Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #1 Skrevet 8. november 2010 Kort fortalt: Jeg har vært syk og stått utenfor arbeidslivet i over 5 år, nå har jeg kjempet meg opp til et helsemessig nivå hvor jeg vil prøve å jobbe litt igjen. Jeg har fått streng beskjed av lege og nav om å passe på å sette grenser om jeg blir mer enn "alminnelig sliten", for å unngå å bli verre og få tilbakefall igjen. Problemet er at jeg vet ikke hva som er "alminnelig sliten" etter en arbeidsdag! Den sykdommen som slo meg ut for 5 år siden hadde jeg gått med, uoppdaget, i årevis, og jeg kan ikke huske en hverdag hvor jeg ikke presset meg tom hver eneste dag, og våknet sliten om morgenen. Livet mitt bestod stort sett av jobb, litt sammen med barna, og fra kl. 18 så lå jeg på sofaen, og sovnet gjerne kl 20.30. Jeg var aldri på kino, hos venner, trente, og gjorde minimalt med husarbeid annet enn matlaging. Jeg har forstått at dette ikke er slik alle har det, men jeg husker ikke noe annet... Hva "bør" man orke når man kun er "alminnelig sliten" etter en dag på jobb? Hvor bør jeg legge lista?
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #2 Skrevet 8. november 2010 Sånn er det for meg: Hjem fra jobb, synes det er litt ork å lage middag, følge opp lekser og leke med barna sånn med en gang man er innenfor døren, men går helt greit. Etter middag blir jeg ofte litt døsig, men har også mer ork til å være med barna, enten inne på lek, gå til trening osv. Når siste ungen er i seng i 20-tiden (og gjerne litt før som i kveld) tar jeg gjerne og følger litt opp hobby, surfer litt på nett, leser bok, ser litt på tv el de fleste kvelder. Noen kvelder lager mannen og jeg sen middag, og noen kvelder reiser jeg til venninner, eller får besøk, går på kino, trener el. Enkelte kvelder er jeg veldig sliten og gleder meg til å komme i seng, men stort sett er det ikke problem å komme seg ut døren om jeg skal det, eller nyte freden og roen i noen timer før leggetid rundt kl 22.30-23.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #3 Skrevet 8. november 2010 Ok, takk skal du ha! Det gir meg en slags mal på hva kreftene skal strekke til.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #4 Skrevet 8. november 2010 Det er helt vanlig å være sliten etter en arbeidsdag. Det er tvert imot ikke veldig normalt å være 8 timer på jobb, hente unger, lage midda, leke med barna, følge opp skilearbeid, kveldsmat ogv. For deretter å ta seg en treningsøkt og ha overskudd til å pusse vinduene etterpå De aller fleste er ganske fysisk eller mentalt utladet etter 8 timer på jobb. Det kan kjennes som et slit å skulle være topp opplagt til å være sammen med barna, leke osv i noen timer. De aller fleste småbarnforeldre føler for å sette seg i godstolen når ungene er i seng:) Man har da tross alt vært fullt konsetrest i 12-14 timer:) Men man bør ta det som et faresignal dersom slitenheten ikke gir seg ved hvile, hvis en gåtur ikke føles oppkvikkende (selv om det er et ork å komme seg ut) osv. Du må også tenke over hva som er nok søvn for deg. De aller fleste trenger rundt 8 timer, men du greier deg fint på 5-6 timers søvn for en periode. Da må man kanskje kompensere ved å legge seg kl 20 noen dager for å ta igjen det tapte. Men hvis man aldri føler seg uthvilt, er man som regel på feil spor:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå