Gå til innhold

Sende brev/klage til føden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sønn på snart 2 år, forløst med hastesnitt en måned før termin. Han har en liten hjerneskade (har tatt MR to ganger), men vi vet ikke hvordan den vil påvirke han, ..tiden får vise. Årsaken er ukjent.

Jeg hadde hellp syndrom (alvorlig form for svangerskapsforgiftning) og det kan ha skjedd forbindelse med forløsning.

Den siste uka før forløsning var jeg tiltagende kvalm og uvel, og kvelden før kastet jeg opp og hadde litt diffuse magesmerter. Morgenen etter var jeg fortsatt kvalm og hadde kynnere hvert 7-10minutt. (jeg skjønte etterhvert at det var rier. Kjente også lite liv utover dagen og ringte derfor til føden.

Jordmora svarte meg som om jeg ikke hadde trengt å ringe.Så jeg følte meg lit dum. Hun fortalte at det gikk omgangssyke og at kynnere er helt normalt (jeg fortalte henne at de var regelmessige.) Jeg kunne bare drikke noe søtt.

Jeg gjorde som hun sa, men etter noen timer til syntes jeg at jeg bare ble værre og ringte på nytt. Fikk da til svar at jeg måtte bare komme hvis jeg følte for det. Det gjorde jeg, og en time etter var lille sønnen vår forløst. På ultralyd viste det ingen fosterbevegelser og situasjonen var akutt.

Det har vært endel sykehusbesøk på oss i ettertid, men det går ganske bra med sønnen vår.

Men jeg kan ikke la være å tenke hvordan det ville vært om vi hadde kommet tidligere på føden. Jeg vil ikke at andre skal oppleve å føle at de ikke blir trodd når de ringer .

Jeg har tenkt litt på å skrive et brev/klage til føden, for jeg føler jeg ikke ble tatt på alvor., men tenker også at det har gått for lang tid siden det skjedde.

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det bør du i virkelig. Trist å lese om dette. Det er jo slike ting vi alle frykter.

Skrevet

I en slik sak ville jeg kontakt pasientombudet og tatt det via dette.

Skrevet

Jeg synes du skulle gjøre det. To år er ikke så lang tid. Det ble helt klart gjort en feilvurdering. Kanskje var det gode grunner for det, det er sikkert ikke lett å avgjøre sånt på telefonen, og det er sikkert mange som ringer, men i dette tilfellet var det til skade, og kunne ha blitt virkelig fatalt. De kan vel i det minste være en påminnelse til de det gjelder om at de har å gjøre med liv og død, og at det er bedre å være altfor forsiktig enn å slurve.

Jeg håper det går bra med gutten din i fremtiden!

Skrevet

Skriv og send kopi til fylkeslegen. Vurderer dere pasientskadeerstatning må det gjøres før det er gått 3 år. Ville ha prøvd på det også.

Skrevet

Selvsagt skal du klage!

Og når du endelig har fått svar på klagen, så sender du krav om pasientskadeerstatning.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen og takk for tips! Av svarene så ser jeg at bør sende klage, selv om det har gått så lang tid. Vurderer å ta kontakt med pasientombudet også. Har ikke tenkt så langt selv, det har vært så mye annet å tenke på denne tiden..

Flere synspunkt? Noen som har vært i lignende situasjon?

HI

Skrevet

Ja det bør du gjøre, de kan lære av det og rette opp feil slik vil du hjelpe andre.

Ønsker dere lykke til

Skrevet

Jeg har selv et barn som fikk en liten skade under fødselen, og jeg trengte ikke sende inn noen klage.

Fylkeslegen ringte til meg og fortalte at hver gang det ble en personskade på sykehuset måtte hun se på saken, om hun mente noe var klanderverdig eller at noen ikke hadde gjort jobben sin skikkelig opprettet hun en tilsynssak mot sykehuset. Det ble gjort og sykehuset fikk "refs".

Jeg ringte pasientombudet og fikk hjelp til hvordan man går frem for å søke pasientskadeerstatning. Datteren vår fikk innvilget erstatning siden behandlende jordmor ikke fulgte prosedyrene hun skulle under fødselen.

Var jeg deg ville jeg ringt pasientombudet og spurt hvordan du skal gå frem, der vil du få hjelp til å forme klagen som skal sendes til fylkeslegen.

Lykke til!

Skrevet

Forstår jeg deg riktig at du vil klage på den du snakket med i telefonen første gang du ringte?

I så fall er du i din fulle rett til å gjøre det, men bør være klar over følgende:

Vedkommende som du snakket med kan kun basere sitt svar med bakgrunn i sin fagkunnskap og det du presenterer under samtalen. Vedkommende følger en mal/retningslinje om opplysninger som skal innhentes og handles ut i fra. Dersom det var tilfellet at det gikk omgangssyke i det aktuelle tidsrommet, er det riktig som du ble fortalt; kynnere er veldig vanlige på slutten og utløses i tillegg ofte av oppkast og magetrøbbel, slik at det er nærliggende for personen å tro at du kan ha vært smittet. Dersom det ikke kom frem under samtalen at du hadde kjent lite liv, kan ikke vedkommende sies å ha opptrådt uforsvarlig. Lite empatisk, frekk, avvisende og uinteressert, kanskje, men dessverre er ikke dette straffbare forhold, selv om det i aller høyeste grad er uetisk!

Ikke misforstå; jeg har stor forståelse for at dette var traumatisk for deg, og at du gjerne har opplevelsen av at urett har blitt begått. Du opplever at du ikke ble trodd, og det høres ut som du kan ha godt av en samtale med noen angående det som skjedde. Det skal ligge et notat fra den aktuelle samtalen i pasientjournalen din på sykehuset, så det er gode muligheter for å identifisere personen du snakket med. Kanskje du vil ha en annen oppfatning av saken etter en gjennomgang, hvem vet. I alle tilfeller håper jeg at du finner fred med saken etterhvert, at du klarer å legge fra deg lite produktive tanker i retningen "hva hvis", som er en selvpining.

Så godt å høre at det går bra med sønnen din! Jeg håper at det fortsetter slik og at dere får et fint i fortsetningen også.

Skrevet

Grunnen til at jeg vurderer å sende inn en klage er at jeg tenker at det kunne fått et bedre resultat dersom vi hadde kommet inn på føden tidligere. Jeg forklarte jordmoren situasjonen, med kvalme, oppkast, regelmessige kynnere/rier. Og i tillegg at jeg ikke hadde kjent noe liv. Selv om det går omgangssyke kan man jo egentlig ikke gå ut fra at det er det uten å få det undersøkt. Det vil i tilfelle si at dersom omgangssyke ikke gikk, ville det kanskje gått bedre...

Den andre gangen jeg ringte måtte jeg presse på for å få komme til føden, fordi jeg var sikker på at noe var galt.

Jeg kan tilføye at det var regnet som et risikosvangerskap pga katastrofe- keisersnitt med førstemann (årsak:sann knute på navlestreng og 3 ganger rundt halsen). Dette er informasjon sykehuset sitter med og jeg synes da at terskelen for å ta en sjekk ble lagt alt for høyt. Men istedet for å bli tatt på alvor, ble jeg avfeid med å ta et glass saft.. og å ta det med ro.

Symptomene jeg hadde tilsier jo at noe ikke er helt som det skal være, og jordmødre burde jo ta høyde for at ikke alle har omgangssyke.

Da vi omsider kom inn på føden ble vi tatt veldig på alvor av legene der og ting gikk fort. Vi har fått god oppfølging i etterkant.

Sønnen vår har forsinket utvikling, ikke motorisk, men i kontakt, språk og samspill. Han har spesialpedagogisk hjelp i barnehagen og følges jevnlig opp av nevrolog. Så som sagt så blir han fulgt godt opp! ..Men

jeg griper meg selv stadig i å tenke: Hva om vi hadde kommet inn tidligere?

Jeg er vel egentlig ikke ut etter å fordele noen skyld, men håper at vordende mødre blir tatt på alvor... Det kunne fort gått enda værre...

Skrevet

Vil også tilføye at jeg traff denne jordmoren (stresset) i korridoren noen dager etter fødsel. Hun sa da at det var mange som hadde omgangssyke i disse tider, men at hun SKJØNTE at det var noe med meg......!? Forstå det den som kan..

HI

Skrevet

Hei

Det er ikke alle avdelinger som avviksmelder skader, spesiellt ikke hvis det er slik at din sønns hjerneskade er påvist i ettertid!

Der er sykehus Norge så slepphendte at det er en skam!

Men, du bør melde til helsetilsynet i ditt fylke! Du kan be ditt lokale pasientombud om å hjelpe deg og sende inn henvendelsen via dem!

Men fort deg å gjøre det, fristen er snart ute og de er helt ufravikelige når det kommer til slikt! (stol på meg, jeg har ikke mye godt å si om helsetilsynets arbeidsmetoder)

NPE kan du søke om uavhengig av helsetilsynet! Disse sakene er separate, NPE oppnevner feks egen sakkyndig hvis de velger å åpne sak! Men husk at behandlingstiden er laaaaaaaaaang! For oss har det gått 3 år og saken er fortsatt ikke avsluttet selv om erstatning er

innvilget! Sånn er det når saken er stor og komplisert!

NPE begjære sykehuset å besvare deres henvendelse og utlevere journal! Hvis de velger å ikke gjøre det så tar NPE utgangspunkt i din versjon av hendelsen og tar avgjørelsene derfra. Så sørg for å formuler deg godt og detaljert!

I vårt tilfelle gadd ikke sykehuset å besvare NPE i det heletatt, utrolig respektløst! De visste at vi ville få erstatning så de ville ikke ta seg bryet med å gjøre ting den riktige måten!

Hvilke sykehus er det dette gjelder?

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar og tips!

Dette gjelder Sykehuset Østfold, Fredrikstad. Hva med deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...