Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #1 Skrevet 8. november 2010 Jeg har en jente som ikke kan rulle, åle seg eller forflytte seg på noe vis. hun kan heller ikke enkle leker som klappe kake, vise hvor stor hun er... Hun kan sitte men det er det liksom, fikk beskjed på kontrollen idag at hun bør kunne forflytte seg enten ved rompe aking eller åling ved neste kontroll ellers så må vi utredes... noen i samme situasjon? Hun er 9 og en halv mnd
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #2 Skrevet 8. november 2010 oi.. tenkte med en gang at jeg skulle skrive at alle er forskjellige osv, men kanskje godt dere muligens skal på utredning, for dette er ikke normalt..langt ifra faktisk
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #3 Skrevet 8. november 2010 Du har jo allerede fått svar på helsestasjonen; hvis hun ikke kan forflytte seg ved neste kontroll, så må hun utredes! At hun er sent ute motorisk sett er det vel ingen tvil om. De fleste barn klarer å bevege seg på et eller annet vis iløpet av de første 6-8 mnd. Altså at de klarer å rulle fra mage til rygg/omvendt og snurre i ring mens de ligger på magen og/eller skyve seg bakover. MEN, det finnes barn i begge ender av normalskalaen. Noen begynner å krype når de er bare 4 mnd, og gå når de er 8 mnd! Mens andre, som tulla di, ikke begynner før de er "langt over normal alder". Barn utvikler seg i "trinn". Dvs at de plutselig kan ta en gigantisk hopp i f.eks. motorisk utvikling. Fra å ligge pal til å krabbe og reise seg opp på få uker, f.eks. Kanskje har hun tatt sine "sprang" på andre områder? Er hun f.eks. kanskje mer pratsom enn jevnaldrende? Eller har hun sterkere sosiale ferdigheter? Kanskje vokser hun mye (vekt og/eller lengde), og bruker mesteparten av energien på dét akkurat i den perioden der "de fleste" babyer begynner å bevege seg mer? Og sover hun mye, kan faktisk dét også være en avgjørende faktor for hvor mye tid hun får til å lære seg motoriske ferdigheter. Ta det med ro frem til neste kontroll. Prøv å fremprovosere bevegelser og motorikk ved at du setter deg ansikt-til-ansikt mot henne på gulvet og "hjelper" henne å klappe kake ved å ta tak rundt håndkleddene hennes og klappe for henne mens du synger "Klappe, klappe kake"..? Dytt henne litt i rumpa når hun ligger på ryggen, mens du "frister" henne med noe i hodehøyde, slik at hun ruller fra rygg til mage. Osv..Tren aktivt, rett og slett! Er det ingen fremskritt til neste kontroll, blir det jo utredet, som helsesøster sa. Og da blir det jo tatt tak okke som! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #4 Skrevet 8. november 2010 Å vi har trent, vært gjevnlig til fysio. trener 20min 2 ganger om dagen men fortsatt går det tregt selv om det er noen få fremskritt. Har en mistanke til at hun har noe galt i hoften sin selv om jeg har blitt avvist av legen 2 ganger. Hun hyler av smerte om en f.eks prøver (med fysios veiledning ) å plassere henne i knestående\krabbestilling. Jeg stresser ikke med det ville bare se om vi var flere i samme båt. vet at noen er mye senere enn andre sånn er det bare. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå