmer hvor mye ekstra hjelp hver klasse skal få, og de blir da alt for ofte presset til å lage "grupper" med flere elever sammen, uavhengig om elevene her har totalt ulikt behov. Eks. en urolig og bråkete ADHA-elev får hjelp sammen med en med dysleksi. = elevene med dysleksi får ikke den hjelpen han trenger, for han blir hele tiden forstyrret av den bråkete eleven......

Skolene har så dårlig råd...Rektorene styres av penger og foreldre som står på for barna sine.

Har sett hundrevis av tilfeller der elever som trenger ekstra hjelp ikke får det for foreldrene ikke står på. I tillegg har jeg sett barm som har lite behov for ekstra hjelp få det på grunn av pågående foreldre....

Skrevet

Joda,klart jeg kan få barnet utredet. Men jeg er redd for feildiagnose:-(

Og jeg syns det er feil å presse barn inn i diagnoser for å lette jobben til lærerene. Grunnen de oppgir er at barnet sitter ikke stille på stolen. Altså sitter og beveger seg,ikke noe bråk. Det føles bare feil,og barnet er kun 6 år. Det er da ikke normalt at en 6 åring sitter helt stille i 5 timer? Jeg har ihvertfall aldri sett en 6 åring som gjør det.

Men vi har kontaktet BFT (barne og familie teamet) i kommunen for hjelp.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...