Gå til innhold

13 mnd og KOKO om natten enda! HJEEELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om tre uker begynner jeg å jobbbe igjen. Har tatt ulønnet permisjon oi noen mnd ekstra, men nå må jeg tilbake. Men JEG FÅR IKKE SOVE om natten, er helt utslitt!! Min lille gutt er en solstråle, men en pain in the ass hele natten. Legger seg 2030. Så er han igang kl 22, 01, 04 og 07 før han sover en time til. Hver avoppvåkningene tar minst en halv time. Noen ganger får han pupp, andre ganger ikke. Han krever at det er jeg som kommer inn, kommer faren blir det så ramaskrik at han gråter så han mister pusten- Jeg må sitte å holde han i hånden til han sovner, men sliper jeg, så våkner han. Må sitte mist en halvtime før jeg klarer å lirke hånden min bort. SÅ blir jeg så våken at jeg ikke får sove igjen, ofte ligger jeg våken mellom oppvåkningene. Han har vært slik fra dag en (han sov faktisk bedre som helt nyfødt, men siden har det vært det samme). I perioder kan han våkne hver time også. Vi har hatt to store runder med han der jeg har flyttet på gjesterommet om natten og faren har tatt han .Etter tre uker med rama har det ikke blitt særlig bedre. Han har hatt to perioder der han har sovet som en stein hele natta i to tre uker. Uten at jeg forstår noen sammenheng. Den ene gangen var han faktisk veldig forkjølet og småfeberisk. Men da sov han altså som best i hele sitt liv. Noen ganger hører jeg romlelkyder i magen hans om natten, og jeg mistenker at han er sulten og gir han pupp. Men han sover ikke noe bedre eller dårligere ut fra hvor mye han spiser i løpet av dagen. Kan han ha noen matallergi? Er dette rett og slett bare stahet? Hva gjør vi når faren skal prøve å hjelpe til, men han hyler så han puster rart og skjelver lenge etterpå?? Han skriker mamma mamma mamma med verdens såreste stemme. Men om dagen elsker han faren sin!! Jeg må snart fp sove skal jeg klare å jobbe!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hovedårsaken til at han våkner ofte er nok pupp. Han våkner av gammel vane. Så vanen må brytes, nattavvenning må til en gang for alle.

Det kan være tøft når det står på. Men det tar gjerne 3-4 netter, også blir det bedre.

Jo eldre de er jo vanskeligere kan det være, dessverre.

Har vært der selv jeg. Fikk av forskjellige grunner ikke nattavvent før han var nesten 14 mnd. Og det var nok i seneste laget. Det ble en viss bedring en periode, hvertfall lengre perioder med søvn, kunne være 6 timer på gode netter.

Fra 14-18 mnd sov han natta gjennom en gang. Først når han var 18 mnd begynte han å sove natta gjennom flere netter på rad. Men det var ikke langvarig. Nå er han 22 mnd, og vi er heldige om han sover hele natta 2 ganger i uka.

Vi har kapitulert og begynt å ta han inn i senga til oss når han våkner utpå natta, da sover han til morgenen. Hvis vi skal forsøke å få han til å sove i sengen sin tar det lang tid, og han våkner ofte.

Det er jo en dårlig løsning å ta han inn til oss. Men vi kom så langt at søvn ble det viktigste. Jeg holdt på å knekke sammen av søvnmangel til slutt. Og særlig etter jeg ble gravid igjen, da taklet jeg ikke dårlig nattesøvn lenger.

Vi vet at han kan, og har et stille håp om at det vil ordne seg av seg selv med tid og stunder.

Skrevet

Og, prøv å juster sovetidene, legg han litt tidligere på kvelden f eks 19.30. Du skriver ikke noe om soving på dagtid, men kan hende det også må justeres litt

Skrevet

Det var også det første jeg ville si, at han kanskje legger seg for sent. Flere "søvneksperter" mener at så små barn ikke bør legge seg senere enn kl 19:00. Og heller justere dagsovingen deretter. Men for noen funker det fint å legge ungen rundt 20:30. Men det er lite som tyder på at barnet vil sove lengre om morgenen hvis det legger det seg senere, også av egen erfaring.

Men jeg tror nok hovedårsaken er, som babyønske skrev er at han antakeligvis blir sulten om natta.

Ellers er jo også dette en alder med tenner på tur. Vi opplever nå en del oppvåkning og gråting om natten. Og det er lenge siden hun ble nattavent, men vi tror et er tenner.

Men hvis dere har opplevd dette over lengre tid, så kan det jo være at han bare vil ha pupp....?

Skrevet

Det kan være at han rett og slett er overtrøtt da dere legger han 2030... Her blir det krøll en liten stund hvis lillegutt på 18 mnd er i seng nærmere 1930..

Barn på den alderen bør være i seng seinest 19.

Ca 14 timers søvn tilsammen i døgnet er bra.

Ellers kan jeg anbefale boka til Karin Naphaug. Den hjalp oss når vi skulle hjelpe lillegutt til å sove bedre på natta da han var ca 11 mnd.

Men det må nok avvenning til hos dere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...