Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #1 Skrevet 8. november 2010 Har termin om to dager og i dag fikk jeg vite at bhg har vannkoppe-utbrudd! Har storebror gående der, og er nå livredd for at han skal få det og smitte lillebror når han kommer! Men hva kan jeg gjøre?? Han må jo få gå i bhg. Kan ikke holde han hjemme i flere uker i tilfelle smitte, vel?? Hvordan er smittefaren med tanke på spedbarn/nyfødte? Jeg har forresten hatt vannkopper når jeg var liten...
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #2 Skrevet 8. november 2010 de kan bli smittet, men det er jo ikke farlig.. Vask hendene godt når ungen din kommer hjem fra barnehagen, værre er det ikke.. For øvrig kan storebroren fint være hjemme et par uker når han har fått seg en lillebror. Det er fint for han!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #3 Skrevet 8. november 2010 Så lenge du (full)ammer den lille, får han overført antistoffene fra deg. Jeg har en venninne som opplevde akkurat det du beskriver. Da 2-åringen fikk vannkopper, unngikk hun og babyen sykehusinnleggelse (for isolasjonens del) fordi hun ammet. Babyen ble da heller ikke smitta. Vannkopper hos nyfødte er ikke ukomplisert fordi immunforsvaret deres ikke er ferdig utviklet.
Verdens tøffeste mamma Skrevet 8. november 2010 #4 Skrevet 8. november 2010 Mest sannsynlig har den lille dine antistoffer i seg en god stund etter at han kommer til verden, men om han likevel blir smittet, er det ikke farlig. Det er bare en bitteliten del av de som blir smittet av vannkopper som blir alvorlig syke.. Jeg vet selv om en nyfødt som fikk vannkopper og det gikk helt fint. Får det ofte mildt når de er så små.. Eneste minuset er at han kan få det en gang til siden han er så liten når han får det første gang...
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #5 Skrevet 8. november 2010 Jeg ville ikke tatt så lett på det, faktisk. Da jeg skulle ha min første, var vi i kontakt med vannkoppesmittede like før termin. Vi strevde litt med å finne ut om pappan hadde hatt vannkopper, for om han hadde fått det ville han ikke fått være med på fødselen. Det er også farlig for barnet om det blir smittet av mor under fødsel, men siden du har hatt vannkopper vil det etter all sannsynlighet gå veldig fint. Ta en prat med jordmor, så får du mer kvalifisert hjelp enn her.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #6 Skrevet 8. november 2010 Takker for svar! Skal ta en prat med legen i morgen og se om han har noen fornuftige svar. Eldstemann vil selvfølgelig få være masse hjemme etter lillebror er født, men å holde han hjemme hver dag hele dagen tror jeg kan bli litt for mye for han. Har dere hørt om kompliserte sykdomsforløp i tilknytning til spedbarn og vannkopper? Så vidt jeg forstår er det ettersykdommene som kan være skummel? Er det forresten sånn at det er stor sansynlighet for at et barn får vannkopper når det går i bhg, eller er det litt tilfeldig om de får det? hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå