lille frø, mor til to Skrevet 7. november 2010 #1 Skrevet 7. november 2010 Dette må være typisk urbant hysteri. Folk flest spiser kjøtt, kylling, fisk, egg, ost, melk, har skinnsko, skinnklær osv, uten å reagere på at det er noe galt. Ser kyr som står i bås hele vinteren, høner som har stått i trange bur hele livet, fisk i oppdretteranlegg. Dette er like ille. Reinsdyr er de eneste jeg vet som går helt fritt på fjellet, ellers står det rimelig dårlig til for storparten av dyrebestanden. Har dere glemt det?
tante grusom master of law Skrevet 8. november 2010 #2 Skrevet 8. november 2010 Nå finnes det vel de som er imot all slags dyreplageri også. Men er det ikke bra at man faktisk kjemper mot noe, enn å drite i alt? Har man for ekempel ikke "lov" til å være planfadder, selv om man ikke sjekker at alle produkter man kjøper ikke er laget av barn?
Tøysetipp Skrevet 8. november 2010 #4 Skrevet 8. november 2010 Det handler jo om hvorvidt man synes at noen få kvadratmeter er tilstrekkelig for at disse dyrene har hatt et godt liv. Det har vi jo sett at ikke er tilfelle for de fleste. Jeg kan ikke skjønne at noen velger å bære dette når det finnes så mange dyr som lider. Vi bor på gård og her har dyrene det godt. I overkant godt også. De får bevege seg fritt og har et stort uteareale også. Grisene får gå på jordet, og slipper å stå i store klynger. Jeg ser til de hver dag, selv om det ikke er min "jobb", men jeg er opptatt av at de har det bra. At de har de har det varmt, tørt og ikke tråkker rundt i sin egen møkk...
Gjest Skrevet 9. november 2010 #5 Skrevet 9. november 2010 Jeg liker å spise kanin og håper pelsen blir brukt til noe fornuftig som en jakke eller noe. Det er min holdning til pelsnæring.
Mor Løvehjerte Skrevet 9. november 2010 #6 Skrevet 9. november 2010 Du, HI, jeg er i mot all form for dyreplageri, være seg målet er å skaffe folk pels, skinn, dun, egg, ost, kjøtt, melk eller underholdning (sirkus). Jeg har ikke glemt noe av dette.
Gjest Skrevet 12. november 2010 #8 Skrevet 12. november 2010 Jeg brukte en shampoo som inneholdt minkolje som tenåring. Jeg har aldri hatt så blankt og mykt hår som da. Egoistisk som jeg var ble jeg skikkelig sur da anti-pelsoppdrettere fikk stoppet produksjonen med massiv kampanje.
Brava Skrevet 12. november 2010 #9 Skrevet 12. november 2010 denne type argumentasjon er rent primitiv da jeg ikke ser at det ene utelukker det andre? Man må kunne diskutere en ting om gangen eller? Problemet for meg er at den norske stat subsidierer en helt unødvendig pelsindustri der store deler av denne beviselig behandler dyrene svært dårlig. Ville dyr som rev og mink og er ikke ment å leve i fangenskap uansett, og det ser ikke bra ut der de står på gitter i små bur. At det eventuelt blir begått urett mot andre dyr på andre måter eller andre steder gjør ikke at jeg forsvarer pelsdyrindustrien..
Gjest Skrevet 13. november 2010 #10 Skrevet 13. november 2010 Jeg har ikke glemt det, men det er fortsatt fullt mulig å ha to, eller flere, tanker i hodet samtidig. Å holde ville dyr i fangenskap, under horrible forhold, uten noe annet formål enn å flå pelsen av den slik at vi kan holde oss varme på kalde dager er grusomt. Det er fortsatt lov å ta vare på dyrene man holder og så lenge dyrene ikke har noen, for å si det på en banal måte, nytteverdi for oss mennesker, så er det fullstendig meningsløst å sette ville dyr i bur. Og skal man gjøre det så skal man selvfølgelig sørge for at dyrene har det bra, at de er friske, at de har nok plass, nok mat, vann og at de ikke lidner noen nød. Og når pels for oss mennesker ikke er en nødvendighet så ser jeg ingen grunn til at dyrene skal være nødt til å ofre sin pels for oss.
Gjest Skrevet 16. november 2010 #11 Skrevet 16. november 2010 Fjerde generasjons pels-mink er neppe særlig vill. Jeg ser ikke forskjellen på å ha mink i bur og gris i trange binger. I begge tilfeller lider dyrene i stor stil. Du må gjerne påstå at pels er en luksus. Jeg vil påstå at billig kjøtt også er en luksus. Folk kunne spist mer bønner og betalt mer for kjøtt fra dyr som har det bra. Det er både sunt og miljøvennlig.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. november 2010 #13 Skrevet 17. november 2010 Nei la oss forby pels i Norge sånn at vi kan importere den fra andre land, hvor vi ikke har noen slags mulighet for å kontrollere næringen i det hele tatt. Frittgående høner hakker hverandre til blods.
tante grusom master of law Skrevet 17. november 2010 #14 Skrevet 17. november 2010 Så hvis alle dyr lider så er det greit? Jeg forstår ikke at dere bruker argument slik som "burhøns lider også" og lignende. Hvis burhøns lider, er det da greit at pelsdyrene lider? Eller omvendt. Hvorfor ikke stille krav til alle som holder dyr i næringsøyemed? Still heller strengere krav til pelsnæringen i Norge, slik at dyrene kan leve bra liv før de blir drept og ikke i meget små burer med nettinggulv. Det bør også stilles krav til alle andre næringer som bruker dyr. Griser som aldri ser dagens lys, burhøns, tettpakkede "frittgående" kyllinger etc. etc. I dyreloven står det at dyrene skal kunne utfolde seg på sin naturlige måte. Kan dyrene gjøre det i dagens dyreindustri? Svaret er helt klart nei.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. november 2010 #15 Skrevet 17. november 2010 Nå misforsto du meg litt. Frittgående høns er jo liksom holdt for å være så flott, men saken er at de har flere skader enn de som er i bur. Dyr i matvareproduksjon eller pelsproduksjon lever ikke naturlige liv på noen måte. Men jeg tror ikke vi løser noen problemer med å forby pels. De som vil ha pels får tak i det likevel, og da har vi ikke lenger noen innflytelse.
tante grusom master of law Skrevet 17. november 2010 #16 Skrevet 17. november 2010 Nei, vi løser nok ingen problem med å forby pels, men ved å gjøre folk klar over forholdene dyrene lever under, kanskje fler og fler tenker over om de faktisk har bruk for en ny pelskrage. Jeg er enig med deg, at dersom pelsdyroppdrett blir forbudt i Norge, øker importen fra andre land. I for eksempel Ryssland eksisterer omtrent ikke dyrevern. Som jeg har sagt tidligere er jeg ikke naiv, og jeg tror ikke at folk kommer til å slutte og spise kjøtt eller burke skinn eller andre produkter fra dyr, men forbrukerne kan påvirke forholdene dyrene lever i. Ten for ekempel på avsløringen av plukking av dun fra levende gjess (gås i pluralis?). Etter denne debatten har flere produsenter av dunjakker og dyner tatt klar avstand og har byttet dunleverandører.
Bubba75 Skrevet 22. november 2010 #17 Skrevet 22. november 2010 Er ikke i utgangspunktet imot pels jeg, men mener selvsagt at alle dyr som lever i fangenskap skal leve under gode forhold. Men, som en skriver over her, høner hakker hverandre i hjel når de går mange sammen, og jeg vil tippe at mink ikke er bare god og snille mot hverandre heller. Bestefaren min drev med mink og rev da jeg var liten, og det jeg husker var at jeg var livredd minken. Så at hvis fugler satte seg på buret, så var de der og beit av dem beina med en gang. Ville ikke vært så overraskende om de var slik mot hverandre og. Det er selvsagt ingen unnskyldning mot å ikke ta seg av dyr som har blitt skadet på en eller annen måte! Har ikke selv noe i pels, men det er vel heller fordi jeg ikke syns det er så innmari fint.
tante grusom master of law Skrevet 22. november 2010 #18 Skrevet 22. november 2010 Grunnen til at de spiser på hverandre er at de blir mentalt forstyrrede av å leve i trange bur tett oppå hverandre uten noe som helst annet å foreta seg. Det samme gjelder for kyllinger og andre dyr som holdes trangt. Det har ikke noe med at dyrene er slemme, men at forholdene de lever i gjør dem desperate og gale. Grunnen til at de blir skadet er således forholdene de lever i. Minker og andre dyr slåss selvsagt i naturen, men det om skjer i minkfarmer og hos "frittgående" kyllinger er langt fra naturlig. Selvsagt prøver minken å fange fulger, de spiser kjøtt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå