Tøysetipp Skrevet 8. november 2010 #1 Skrevet 8. november 2010 Jeg har far + stemor i mot meg da jeg ønsker å gi arvingen en mobil til jul. Med et abb. i mitt navn, frifamilie og uten mulighet til å kontakte noen andre. Grunnen er at vi bor på gård og hun ferdes på store områder. Jeg må bestandig ringe andre foreldre etc. når hun skal komme hjem. Hun har tatt med seg min mobil av og til, men jeg har private meldinger etc. jeg ikke ønsker at hun skal lese. Hun vil synes at det hadde vært stort og fått sin egen mobil, og jeg ser ikke noe grunn til bekymring siden motivet er at jeg skal kunne kontakte henne og omvendt. Hva mener dere?
~sjiraff~ Skrevet 8. november 2010 #2 Skrevet 8. november 2010 Jeg tenker at min 6 åring ikke har snøring på hvordan man bruker en mobil.. hehe.. Kanskje påtide å lære henne det? Så lenge det er en trygghet for deg og henne ser jeg ikke at det er noe problem. Regner med at den telefonen uansett ikke skal være med på skolen? Her er det ikke lov med telefon på skolen, dvs den på evt. ligge avslått i sekken,
Verbena Skrevet 8. november 2010 #3 Skrevet 8. november 2010 Om det ikke er sånn at hun får ha den hele tiden og kan gjøre som hun vil med den så ville jeg skaffet en ekstra mobil. Men siden far og stemor er i mot at hun skal få egen mobil nå, så kan du jo kjøpe en kjempe billig en og kalle det "hus"mobilen. Vi har en sånn mobil. Samboeren min sin eldgamle som vi har ordnet simkort til sånn at eldstemann på 6år kan ta den med seg om han går ut å leker og vi skal noe kort tid etter, jeg går på butikke og han nekter å være med, eller om jeg er syk og stefar ikke er hjemme. Men den er ikke hans egen selvom det er han som bruker den, den er ekstra telefonen i huset som alltid skal ha strøm i tilfelde noe skjer siden vi ikke har hustelefon.
3småtroll♥ Skrevet 8. november 2010 #4 Skrevet 8. november 2010 Jeg har kommet til samme konklusjon her, men nå er vår datter 8 år og går i 3.klasse da.. Der har faktisk de fleste mobil! Jeg hadde en tanke om at hun ikke skulle få mobil før hun var hvertfall 10 år, men den kamelen har jeg svelget gitt;) Vi har hatt en ekstramobil hjemme med kontankort siden hun ikke går på sfo mer. Da er det kjekt å kunne ringe meg hvis det er noe, eller jeg ringe henne.. Grunnen til at jeg gav meg var at hun de siste mnd har utvidet sin vennekrets og da også sine forskjellige steder å være... Avstandende ble også større, og valdig ofte satt jeg hjemme med de 2 andre uten å vite hvos hun var.. Om hun da atpåtill glemte tiden, så var det jo bare å sette igang å ringe rundt og etterlyse henne. Så jeg fant ut at selv om mobil var en "lettvind" løsning, så var det også en valdig praktisk løsning for oss i vår situasjon,. Snupp kan ringe meg å si fra om de går et annet sted enn avtalt i utgangspunket. Jeg kan ringe henne om det skulle være noe. Etter at hun fikk mobil, føler jeg at jeg har mer kontroll og vi krangler mye mindre da hun lettere kan informere meg mens hun er ute;) Men vet ikke om jeg hadde gitt en mobil i julegave til en 6-åring altså.. Mellomste her blir 7 i januar og jeg ser ikke helt at hun skulle hatt noe mobil nå.. Du sier at du ringer foreldrene når hun skal komme hjem- hva med innetid? Og når min 6-åring er ute så vet jeg hvem hun er hos. Syns faktisk det er en ganske stor forskjell på en 1. klassing og en 3.klassing. Men det er jo du som ser behovet og kjenner din jente;)
Tøysetipp Skrevet 8. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 8. november 2010 Mobilen skal ikke være med skolen, da har hun da ikke behov for den. Formålet er at det skal være lettere å få tak i henne når hun er ute med venner. De har så store områder rundt seg, at å rope på henne er ofte nytteløst. De går ofte opp til et sted hvor det er hester, leker på jordene etc. Det har hendt at de har gått litt for langt og at det har blir mørkt, og når hun kommer hjem så er hun redd. Jeg tenker at dersom hun hadde hatt telefon så kunne hun feks. ringt meg og spurt om jeg kunne hentet dem.
Plutselig_gravid Skrevet 8. november 2010 #6 Skrevet 8. november 2010 Min gutt er 7 år og kommer til å vente til neste jul. Men, vi bor på en oversiktelig plass og kompisene bor på rad og rekke her. Mao har vi ikke følt behovet enda:) Men ser helt klart behovet i ditt tilfelle siden dere bor som dere gjør. Er en fordel at far og stemor er enige da. Kanskje dere kan inngå et komprimiss når det gjelder bruken av den. Eller at du rett og slett at du kjøper en billig mobil, men at den kun blir brukt av barnet når det skal ut Tenker da at det ikke blir barnet sin mobil, men en slags "hustelefon" for familien om du skjønner.
Silja FullFres McQueen Skrevet 8. november 2010 #7 Skrevet 8. november 2010 Jeg mener go for it! Er så utrolig mye enklere... Og hva far + stemor mener betyr ikke så mye.. Den brukes jo når hun er hos deg, og det merker jo ikke de noe av uansett. ;P
Silja FullFres McQueen Skrevet 8. november 2010 #9 Skrevet 8. november 2010 Hehe Men det er bare å kjøre på da syns jeg.. Det BLIR jo mye enklere, både for deg og for henne! =)
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 8. november 2010 #10 Skrevet 8. november 2010 En far som kanskje har henne hver 6. helg og en stemor som er en xvenninne har IKKE stemmerett:) Vanligvis ville jeg synes det var galskap.... MEN ingen regel uten unntak. Det kan gi en økt trygghet og forenkle hverdagen noe:) Du må nesten gjøre det som passer deg og M best:)
HTC Skrevet 8. november 2010 #12 Skrevet 8. november 2010 Jeg har en 6åring som går i første klasse. Hun har ikke lov å være utenfor hagen alene. Vi bor ikke i en storby og vi har blindvei opp til oss . Jeg har sagt ja til å ferdes mere rundt til sommeren da hun er passert 7år. Jeg er sikkert sær. Hun er ofte hos venninner og vi har disse hos oss, men alltid er det voksne som følger frem og tilbake. Neste år blir det nok mer farting og da er mobil tingen, tenker jeg. Hun er jo allerede nesten bedre på pc enn meg ;-) Jeg er for å tenke kart etter terreng. Er din datter på farten nå, så bør hun få en mobil. Trygghet for alle.
Holly❄️ Skrevet 9. november 2010 #13 Skrevet 9. november 2010 Jeg har tenkt samme tanke, med min 6 åring. Han har i tillegg epilepsi, så vil ha litt kontroll på han. Han er veldig flink og passe på seg selv, men ikke like greit for mamman som sitter i huset og tenker på om det kanskje har skjedd han noe.. vet jeg ville roet meg drastisk ned om jeg visste han bare var et ring unna Men om jeg kjøper mobil enda, vet jeg ikke.. må tenke litt til på d først
Jenny-penny Skrevet 9. november 2010 #14 Skrevet 9. november 2010 Er Stemor hans nye kjæreste eller din samboer? I utgangspunktet er jeg mot mobil til de små, men alle regler har untak. Hvis mobilen ikke brukes til annet enn det du beskriver her skjønner jeg deg. Min nevø på 7 fikk mobil nå siden han har lang skolevei, og har venner lenger unna enn rope-distanse. Hvis det gir deg og /eller henne trygghet nå i mørke halvåret så gå for det. Men kanskje skjule det litt så hun ikke ser på den som en gave men mer som ett hjelpemiddel ala refleks.. Skjønner du? Stor klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå