Gå til innhold

Mitt møte som arbeidstaker i helsevesenet:( -langt-

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ca 3år siden bestemte jeg meg for å fullføre Hjelpepleier utdanningen jeg hadde startet på når jeg var 15år. Siden jeg hadde brukt opp rettighetene mine den gangen for 15år siden måtte jeg ta og fullføre utdanningen på privatskole og betale for skolen selv.

Jeg begynte å jobbe i en bolig under utdanning. På den tiden hadde jeg ingen aning om utregning av ansenitet ol. og jeg tenkte ikke over at jeg som ufaglært hadde rett på å få godkjent all tidligere ansenitet.

Dum som jeg var hadde jeg tiltro til at sjefen min ville sende inn papirer og at ansenitet ville blitt riktig utregnet. Dette sjedde ikke og jeg jobbet på bunn av minstelønnstigen selv om jeg hadde rett på 10års ansenitet som ufaglært. Etter jeg var ferdig utdannet leverte jeg papirene til sjefen og regnet med at jeg som ferdig utdannet ville stige i lønn. Og etter at jeg purret flere ganger steg jeg ikke og jobbet der i 6mnd. som hjelpepleier på minstelønn for ufaglærte. Sjefen jeg hadde der var alltid veldig travel og jeg fikk aldri mulighet til å sette meg ned å prate med henne og mail og brev ble aldri besvart..

Jeg ble gravid og var hjemme i ett år etter det. Og når jeg skulle ut i arbeislivet igjen ville jeg utforske nye arbeidsmuligheter. Siden jeg hadde litt større innblikk denne gangen på rettighetene mine, godtok jeg ikke at jeg atter en gang fikk minstelønn for ufaglærte, selv om jeg hadde gitt alle papirene til sjefen min.

Siden jeg jobber kun som tilkallingsvakt fikk jeg ikke kontrakt med en gang.Denne måtte jeg purre på, og når jeg endelig fikk den sto det ingenting om lønn.

Også den sjefen jeg har nå er veldig travel og reiser rundt på møter og tar leder utdanning i tilegg til å være sjef.

Men hun gidde meg telefonnummeret til personalkontoret, slik at jeg kunne ordne opp selv.

Når jeg snakket med de på personalkontoret ble jeg møtt av mye uvitenhet og arroganse. Jeg ble ganske irritert når jeg fant ut at de som sitter å skal regne ut lønnen min ikke har lest hovedtariffen en gang, Som er rettningslinjene deres i utregnelsen!

Etter mye frem og tilbake fikk jeg hjelperpleierlønn med 4 års ansenitet. Dette er langt i fra det jeg mener jeg har rett på, siden jeg har jobbet mange år i et relavant yrke for stillingen. Noe de mener ikke jeg har rett på.

Så nå er det altså slik at jeg får mye mindre lønn av å jobbe som hjelpepleier enn som å jobbe som ufaglært?! Som ufaglært får jeg nemlig godskrevet all ansenitet og kommer opp i 306 000,-

Og når jeg endelig får pratet med sjefen min får jeg beskjed om at hun ikke har noe med lønn og gjøre. Bare hvis de får vernepleier søkere. Siden de har mer bruk for dem enn hjelpepleiere:(

Dette er tillegg til at hun lovet meg å få meg inn i fast turnus i løpet av september, men etter jeg har spurt om hvordan saken ligger ann, får jeg bare beskjed om at det vil skje snart. Men ingenting skjer??

Jeg er en blid og hyggelig person som virkelig elsker å jobbe med mennesker. Men nå kjenner jeg at jeg er så oppgitt av mitt møte med helsevesenet at jeg har lyst til å søke jobber et helt annet sted.

Hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Funnet ny jobb igjen? Eller bare svelget det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontaktet fagforbundet. Det er stort sett den lure tingen å gjøre i all arbeidstaker/-giverproblematikk.

Skrevet

Ei venninne av meg var i en lignende situasjon da hun tok videreutdanning som helsesøster.

så fikk utbetalt mindre som helsesøster enn når hun jobbet som vanlig sykepleier med 10 års erfaring

Skrevet

Takk for tips og tilbakemelding 20:09:) Men jeg har gjort dette. Fagforbundet ville ha et møte med sjefen min for ca1mnd siden. Hun på fagforbundet syntes dette var hårreisende og ville ta tak i dette med en gang. Men ukene gikk og jeg hørte ikke mer fra dem. Jeg har ringt kontaktpersonen min der flere ganger uten at hun har ringt tilbake. Slik at det virker ikke som jeg kommer noe videre med hjelp fra dem heller, er jeg redd:(

Skrevet

Huff...så trasig for venninden din:(

Skrevet

Hvor får du det fra at ufaglærte får godkjent all arbeidserfaring som ansiennitet??

Vis meg gjerne den paragrafen.....

Skrevet

Det er gjerne sånn at ufaglærte får godskrevet mye tull som "erfaring", inkludert å være hjemmeværende med sine egne barn! Hvem tror de tar seg av barna til de som har utdanning? En usynlig fe?

En kan også få godskrevet erfaring i andre yrker enn det en jobber i også. Det ville en aldri fått som utdannet arbeider...

Skrevet

slik er det:::::

hvis du er har 10 års ansinitet fra andre yrker uansett hva, kiosk eller samme hva, drar du med deg dette videre som hjelpepleier. du vil fortsette med full annsinitet...

100 prosent sikkert... jeg har gjort det samme.. har 10 års selv, og når jeg nå ble helsefagarbeider, gikk jeg rett til topp lønn . dette gjelder i allefall kommunene

Skrevet

Og igjen;

Siden du påstår at det er er et slikt skille mellom faglærte og ufaglærte, vil jeg gjerne se hvilken paragraf dette er nedfelt i. Min er faring er at man dra med seg all aniennitet i skule stillinger helt uavhening av om man er faglært eller ufaglært.

Skrevet

Dette er ikke lov! Her har du til og med rett på å få etterbetalt!

Jeg hadde troppet opp på lønnskontoret på kommunen sammen med tillitsvalgt og en representant fra fagforeniningen. Hadde ringt fagforeningen daglig for å få fortgang her! Dette skal du IKKE finne deg i!

Dersom de ikke gir seg hadde jeg kontaktet advokat.

Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger:) Ja, jeg har lyst til å ikke finne meg i det. Men samtidig har jeg jo stått virkelig på for å bli hørt, uten å komme noen vei. Og du som lurer på hvor dette står, kan du google hovedtariffavtalen 2010. Det står reglene for utregning av ansenitet pluss mye mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...