Gå til innhold

Dere som studerer og er enslig forsørgere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ferdig med en treårig utdannelse til sommeren.

Har hatt OS siden januar 2010 da BF og jeg gikk fra hverandre.

Nå tenker jeg på å ta master. Vet at dette ikke regnes som "nødvendig utdannelse" og at jeg ikke har krav på å få dekket skolepenger/utstyr etc. Men har jeg krav på OS mens jeg tar master i tilfelle? Og kan man søke husbanklån som enslig forsørger og student? Barnetilsyn? Barnet er tre år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med NAV så får du nok de svarene som er riktig.

Angående husbanken så tar du kontakt med de.. Det er ikke meningen å være kvass her, men da får du ihvertfall riktige svar :)))) Lykke til :)

Skrevet

Nei du er ikke kvass, bare tenkte jeg skulle høre her om noen var i samme situasjon før jeg tar kontakt med de/tenker noe mer på det :)

NAV her jeg bor kan ingenting, man får bare feil svar hver gang. Men jeg får kanskje prøve igjen ;)

Skrevet

Kanskje jeg kan hjelpe.. Du har rett på OS i inntil 3 år så lenge barnet er under 8 år, så ja. Du kan da motta OS i 3 år fra januar 2010. Barnetilsyn får du såfremt du jobber eller studerer over en viss prosent (50 % tror jeg). For å kunne søke om husbanklån må du vise til at vanlige banker ikke vil gi deg lån til bolig, altså avslag. De stiller likevel krav til ok inntekt pga betjening av lånet. Dersom os er eneste inntekt tviler jeg på at det er mulig. Men det er jo verdt et forsøk, evt ta kontakt med boligkontoret for mer informasjon. Lykke til!

Skrevet

Utover de tre årene du har krav på OS (så fremt barnet ditt er under 8 år), så har du rett på to års forlengelse dersom det er nødvendig utdanning. Som du så riktig påpeker, så regnes sjeldent master som nødvendig utdanning, med mindre du kan legge frem dokumentasjon på at du må ha master for å få jobb. Selv er jeg alene og går siste året på master. Jeg har ikke hatt OS disse to årene på master. Det er tungt, men dersom du går inn for det så går det :-) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...