Gå til innhold

Sykemeldt - hva skjer med feriepenger?!


InsomNina

Anbefalte innlegg

Leste akkurat på siste "lønnsslipp" fra NAV at man ikke får feriepenger for mer enn 48 dager når man er sykemeldt. Har ringt nav for å høre om dette, men kommer aldri gjennom til dem som har med dette å gjøre, og får bare til svar fra de andre at de tror dette gjelder alle, og uansett grad av sykemelding. Det jeg lurer på, inntil jeg får snakket med en fra nav som vet, har noen erfaring/peil på dette? Venninner av meg som har vært sykemeldt sier de ikke visste det, så det betyr jo at de enten ikke følger helt med på hva de får i feriepenger, eller at de har fått full utbetaling. De har riktignok fått lønn fra bedriften, som så har fått refundert fra nav. Men det har vel ikke noe å si, da du får samme utbetaling vel?

 

Har det noe å si om man er aktiv, eller under en viss % sykemeldt? Eller grunnen til at man er syk?Jeg har vært sykeml. i tilsammen 95 dager i varierende grad grunnet ekstrem kvalme og oppkast, men er nå inne i min 5. uke i full jobb igjen. Kjenner det begynner og bli tungt da jeg fremdeles spyr hver morning, og i tillegg har fått bekkenløsning - er snart 29 uker. Håper å holde ut til permisjonen starter, men tror nok jeg må ned i ca 80%. Nå ble jeg derimot så frustrert over at dette går utover feriepengene neste år, selv om jeg vet de pengene ikke er verdt å slite seg ut for. Synes uansett det høres urettferdig ut, når du liksom skal være likestilt som vanlig arbeidstaker på alle andre måter.

 

Håper noen forstår spm og gidder å svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stemmer at man får ikke feriepenger for mer enn 48 dager når man er sykemeldt.. Får man sykepenger forskuttert fra arbeidsgiver kan det være man likevel får fulle feriepenger som et "gode" fra arbeidsgiver.. Dette gjelder uansett sykemeldingsprosent, men den prosenten du jobber i (f.eks 20% sykemeldt og 80% jobb) vil du selvsagt få feriepenger som vanlig for...

 

Urettferdig og urettferdig fru blom.. Det er vel ikke nav sin jobb å dekke opp tapte feriepenger og derfor får man heller ikke fulle feriepenger av sykepenger.... En plass må grensen gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da lurer jeg på hvor lang ferie har du?? Vanlig ferie på et år er 25 dager (arb dager) Da ser ikke jeg problemet med å få de dekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...