Gå til innhold

Delt økonomi-hvem betale bilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen har delt økonomi. Min lønn er min, hans lønn er hans. Vi deler likt på hus, mat, barn o.l.

Den forrige bilen betalte jeg 30% på. Bilen ble brukt når vi skulle handle, på turer og til å hente/levere i barnehagen. Grunnen til at jeg ikke ville betale mer, er at han har lang vei til jobb og dermed brukte den til/fra jobb hver dag. Jeg tok bussen som jeg selv selvsagt betalte.

Nå skal vi ha ny bil og jeg kan strekke meg til å betale 40% av samme grunn som før: det er han som i hovedsak bruker bilen, trekker opp kilometerstanden, slitasje osv.

(Jeg har bidratt 50% til vedlikehold selv om jeg synes det også er feil...)

Er jeg eller han urimelige?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ærlig så bør dere kanskje ta felles økonomi? Skjønner tankegangen din med at han bruker bilen mest..

Jeg og min mann har felles økonomi, og deler på alt av regninger. Jeg tar det, så tar han det...

Skrevet

Å ha felles økonomi er helt uaktuelt.

Jeg ville ha irritert meg grønn over ting han kjøper, lån han vil ta opp og han vil gjøre det samme når det gjelder meg.

Nå har vi ingen diskusjoner om pengebruk (utenom en slik storinvestering som bil er), og det er deilig! :-)

Vet at mange jenter synes det er supert å ha felles økonomi med mannen for mannen tjener mye mer enn dem..kanskje dere også har det slik?

Skrevet

Jeg tror du har et poeng, mange er for felles økonomi når de tjener dårligere enn mannen, men pipen får en annen lyd når de tjener mer og mannen skal få nyte av det.

Når det er bare handling og levering/henting i barnehage ville jeg faktisk ikke betalt noe til bilen, bortsett fra en del til driftsutgifter. Du velger jo ikke bilen og heller ikke bruker du den for deg selv, så hvorfor skulle du betale for den?

Skrevet

Vi har felles økonomi i form av felles konto hvor vi setter inn lik sum hver. Ellers er det øvrige vi har egne penger. Tjener omentrent likt (jeg noen tusen mer, men har jo et vanlig kvinneforbruk så pengene flyrÜ).

Bilen har vi betalt 50-50, han kjører firmabil og jeg bruker bilen i det daglige. Betaler bensin fra felleskonto.

Skrevet

Dette må jeg bare kommentere: Vi tjener ca likt og har felles økonomi. Når man er gift og har felles barn ser jeg ikke poenget med å ha delt økonomi, og synes hele problemstillingen din er barnslig...

Skrevet

Er det så strengt hos dere, så ville jeg latt han kjøpe bilen. Avtal at du betaler statens satser når du kjører den og dett var dett!

Så får det jo heller krangle litt ekstra når det er snakk om at dere skal kjøre et sted i sammen!

hehe

Skrevet

Tenk hva du vil. Jeg har meget god grunn til å velge delt økonomi (jeg tjener dårligere forresten), til tross for at vi er gift og har barn sammen. Det er ingenting barnslig med det.

Skrevet

Hvor er det felles økonomi? Dere betaler inn lik sum X og betaler dermed fellesutgifter delt, resten av pengene bruker dere etter eget ønske.

Skrevet

Det var i grunn ikke så dårlig idé. Litt av en jobb, men når hun ikke kjører mye må det jo være greit. Syns det er ikke bra at hun skal være med på å betale når hun ikke bruker den for seg selv. Er noe annet når man har felles økonomi.

Skrevet

Morsomt å lese alle svarene :-)

Fint å se at der iallefall er ei som er enig med meg :-)

Han ønsker jo ikke å betale bilen alene...og å drive å regne ut kilometer for hver tur til butikken blir jo bare for dumt..

Skrevet

Jeg betaler bilen fordi hvis det blir ett evnt brudd i fremtiden så vil jeg ha bilen med meg for det er jeg som kommer til å ha ungene mest!!

Skrevet

Vi har opprettet en felles konto. Vi setter begge in 8000 på denne kontoen hver mnd. så betaller vi alle felles regninger ut i fra denne kontoen. Ingen flere finuligheter med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...