Gjest Antarctica Skrevet 7. november 2010 #1 Skrevet 7. november 2010 Jeg syns en del av de galeste innleggerne her på forumet burde gå i klesskapet sitt og kikke på gina-tricot-dritten sin, H&M-søppelet og Lindex-tjafset de har hengende. Og egentlig alt billigtøy fra kjedebutikker og postordre. Dersom de da finner et eneste plagg med beskrivelsen "Made in China" eller "Made in India" - så bør de ta plagget og stappe det godt inn i kjeften. Bare sånn at de ikke blir frista til å komme med flere drapstrusler overfor dem som eier en pels. Å pine mink er slemt, men å pine barn er verre, og omtrent all tekstilindustri i Kina og India er under enhver standard mht arbeidsmiljø, minstealder, fritid/vaktlengde , lønn... Noen familier bl a i India er faktisk så dypt i gjeld til arbeidsgiveren at ungene i praksis er født inn i slaveri. Jeg håper en del av dere som bruker stor kjeft om pels får en litt kvalm smak i munnen neste gang dere fristes til å kjøpe en bluse til 49,90. Den KAN ikke ha blitt sydd på en "fair trade"-bedrift!
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #2 Skrevet 7. november 2010 Pashla: Ja, det er jævlig og folk burde bli mer bevisste på hva de trar i hus av billige klær og ikke minst leker og billig nips Men jeg forstår ikke hvorfor du sidestiller eller sammenlikner pelsoppdrett med barnearbeid. Du kunne heller ha startet en ny tråd. Det blir også veldig vanskelig å være bevisst på samtlige områder. Utvinning av palmeolje og soyabønner f.eks....Hvor miljøvennlig er det? Eller hva med Nestle og deres kyniske markedsføring. Eller Tine og måten de behandler melkekyrene på. Man må få lov til å kunne uttale seg negativt om pelsdyroppdrett selv om man ikke er 100% feilfri på alle måter.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #3 Skrevet 7. november 2010 Ja, du startet jo ny tråd da, så beklager den...
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #4 Skrevet 7. november 2010 Herregud. Igjen er du igang med moraliseringen og det unyanserte vissvasset ditt. Det er fullt mulig å ha et bevisst forhold til klær sin opprinnelse og SAMTIDIG være motstander av pelsdyroppdrett i den formen den har idag.
Gjest Skrevet 7. november 2010 #5 Skrevet 7. november 2010 Pashla : Om du tror at Hennes & Mauritz driver med barnearbeid er du lite opplyst. Jeg er i mot pelsOPPDRETT. Jeg er ikke i mot at man bruker pelsen når dyret allerede er dødt eller skal/er i ferd med å dø. Men ingen av jordas skapninger fortjener den behandlingen som vi har sett ved norske farmen. Og skamme seg alle som rettferdiggjør det!
Gjest Antarctica Skrevet 7. november 2010 #6 Skrevet 7. november 2010 "Jeg håper noen dreper deg", "jeg vil plante knyttneven i trynet ditt " osv som en pelsmotstander skrev til Overlord? Øh, jeg er sikkert gammaldags, men da syns jeg faktisk at det er på sin plass å moralisere litt ja! At man setter seg på sin høye hest og drapstruer dem som bruker pels kan antyde at man er moden for litt oppbygging av sin moral. Og hvis man i samme farta klarte å finne ut at det faktisk sto enda verre til i eget klesskap, så ville det kanskje gi litt innsikt også, IKKE SANT? Ellers: jeg driter langt og tynt i hva folk kler seg i og om palmeolja er utvunnet her eller der, men billgklær holder jeg faktisk en smule avstand til. Og å ønske andre døde for at de arver tante Gunvors møllspiste sobel tar kaka. Det holder jeg meg littegrann for god til.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #7 Skrevet 7. november 2010 Så det eneste du ikke liker er trusler på nett? Hvorfor ikke bare skrive det i hovedinnlegget ditt?
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #8 Skrevet 7. november 2010 Moralisering er stort sett alltid tåpelig. Dette innlegget ditt var tåpelig. Du tar avstand fra billigklær? Du er kanskje ikke videre opplyst om alt snusket som ligger til grunn for designklær? så fabelaktig at du tar avstand fra drapstrusler. Det gjør faktisk de aller fleste.
Gjest Antarctica Skrevet 7. november 2010 #9 Skrevet 7. november 2010 Nei, ikke hun i Overlords tråd. Og leser du DEN, skal jeg si deg du får se moralisering!!! ("Pels er drap" "Jeg spiser ikke dyr" osv) (Nei, jeg eier ikke et eneste designplagg. Men klær som er laget av folk som får betalt, koster ofte mer. At dere forsvarer slavedrift på barn i Asia er bare patetisk, så takk i like måte!)
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #10 Skrevet 7. november 2010 Jeg har lest tråden. Jeg skrev også "de aller fleste", det betyr ikke alle. Din moralisering blir ikke mindre tåpelig fordi andres moralisering er tåpelig. Hvem har forsvart slavedrift på barn i Asia? Eller har du hallusinasjoner?
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #11 Skrevet 7. november 2010 Er du klar over at de barna som tjener de småpengene på å lage klær gjør det kanskje for å slippe å prostiturere seg??? For det er faktisk virkligheten til mange barn i de landene... Heller barnearbeid enn barneprostitusjon...
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #12 Skrevet 7. november 2010 Må le av påstandene dine Pashla.. huff og huff...
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #13 Skrevet 7. november 2010 Hah, det var ikke en drapstrussel jeg kom med. Jeg kunne aldri drept noen, verken mennesker eller dyr. Men det jeg mente var at han som skrev innlegget like gjerne kunne blitt drept hvis han mente det var OK å drepe dyr for å bruke dem som klær... Mennesker er ikke en dritt mer verdt enn dyr, så hvorfor ikke bare flå mennesker som er døde og bruke huden dems for å holde oss varme isteden? Kanskje jeg er jævla trangsynt, men jeg mener faktisk at hvis det er OK å spise og drepe dyr så bør det være OK å drepe og spise mennesker også...
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #14 Skrevet 7. november 2010 Forøvrig så er nok Pashla og Overload samme person...
Gjest Antarctica Skrevet 7. november 2010 #15 Skrevet 7. november 2010 Nei, jeg har bare ett nick. Og Overload er det vel ingen som bruker til nick...? Tråden ble til fordi andre moraliserte som gale omkring en pels - jeg velger å sette inn min moralske forargelse et annet sted. Det er det noen som koker over av. Men da lurer jeg: Hvis dere misliker moralisering så sterkt, så hvorfor moraliserer dere så grenseløst overfor en dame som bruker an gammal villpels? Og hvorfor nekter dere på at unger i Asia lever som dyr på sweatshops? Jeg har reist mye sjøl, og besøkt India, og handla klær der også. Enkelte steder bryr de seg ikke om å skjule det en gang, de syns det er OK at barn jobber i fabrikk. Foreldrene syns det også, det gjør at økonomien går rundt, men det fratar likevel barna skolegang; så JEG trenger da ikke syns det er OK likevel! Før i tida het det ikke "da må barna prostituere seg", da het det "barna er glade for å jobbe så ikke familien sulter". begge deler like sprø argumenter - vi kan da betale dem bedre uansett hva som er GRUNNEN til at de jobber? Og til deres egne latterlige påstander: Nå er ikke markedet for barneprostituerte på langt nær så stort som markedet for billige bluser, så de der fordommene skal dere bare legge bak dere. Asia er mer enn et sexturistområde.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #16 Skrevet 7. november 2010 Hvis dette er sitatet det dreier seg om, så juger du nå, 22.24 "Jeg virkelig HÅPER noen dreper deg, være seg fordi du er tett i pappen eller for å bruke deg til noe... Hva som helst! Pels er vakkert PÅ dyr, på mennesker ser det patetisk ut, og jeg støtter drap på mennesker som våger å vise seg med pels... "
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #17 Skrevet 28. november 2010 Søkte på pels for å se hvike tidligere innlegg som har fått sinnene i kok, og fant dette. Bra innlegg Pashla. Helt enig med deg! Pelsdebatten er helt ute av proposjoner.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #18 Skrevet 28. november 2010 http://www.arekalvo.no/indeks.asp?id=790 Utrolig bra skrevet
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #19 Skrevet 28. november 2010 Generelt sett er jeg imot at man moraliserer overfor andre. Det å ta ting med det gode er jo noe helt annet! Dersom man er så opptatt av disse tingene, så er det jo bare å engasjere seg i forhold til disse tingene på en positiv måte og dersom det er opplysninger man mener mangler i samfunnet ifht et tema - sørg for at samfunnet blir opplyst! Men ikke gå til krig mot hver person du ser på gata som ikke gjør akkurat som du vil!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå