Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #1 Skrevet 8. november 2010 Til en viss grad. Helsestasjonen er jo statens nikkedukker og har et stramt skjema for hvordan riktig barneomsorg foregår. Selvfølgelig er det mange oppriktige helsesøstre som gjør en god jobb. Men det er så lett å se hva de blir diktert til fra høyere hold. En annen propagada er det stadige maset i aviser om at barna til høyt utdannede har minst fedme. Og barna til høyt utdannede spiser sunnest. Kan nok stemme dette, men det er en teknikk for å få resten til å ønske å fremstå som sunnere. Jeg forsvarer ikke usunnhet. Men liker ikke taktikken. Og nylig stod det side opp og side ned om at barn av høyt utdannede sender barna tidlig i barnehage men de med lav eller ingen utdannelse har barnet hjemme lenger ut over vanlig permisjon. Svært raffinert måte å påvirke mennesker sine valg på da ingen vil bli sett på som lavtlønna og ressurssvak.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #2 Skrevet 8. november 2010 Kan nesten virke som du tror det finnes en slags statlig propagandasentral som koordinerer alt dette.
Gjest ->>- Skrevet 8. november 2010 #3 Skrevet 8. november 2010 Ja, for det kan i hvert fall ikke tenkes at man forsker på hvilke grupper som har risiko for ulik type adferd (jf. dårlig kosthold) for å kunne sette inn tiltak rettet spesielt mot denne gruppen. Og tabloidavisene er jo kjent for å velge sine saker med omhu i forhold til å fremme regjeringens barnehagepolitikk? ...og at helsestasjonens retningslinjer er forskningsbaserte selv om de kommer fra "høyere hold" har vi ingen tro på? Djiz, louise.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #4 Skrevet 8. november 2010 Statlige organer bestiller aldri forskningsrapporter som gir svar de ikke ønsker eller ikke kan bruke til å understreke allerede vedtatt politikk, det er vel ikke noe nytt. Når så du sist en politiker stå med måpende fjes over en ny forskningsrapport, liksom?
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #5 Skrevet 8. november 2010 Ja her bestemmer helsestasjonen type pålegg, melketype og tranmerke og blir dritsur om man velger noe annet. Og vi spiser ikke nugatti.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #6 Skrevet 8. november 2010 I så fall følger du overhodet ikke med på hva som skjer i forskningsverdenen hvis du innbiller deg noe så tåpelig. Selv er jeg til stadighet på ulike forskningskonferanser, og jeg kan forsikre deg om at din oppfatning er riv ruskende gal. Til stadighet presenteres resultater som er stikk i strid med myndighetenes offisielle politikk på de ulike områdene.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #7 Skrevet 8. november 2010 Da snakker du om fristilt forskning, og jeg om utvalg satt ned av statsråder osv. Ikke kom og fortell at en statsråd ville slått stort opp en rapport som viser at politikken han forfekter viser seg å være på feil grunnlag.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #8 Skrevet 8. november 2010 Departementene og andre statlige etater betaler for det aller meste av forskningen nå til dags. Det betyr selvsagt ikke at også konklusjonen er bestilt på forhånd. Det ville jo være meningsløst. Ingen forskere lar seg kjøpe på den måten. Hvor store oppslag en rapport får, er ikke opp til politikerne å bestemme. Det er det media og forskerne i fellesskap som avgjør. Som regel er det forskning som MOTSIER myndighetenes politikk og regelverk som slås stort opp, altså stikk i strid med hva du hevder.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #9 Skrevet 8. november 2010 Når det gjelder helsestasjon og helsesøster, kunne jeg ønske at de var litt mer "styrt fra oven". Har på følelsen at svarene jeg får veldig avhenger av den enkeltes erfaring og preferanser. I tillegg syns jeg de ofte kaster ballen tilbake ved å spørre "hva tror du kunne fungert?", når jeg ønsker meg en "oppskrift" jeg kan følge, gjerne noe skriftlig materiale.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #10 Skrevet 8. november 2010 Mange forskere er ansatt i staten. Og hvem kapper hånden av matfatet? Er dere klar over hvor mange undersøkelser om melk de store melkeprodusentene har betalt og gjemt? I stede blir man dynket med melk fra før man kan gå og opplært til å tro at det er det sunneste kroppen kan få.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #11 Skrevet 8. november 2010 12.09 Der er jeg ikke enig. Offentlige undersøkelser som motsier politikere i avisene er nok bare toppen av isfjellet. De som blir politikere er ikke mennesker med stort hjerte. Det er mennseker som er gode til å forhandle, snakke og overbevise.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #12 Skrevet 8. november 2010 "hvem kapper hånden av matfatet" Er det et uttykk?... ;-))
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #13 Skrevet 8. november 2010 Forskere ansatt i staten? Ikke i departementene eller direktoratene ihvertfall.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #14 Skrevet 8. november 2010 Herregud så sutrete du er! Nå er vi faktisk så heldige at vi har helsestasjoner der man prøver å samle den tilgjengelige informasjonen slik at den nå frem til mødre og barna deres på en best mulig måte. Og så sutrer du fordi du mener at dette er manipulering? Hva mener du ellers helsestasjonene skulle gjort? Latt hver enkelt helsesøster svare etter eget forgodtbefinnende? Og så finnes det forskning som viser at enkelte grupper skiller seg ut ift kosthold eller barnehage. Og det lar du deg provosere av? Det virker som du har litt mindreverdighetskomplekser synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #15 Skrevet 8. november 2010 Man trenger vel ikke ha mindreverdighetskomplekser selv om man velger å ikke si bæ og følge resten av saueflokken. Jeg er en selvsikker dame med 4 barn, livserfaring, god økonomi og et godt forhold til både den lokale barnehagen og helsestasjonen. :-)
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #16 Skrevet 8. november 2010 Ikke nødvendigvis, nei. Men det hjelper i det minste å ha gode faglige argumenter å slå i bordet med. Ellers minner det for mye om ren trass.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #17 Skrevet 8. november 2010 Rareste innlegget på en stund må jeg si... Kan du forklare meg kort hvordan - i din verden - fakta er skilt fra propeganda? For slik som jeg leser innlegget virker det som om forskning du ikke er enig i eller føler deg truffet av er propeganda. . .
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #18 Skrevet 8. november 2010 Jeg er enig i at vi alle blir utsatt for propaganda, men jeg er ikke så bekymret for den påvirkningen vi får fra det offentlige som for hva all reklamen og resten av påvirkningen fra det komertsielle markedet gjør med oss.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #19 Skrevet 8. november 2010 12.02 her... Litt av poenget mitt er at når man ikke er like langt inne i forskningens verden som det du tydeligvis er, men ser politikere som med et smil presenterer passelige forskningsresultater på f.eks Dagsrevyen, er det vanskelig å godta at forskningen er gjort KUN for forskningens egen skyld. Politikere bestiller og betaler og legger mest vekt på den forskningen som gagner politikken deres. At media er kritisk, skulle bare mangle, men det er en annen side av tema. Om ikke politikerne bestemmer hvor store oppslag det blir, er de med på å påvirke blesten gjennom sin deltagelse/manglende deltakelse i media.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #20 Skrevet 8. november 2010 At forskning ikke skjer kun for forskningens skyld er en selvfølge, og noe enhver forsker, også de mest samfunnskritiske, uten tvil vil kunne skrive under på. De ønsker jo å bidra positivt til samfunnsutviklingen, for å si det kort, dvs at forskningen skal komme til nytte, ikke nødvendigvis direkte i departementets arbeid, men i det minste for å belyse et tema og øke kunnskapsnivået på området. Men, som sagt, det betyr selvsagt ikke at konklusjonene er gitt på forhånd. Det ville i så fall ikke dreie seg om forskning, og departementet trengte ikke pøse ut millioner av kroner på å få det igangsatt heller, men kunne bare la deres egne byråkrater skrive ut den nødvendige propagandaen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå