Gå til innhold

feta-ost trygt for gravide?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Simpelthen elsker feta-ost, men dette skal ikke spises av gravide grunnet frykt for listeria. Har tenkt en stund på å ta kontakt med forhandleren Arla slik at de kan gå god for at deres ost er trygg for gravide. er det noen som har gjort det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mentha♥med kul på magen♥
Skrevet

Det er Arla sin som er pasteurisert, og dermed skal være trygg å spise for gravide. Jeg spiser den :) Bare sørg for at datoen er god, så går det nok greit :)

Har ikke snakket med de på Arla, men du kan jo sende de en mail. Det står forresten på deklarasjonen til de forskjellige om de er pasteurisert eller ikke. Hvis de er det skal det være trygt så lenge datoen er bra :)

Her kan du lese litt om de forskjellige typene til arla:

http://www.arla.no/produkter/ost/apetina/apetina-marinert-oliven/

Skrevet

Det står på matportalen sin side at pasteurisering gir ingen garanti mot forekomst av Listeria i ost. Om fetaost står det følgende: Listeria kan vokse i noen typer fetaoster, avhengig av hvordan fetaosten er produsert. Det generelle rådet er: Dersom du vil være på den sikre siden bør du unngå fetaost. Ønsker du likevel å spise fetaost, kan du ta kontakt med produsenten og forhøre deg om de har utført holdbarhetstester for listeria i produktet.

Så dersom du vil være på den sikre siden må du nok kontakte Arla.

Skrevet

Problemet med fetaost er at den er langtidsholdbar, samme om den er pasteurisert eller ikke. Jo nærmere produksjonsdato, jo tryggere er den.

Jeg spiser Arla sin når det ikke er lenge siden produksjonsdato(max 2 mnd)

Arla er heller ikke ekte fetaost, så jeg har lurt litt på hva de egentlig mener med fetaost på matportalen.

Går du inn på Arla sine sider, står der råd til gravide under spørsmål og svar

Skrevet

All ost som blir lagd i Norge skal være pasteurisert. Hvis den ikke er pasteurisert så står det på baksiden!

Skrevet

Jo, men så lenge osten er langtidsholdbar(og spesielt myke og halvmyke) kan den inneholde Listeria allikevel.

Og det er ikke all ost i Norge som er pasteurisert. Finnes masse små produsenter som ikke pasteurisert. Og en må være obs på at en del ost er fra utlandet, bla Arla som er dansk.

Men ja, som du sier, det skal stå på om den er upasteurisert.

Gjest Mentha♥med kul på magen♥
Skrevet

Det gjelder jo alt ferskvarepålegg at det KAN inneholde Listeria, spesielt jo nærmere utløpsdato det kommer. Man må nesten bruke litt skjønn, og finne ut hva man er komfortabel med å spise selv.

Men er helt med på at det er bra å ta forholdsregler, som å velge varmebehandlet pålegg med god holbarhet/nær produksjonsdato. Og velge oster som er pasteuriserte. Nå er jeg 29 år og har enda til gode å bli dårlig av pålegg jeg har spist, så jeg ser sjansen som ganske liten for at det faktisk skal skje nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...