Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #1 Skrevet 8. november 2010 Jeg er inspirert av andre tråder her, og lurer litt på holdningen til egg- og for så vidt også sæddonasjon. Hva synes du? Er det for eksempel ikke litt "feil" at man kun tillater sæddonasjon i Norge?
Gjest ->>- Skrevet 8. november 2010 #2 Skrevet 8. november 2010 Ja. Det ER mer komplisert med eggdonasjon, selv om prinsippet er det samme. Skal noen donere uten selv å gjennomgå fertilitetsbehandling, må de gjennom hormonkurer og ting som er medisinsk mer risikable enn å runke i en kopp. Samtidig tenker jeg at så lenge det er på ikke-kommersiell basis (som sæddonasjon allerede er) vil det være greit. Da utsetter ingen seg for medisinsk risiko av økonomiske grunner.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #3 Skrevet 8. november 2010 så absolutt!! og surrogatmødre! Hadde det vært lov hadde jeg ikke nølt med å gi et barnløst par et barn. da helst med en annen kvinnes egg.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #5 Skrevet 8. november 2010 Statlig organisert og uten noen form for kompensasjon for donoren er en ordning jeg kunne stemt for når det gjelder eggdonasjon. Deretter burde det blir et lovverk som forårsker at nordmenn ikke kan dra til utlandet for å kjøpe seg egg.
Gjest ->>- Skrevet 8. november 2010 #6 Skrevet 8. november 2010 Det kommer jo aldri til å skje. Det ville være absurd og temmelig nordkoreansk om man skulle begynne å lage norske lover om hva nordmenn kan gjøre i utlandet. For ikke å snakke om at det er noe som i praksis er umulig å håndheve, med mindre du tenker at alle nyfødte skal dna-testes rutinemessig og fratas sine foreldre om dna ikke matcher mors.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #7 Skrevet 8. november 2010 Hva er galt med det da?Hvorfor ikke utlandet? Skal ikke ta inn sæd fra DK heller da?
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #8 Skrevet 8. november 2010 Dessverre kommer det ikke til å skje, hvilket gjør utnytting av kvinner aktuelt. Det er bare tragisk. Rutinemessig DNA-testing og profilering er forøvrig ikke dumt. ville gjort underverker med oppklaringsraten i mange kriminalsaker
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #9 Skrevet 8. november 2010 Ja, og mange fedre får et sjokk....
Gjest ->>- Skrevet 8. november 2010 #10 Skrevet 8. november 2010 Mhm, for ikke å snakke om "underverker" i forhold til å nærme seg Orwells 1984... Det er da virkelig ikke mye som tyder på at det foregår storstilt utnytting av kvinner i forhold til donoregg? De fleste nordmenn som drar utenlands for å få dette reiser til vestlige land med godt helsevesen og hvor folk flest har en helt ålreit økonomi.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #11 Skrevet 8. november 2010 Hvis norske kvinner begynner å vurdere barn noen år før de første grå håra på musa viser seg, hadde vi kanskje sluppet å stå i den situasjonen der vi må kjøpe thailandske egg. Forkastelig og uetisk. Det at teknologien er der og at verden går fremover, er ikke gode nok argumenter.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #12 Skrevet 8. november 2010 1984 er da en underholdende bok. Det er også mulig at det er en grunn til at utsagnet om rutinemessig DNA-testing og prodilering kom med en blunkende smiley bak seg. Nei meg bekjent er det ikke noen storstilt utnytting av kvinner for å få tak i egg.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #13 Skrevet 9. november 2010 Trenger nok en oppdatering du. Har ikke hørt om noen som kjøper egg fra Thailand? De fleste som tar ed har prøvd å bli gravide i mange år, fleste av de har og en diagnose. Hadde ikke hjulpet om de startet når de var 20 år.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #15 Skrevet 9. november 2010 Jeg har visst ikke fulgt med i timen, for hva er den offisielle/politiske begrunnelsen for å tillate det ene og ikke det andre her til lands?
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #16 Skrevet 9. november 2010 Ikke lett å følge med i de timene der. Eggdonasjon er ikke lov da det går under forskning, ikke lov å forske på egg i Norge. Det samme gjelder da ea. (embryoadopsjon)
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #17 Skrevet 9. november 2010 Er eggceller mer kompliserte enn sædceller, altså, og må forskes på før de doneres? Ja, det var jo logisk.
Gjest ->>- Skrevet 9. november 2010 #18 Skrevet 9. november 2010 Begrunnelsene man gjerne hører fra politikere, er for det meste ikke logiske. Litt sånn "ja, men det er jo noe annet med egg da, det føles jo annerledes" osv. Den saklige begrunnelsen er at egguttak medfører medisinske risikoer, det gjør ikke mannlig ejakulasjon.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #19 Skrevet 9. november 2010 Både eggdonasjon og surrogatfødsler er jeg veldig for. Hvis det faktisk finnes folk som vil vie livet sitt for å hjelpe andre godt egnede foreldre som sliter med å få til en befruktning/båret frem barnet selv ser ikke jeg noe som helst feil i det. Hvorvidt det skulle vært statlig stønader osv på dette eller ikke er et annet tema men i utgangspunktet skulle det bare vært lovlig og valgfritt.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #20 Skrevet 9. november 2010 Nei jeg synes ikke det. Men jeg er heller ikke for sæddonasjon. Enig i de to tingene egentlig er det samme og bør ha samme regelverk.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #21 Skrevet 9. november 2010 Lurer litt på _hvorfor_ du ikke synes det bør tillates?
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #22 Skrevet 9. november 2010 Lurer også på hvorfor? Inntil nylig var det i Danmark kun lov å donere bort egg for de som allerede var i forsøk. Det medførte ikke noe mer medisinering enn de alikevel hadde fått. Min venninne donerte egg hun fikk 1000,-dkr det dekket ikke fri fra jobb og reise engang, så det er ikke for pengenes skyld.
Sweet Amber Skrevet 9. november 2010 #23 Skrevet 9. november 2010 Jeg synes det er merkelig at eggdonasjon ikke er tillatt i Norge. Det er sikkert bare et tidsspørsmål før det blir det..
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #24 Skrevet 9. november 2010 Ja, det er snakk om at det skal bli lov. Kjenner flere som har ed barn, og har det selv også føler jo nesten som vi har gjort noe kriminelt.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #25 Skrevet 9. november 2010 JA! I et land som regner seg som langt fremme i forhold til likestillingsspørsmål, er det en SKAM at en kvinne som er infertil pga. eggproblemer (fant ikke et bedre ord i farten) ikke kan få hjelp - mens om mannen er infertil pga. sædcelleproblemer (samme her med tanke på ordvalg) er det null problemer. Det betyr i praksis at par der kvinnen har problemet ikke får hjelp, mens par der mannen har problemet får hjelp. Litt forenklet sagt. Det er ikke et hakk bedre at det å få tillatelse til å plukke ut friske sædceller er uproblematisk i Norge, mens det samme når det gjelder å plukke ut friske egg hos kvinnen (ja - det finnes faktisk mange kvinner i landet vårt som har både friske og syke egg på en gang) er ulovlig. En kan i ytterste konsekvens få tillatelse til å reise utenlands, f.eks. til Sveits, for å få hjelp. Hvor er likestillingsrådet, kvinnesaksforkjempere og andre i disse spørsmålene? Argumentet om "sorteringssamfunnet" er en helt annen diskusjon. Jeg snakker nå om mennesker som har et medisinsk problem som medfører infertilitet pga. enten sæd- eller eggkvalitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå