mamma til tre nydelige jenter Skrevet 8. november 2010 #1 Skrevet 8. november 2010 Jeg har en jente som ikke kan rulle, åle seg eller forflytte seg på noe vis. hun kan heller ikke enkle leker som klappe kake, vise hvor stor hun er... Hun kan sitte men det er det liksom, fikk beskjed på kontrollen idag at hun bør kunne forflytte seg enten ved rompe aking eller åling ved neste kontroll ellers så må vi utredes... noen i samme situasjon? Hun er 9 og en halv mnd
Gjest yrild Skrevet 8. november 2010 #2 Skrevet 8. november 2010 HEI :-) Er ikke i din situasjon, men denne burde du legge ut under anonymsiden hvis du vil ha mange svar!
Gjest Skrevet 8. november 2010 #3 Skrevet 8. november 2010 Min var også sånn, da han var 9 mnd bare lå han der på gulvet, kunne verken åle eller krabbe. Kun sitte. Lærte vel å klappe kake rundt den tiden der om jeg husker rett. Da han var 11 mnd begynte han plutselig å hompe seg fremover på rompa, en uke etter krabbet han, og 2 uker etter det slapp han seg å gikk sine første skritt. Før han var 13 mnd begynte han å gå hele tiden Nå er han 15 mnd og løper som bare det, sier endel ord og klatrer over alt:-) Slapp av, ikke stol blindt på helsesøster. Jeg syntes jenta di høres helt normal ut, kjenner flere som ikke krabbet eller ålte seg før de var 1 år.
Ranveig R Skrevet 8. november 2010 #4 Skrevet 8. november 2010 Jenta vår var/er sein grovmotorisk. Ved 9 mnd kunne ro rulle frå rygg til mage og tilbake, men brukte det ikkje som forflytningsmetode. Ein knapp mnd seinare begynte ho å åle seg fram med armane (army style). Kunne heller ikkje vise kor stor ho var. Ho blei ved 12 mnd undersøkt på barneklinikken, då ho ikkje kunne sitte (klarte å sitte i høgstol osv, men velta om ho sat aleine på golvet, sette seg ikkje opp sjølv), stod ikkje på alle fire/krabba og prøvde heller ikkje å reise seg. Det vart konkludert med at ho var isolert grovmotorisk forsinka, men ein "normal variant", ho skulle få finne ut av ting i sitt eige tempo. Fram til ca 13 mnd sette ho aldri beina under seg om eg holdt ho i oppreist stilling på fanget, var heilt spaghetti (og det var ingen "al dente"! ). Lille har blitt undersøkt jevnlig pga forskjellige andre ting (astma, matallergi, mistanke om epilepsi - heldigvis friskmeldt no), og har heile tida vore sein grovmotorisk. Ved 28 mnd tilsvarte utviklinga ca 22-24 mnd. No ved 3 år er ho "mer som en 2-åring enn en 3-åring). Men no ved 3 år har ho fått påvist hypermobile ledd (altså er leddene "slappe" og gir ikkje den støtten ho treng, f.eks. i anklane = vanskeleg å holde balansen), så endeleg har vi fått ei forklaring på kvifor ho er sein. Ho krabba ved 14 mnd, gjekk sjølv ved 19 mnd, men hadde dårleg balanse og datt VELDIG ofte fram til ca 2 år. På alle andre områder er ho heilt på høgden, litt over 2 år eksploderte språket og no er ho godt framfor snitt, finmotorisk og sosialt/mentalt er ho og gjennomsnittleg+. Dette var kanskje unødvendig mykje info, men eg blei litt reve med ) Eit par ting eg vil at du skal merke deg: * Sjølv om jenta di er litt sein no, treng det ikkje å bety at ho vil vere sein når ho blir større, nokre barn er rett og slett berre litt bedagelige. * Prøv å ikkje bekymre deg dersom jenta skal undersøkast vidare. Det er veldig lav terskel for å henvise barn til vidare utredning her i landet. Eg tenker som så at det er bedre at 100 friske barn blir undersøkt enn at dei IKKJE blir det, og at vi dermed går glipp av kanskje EITT barn som hadde trengt hjelp. * Dersom den motoriske forsinkelsen fortsetter så treng det heller ikkje bety så mykje. Det speler ingen rolle for eit barn om det begynner å gå ved 10 mnd eller ved 20 mnd - så lenge det faktisk lærer det etter kvart. Om ein f.eks. har slappe (ankel)ledd blir ein kanskje ikkje verdensmester i tresteg (men som turnar kan ein gjere det bra derimot ), men det er ikkje så mange som blir det sjølv med heilt normal motorikk. Lykke til!
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 8. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 8. november 2010 Tusen takk for et utfyllende svar. Tenker også litt at det er bedre å ta en sjekk for mye enn for lite så jeg tar det ganske så med ro foreløpig. Vi har hatt fysio trening siden hun var 6mnd for hun sto stille i utviklinga i 3mnd. så har vi også drevet med hjemmetrening. Hun har noe rart med hoften sin den låser seg liksom i en stilling å hun kommer ingen vei med den. hun har også tydelige smerter i hofte stillinger som f,eks krabbe stilling. Men har bare blitt avvist, men nå skal dette sjekkes i beg av des etter x antall bekymringer jeg har uttrykt til fysio som nå også har sett det samme.¨ Jeg har to andre barn som har vært tidlige så det er såklart uvandt med en som i en alder av snart 10mnd fortsatt trives i bagvogna. Men på en måte nyter jeg det når jeg ser mine venninner som må springe etter barna på 8-10mnd som er opp og ned over alt plasserer jeg henne på gulvet så finner jeg henne på akkurat samme plass. vi går nok en spennende\tøff tid i møte om det blir utredning, men da vet jeg som mor at jeg har gjort det jeg kan. Å at hun får evt den hjelpen hun trenger for å få riktig stimulering. Hun er veldig bedagelig i utgangspunktet så det hjelper henne jo ikke akkurat, men hun er i mine øyne perfekt (for jeg er jo objektiv) hehe. Hun sliter også finmotorisk, og litt på det sosiale. Men som de sier på hs dette henger ofte sammen med det grovmotoriske. om 14 dager skal nytt asq-skjema leveres så da er jeg spendt på hva slags resultat det blir på det. Var godt å lese at det er flere i samme situasjon der det ikke har vært noe alvorlig galt, men at ting går seg til etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå