Gå til innhold

Hvilke virkemiddler kan en lærer bruke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har egentlig en lærer lov til å gjøre når elever kommer for sent, glemmer ting, ikke gjør lekser, svarer frekt i timen, slår medelever eller gjør andre ikke akseptable ting i skoletiden?

Ingen fysisk avstraffelse, ingen avstraffelse som føles krenkende (som skammekrok) og tydligvis ingen gjennsitting. Hva står egentlig igjen som kan ha noen effekt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du har dårlig fantasi

Skrevet

Det er et fag som kalles pedagogikk. Ved festlige anledninger snakker lærerne om hvor mye du har fått ut av nettopp det, til forskjell fra alle de "ufaglærte" kollegene, som kun har hovedfag i f.eks. matematikk, norsk eller historie å skilte med ...

Skrevet

Anmerkninger, men det fungerer bare på se som egentlig aldri får noen...

Samtaler med foreldrene. Som kontaktlærere mener jeg at det er mest virkning om faglæreren ringer dirkekte til foreldrene, altså ikke kontaklærer.

Utelukkelse fra turer o.l. Dette har vi gjort, men da har elevene fått vite om det på forhånd. F.eks.: Vi skal på kino med s-fagklassen om 1 mnd, om noen får 5 oppførselsanmekninger innen det, så blir de igjen på skolen og gjør andre ting....

Og medbestemmelse! Husk alltid å høre elevens side av saken. Det kan faktisk være grunner til at elevene glemmer litt. Tro på eleven og vis at du bryr deg om noe annet enn fag. De er mye mer villige til å lære, hvis de forstår at det faktisk er viktig for deg at de lærer!

Hilsen en lærer som elsker yrket sitt!

Skrevet

Hvis en lærer er dyktig nok, dvs har autoritet både via sin faglige dyktighet, men kanskje mest gjennom sin personlighet og væremåte, så kommer han eller hun ikke ut for nevneverdige disiplin- eller ordensproblemer. Såpass husker jeg fra min egen skolegang, hvordan ulike lærere på vidt forskjellig måte greide å hanskes med de samme elevene. Noen hadde kroniske disiplinproblemer, andre ingen. Det skyldtes ene og alene læreren, og slett ikke foreldrene,, som lærerne ellers er så raske med å skyte på (når de ikke mestrer situasjonen).

Skrevet

Hvis det er tilfelle hadde jeg ikke en eneste lærer på grunnskolen som var dyktig nok.

Jeg hadde flere lærere som holdt god orden og hvor det var relativt lite problemer. Det som kjennetegnet dem var at de var relativt strenge og konsekvente. Hos dem viste vi hva konsekvensene av dårlig oppførsel ble og at det ble en konsekvens. De som gjennomførte gjennsitting, meldinger hjem og sente elever til rektor om dt var problemer, hadde en god tone og gode arbeidsforhold i timene. Uten disse virkemidlne tviler jeg på om de hadde greid det.

De som ikke brukte slike middler hadde generelt dårlig undervisningsmiljø. "klassetimer" hvor vi skulle snakke om tingene og trusler om utestengelse fra turer langt frem i tidhadde ingen effekt.

Skrevet

Nå er jeg heller ikke lærer så om jeg har dårlig fantasi på området er ikke så farlig. Ettersom du tydligvis er bedre utrustet enn meg på det området kan du muligens opplyse meg?

HI

Skrevet

Jeg startet tråden om igjennsitting. Jeg mener ikke at dette ikke kan brukes, men jeg mener at foreldre må være informerte, og at ingen skal straffes for det andre har gjort.

Skrevet

Det er greit nok, men andre i tråden påsto jo at det var forbudt. Det var da jeg lurte på hva som egentlig var lov.

Skrevet

Forstod det som at det er kollektiv avstraffelse som er forbudt, der også de som ikke har brutt regler må sitte igjen.

Skrevet

"Lovlige" virkemidler er anmerkning, ringe hjem, brev hjem, snakke med eleven, sende til rektor osv.

Gjensitting kan brukes om det står i ordensreglementet til skolen.

Og som et svar på dere som sier at man er en god lærer og opplever ikke disiplinproblemer om man er rette personen stemmer ikke. Jeg har selv elever som gir F uansett hvem som snakker til de. Om jeg ringer hjem, sender brev, har møter med foreldre, elev, rektor osv, om eleven blir sendt til rektor så betyr det INGENTING for enkelte elever. Og jeg har bra respekt blant elevene!

Og du som sier at det er et fag som heter pedagogikk som de med matematikk osv ikke har, stemmer ikke! Alle lærere skal enten ha lærerskole der ped er et av fagene, eller de skal ha flere fag, PLUSS PPU (et år med ped og praksis) før de får lov å undervise. Altså, alle lærere skal ha ped! Uten det blir de iallefall ikke fast ansatt.

Enig i noen av de andre lærerene her. Elevene trenger å bli hørt og man må ta den enkelte elev der han er. Ingen passer en A4behandling. MEN tror en del av problemet med norsk skole og elever som ikke gjør det de skal eller ikke oppfører seg er at skolen er alt for teoretisk. De gjør ingenting selv lenger. Bare teori. kan kanskje si at det er læreren sitt ansvar å gjøre det spennende og praktisk, men det begrenser seg med skolebygningen, romtilgang, økonomi og tid. Alt for mye som skal rekkes på alt for kort tid, penger finnes ikke, og de fleste skoler i norge i dag er fra 70tallet med liten fleksibilitet på rom osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...