Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 8. november 2010 #1 Skrevet 8. november 2010 Jenta mi er 2 år akkurat (hadde bursdag nå i oktober), og språkutviklingen går virkelig unna for tiden må jeg si=) Hun kan jo nesten navnet på "alt", og har setninger på opptil 8-10 ord, selv om ikke alle ordene uttales korrekt da såklart. Eks. på en setning hun plutselig lirte av seg her om dagen: "jeg sa til pappan min at han måtte komme snart"- kan ikke annet enn å la meg imponere av sånt jeg altså, er jo så gøy når de prater så mye og klarer å uttrykke seg stadig bedre:D Hva med deres 2-åringer, hvor mye snakker de?
Gjest Skrevet 8. november 2010 #2 Skrevet 8. november 2010 Har ikke 2 åring så jeg husker ikke, men datteren din høres veldig flink ut!
plastblomst♀♂♂ Skrevet 8. november 2010 #3 Skrevet 8. november 2010 2-åringen min er nok ikke så flink som datteren din, men det skjer mye om dagen:) Moro å kunne snakke ordentlig sammen. Datteren min som nå er 5 år var tidligere ute, hun var nok på nivå med jenta di i den alderen:)
*Lissi* Skrevet 8. november 2010 #4 Skrevet 8. november 2010 Snuppa her var 2 år i september. Hun snakker utrolig bra, og er nok veldig tidlig ute. Kjempe morsomt! Hun synger masse sanger på rams. Broren var ikke så tidlig ute...
BlåBlå Skrevet 8. november 2010 #5 Skrevet 8. november 2010 Min er sånn også. Nå er han 2,5 år da, men har snakket rent lenge Og har et sinnsykt ordforråd. Her i huset hjelper det helt klart at han har en storebror som han tar etter og beundrer veldig !
blomstre Skrevet 8. november 2010 #6 Skrevet 8. november 2010 Så herlig! Sånn var min eldste også. Kunne jo faktisk føre mer og mer skikkelige samtaler med henne ettersom tiden gikk etter hun runda 2 år. Vesla føler jeg neste at vi holder litt igjen nå pga uttalleproblemene hennes. Det er synd. Språkforståelsen er jo der, og hun har mye på hjerte. Men når hun sier for masse om gangen så har vi ikke sjans til å forstå hva hun sier. Så vi må på en måte tvinge henne til å snakke sakte, tydelig og i kun korte setninger for at det skal bli forståelig. Men nå vet vi i allefall hvorfor (ganespalte), så den frustrasjonen slipper vi. Skal til utredning hos logoped ila mnd, spendt på det! Og vi ser stor fremgang fra hun runda 2 i sommer, har vært en spåklig eksplosjon :-)
tomat15 Skrevet 8. november 2010 #7 Skrevet 8. november 2010 Minste vår på 22 mnd er også utrolig flinkt til å snakke. Snakker i lange setninger, ramser opp tall, synger og kan navnet på nesten alt, ting man ikke var klar over at hun kunne;-) Er utrolig moro. Tidligere i dag skulle hun hente dukken sin på rommet sitt, hun tittet rundt hjørne, så på meg og sa: " Hente baby. Kommer snart tilbake mamma." Så nydelig;-) Storebror som nå er 4,5 år var langt fra så språkdyktig. Han sa sin første setning på 3 ord rett før han ble to år. Han pekte på en dør og sa: "tante sover der." Det var også helt utrolig;-) Eldste gikk når han var 10 mnd, yngste når hun var 18 mnd. Stemmer vel kanskje at det er forskjell på kjønn allerede fra de er babyer.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 8. november 2010 Forfatter #8 Skrevet 8. november 2010 Så flinke de er! Og ja, det er kjempegøy å faktisk kunne snakke litt skikkelig med dem, de blir jo som små voksne plutselig! Og alt dette har de sikkert hatt inni seg lenge, før det endelig løsner og de klarer å få det ut- moro=)
Gjest thricane Skrevet 8. november 2010 #9 Skrevet 8. november 2010 oi, så flink hun er da. guttungen her var sent ute, så jenta på 16 mnd nå snakker mer enn han gjorde som 2 åring. er spent på hva som kommer av ord fremover. innbiller meg at mye er lettere når de snakker så tidlig som mulig. sønnen vår både beit og reagerte veldig sårt fordi han ikke klarte å formidle hva han følte. han ble mye roligere når han klarte å uttrykke seg. hender vi fremdeles må ta litt ekstra tid for å tolke hva han egentlig mener.
blomstre Skrevet 8. november 2010 #10 Skrevet 8. november 2010 Vesla er foresten veldig flink til å synge. Det er gøy! Så selv om vi ikke skjønner noen av orda, så greier hun å formidle melodien slik at vi skjønner hvilken sang det er og kan synge med. Da blir hun så glad og får god mestringsfølelse :-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 8. november 2010 Forfatter #11 Skrevet 8. november 2010 hehe, så søtt, Mini mannen og Frøken Strøken! Jenta mi gjør noe liknende faktisk, og jeg må smile hver gang- f.eks hvis hun skal ut i stua for å hente noe, mens vi er på kjøkkenet, så sier hun, en smule tilgjort og veslevoksent "vent litt her- jeg kommer snart tilbake igjen", med en svært alvorlig stemme og liksom betryggende blikk (akkurat som vi pleier å si til henne, i liknende situasjoner:p
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 8. november 2010 Forfatter #12 Skrevet 8. november 2010 Ja, det kan jeg tenke meg=) Vesla her er slettes ingen sangfugl, DET skal vi aldeles ikke skryte på oss altså, for selv om hun kan teksten, så må hun liksom hjelpes videre- og tonen er ikke i nærheten av ren engang
Gjest happy mom:) Skrevet 8. november 2010 #13 Skrevet 8. november 2010 2år Prater 3-5 ord sammenhengende. "se mamma der borte" osv...
Glajenta ♥ Skrevet 8. november 2010 #14 Skrevet 8. november 2010 Snuppa blir 2 i desember - og skravler som en foss om dagen! Setningene blir lenger og lenger for hver dag nesten ;-) Hun synger mange sanger, kan navnet på det aller meste - og forklarer og forteller og "leser" høyt fra bøkene sine - dvs gjentar de setningene som hun kan, og forteller hva hun ser på bildene. Utrolig artig at det plutselig går an å føre en samtale med den lille knotten :-)
lille sprelle Skrevet 8. november 2010 #15 Skrevet 8. november 2010 Snupp var tidlig ute. Snakket hele setninger med korrekt bøyning, kunne en masse ord og sa ren r. Det er ikke vanlig. Det er imponerende! OG det er veldig behagelig å kunne kommunisere skikkelig. Alt blir så mye enklere da!
Fjerteberte Skrevet 8. november 2010 #16 Skrevet 8. november 2010 Hm..... Skjønner at snuppa her er sent ute! HUn ble 2 i september, og er ikke i nærheten av mange over her! Hun har så vidt begynt å sette sammen 2 og 2 ord... Mamma sitte, pappa sove, baby sove... Er stort sett sove og sitte hun setter sammen. HUn har veldig veldig få ord, men er kjempeflink til å gjøre seg forstått med kroppsspråk og hun skjønner stort sett alt vi sier til henne. Hun har vel bare ikke knekt språkkoden enda- tiltross for at hun er lillesøster! Men det går MYE i babling og "kinesisk" da =D
Lemonia Skrevet 8. november 2010 #17 Skrevet 8. november 2010 Gutten min blir 2 år i desember. Han snakker stort sett i 3-4 ords setninger og har et stort ordforråd. Han liker å synge og kan også flere sanger.
tingeling87 Skrevet 9. november 2010 #18 Skrevet 9. november 2010 Datteren min blir 2 år i januar, og hun snakker ekstremt bra:) Blir så imponert. Hun kan hele Bæ bæ lille lam, Trollmor, Gubbanoa osv. Hun tar ting så fort. Har en bok som heter mine 100 første ord, og hun kan alle. Hun kan kjenne igjen ca 7-8 farger, teller fra 1-10 (hopper over 3), kjenner igjen hvem som er gutter og jenter, og damer og menn. Hun har snakket med 4-5 ord i setninger fra hun var 1,5 år. Vi bodde på østlandet frem til hun var 1,5 og hun snakket bokmål. Nå har vi bodd på vestlandet i 5 mnd, og hun snakker kav vestlending. Begynte å skarre på r'en allerede etter én måned.
Gjest amandine Skrevet 9. november 2010 #19 Skrevet 9. november 2010 MInstemann her i huset har akkurat passert 2 år og setter sammen to og to ord. Han har ikke verdens største ordforråd, men vi skjønner stort sett alltid hva han mener, og det er det viktigste! Det kommer når det kommer er min erfaring;)
tine0810 Skrevet 9. november 2010 #20 Skrevet 9. november 2010 Det er så gøy:-) Jenta di høres veldig flink ut! Her kommer det nye ord hver dag, og stadig flere setninger også.....men ikke fullt så mange ord i hver setning enda! Men klart man blir imponert! Skravla går for fullt, men ikke alle ord jeg skjønner hva betyr enda;-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 9. november 2010 Forfatter #21 Skrevet 9. november 2010 Så morsomt å lese! Er jo såklart store forskjeller ute og går, men det trenger jo ikke å ha noen som helst betydning for videre språkutvikling heldigvis (sier hun som knapt pratet før hun ble nærmere 3 år hehe).
signe maten Skrevet 9. november 2010 #22 Skrevet 9. november 2010 Hehe.. morsomt å lese om deres som kan så mye Vår gutt som snaaart blir to år har nesten ingen ord. Og setter langt ifra to ord sammen Men han har en enorm forståelse og skjønner alt vi sier - noe han har gjort leeenge! Men han er nok litt bedaglig denne gutten - og så lenge vi forstår kroppsspråket hans så har han det visst ikke så travelt med pratinga. hehe.. Og noen må jo holde gjennomsnittet
Lille C Skrevet 9. november 2010 #23 Skrevet 9. november 2010 Har en 22 mnding. Kan si mange ord, navn på ungene i barnehagen, synge ro ro til fiskeskjær, timmy sangen, navn på diverse mat, navn på kroppsdeler ( Øre, øye, mage, nese, håret, hodet) Kan fks si ; " Mamma lese boka", eller " Her er mamma sin" om ting og tang. Hun kan telle til seks faktisk Hun husker utrolig mye, og tar etter alt vi sier. Men hun snakker ikke enda i lange setninger, fullstendige setninger.
Gjest Skrevet 9. november 2010 #24 Skrevet 9. november 2010 Ah, har eit par sånn i bhg;) Ein er 2 1/2 og ein 2, begge har imponerande ordforråd! Begge pratar som ein foss, og minste av dei har hatt skikkeleg tydeleg R kjempelenge(sidan august i allefall)! Småen derimot er ikkje like pratesalig, men det kjem seg med han og. Ikkje at han er seint ute eller noke, men av og til kan det virke sånn, sidan dei som pratar mykje gjerne viser meir enn dei som seier lite. Gledar meg til småen får endå tydelegare verbalt språk!
Trultemora er presseklar!! Skrevet 9. november 2010 #25 Skrevet 9. november 2010 Hun min på 2.8 år er relativt flink språkmessig, men om hun har veldig mye hun skal si på relativt kort tid så er det nesten bare babling ja... Men hun snakker bra ellers! Som: mamma, åh, æ bli så lei! vi må sitte her nå å ha på teppe for ellers blir vi så kald vettu sjønne du mamma"!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå