Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #1 Skrevet 7. november 2010 Finnes det faktisk muligheter i utlandet for å kunne få velge ut de sædcellene man vil for å kunne få det kjønnet man ønsker?? Hørte noen som snakket om det...
Gjest ->>- Skrevet 7. november 2010 #2 Skrevet 7. november 2010 Ja, det lar seg gjøre. Du kan lese om det f.eks her: www.ivf-infertility.com/infertility/sex_selection.php
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #3 Skrevet 7. november 2010 At noe er sterkt uetisk gjør det ikke umulig, nei...
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #4 Skrevet 7. november 2010 Og hvilken rett har du til å uttale deg om det er etisk eller uetisk? Det får være opp til enhver å bedømme. Du vet ikke hvilke årsaker som ligger til grunne for å ønske seg det ene eller det andre kjønn.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #5 Skrevet 7. november 2010 Takk, pila. Er det forøvrig noen her som har erfaring med dette, eller er det veldig sjeldent nordmenn gjennomfører noe slikt? Tenker litt i forhold til hvor og hvordan det foregår, samt priser? HI
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #6 Skrevet 7. november 2010 Har man grunner det er verdt å ta hensyn til, vil man få denne hjelpen i det ordinære heldevesenet (koker da ned til arvelige sykdommer som følger det ene kjønn). Er det ikke grunn til å tro at en vil få et sykt barn om man ikke selekterer kjønn, finnes det ikke flere etiske grunner. En står da igjen med ren kjønnsfascisme.
Gjest ->>- Skrevet 7. november 2010 #7 Skrevet 7. november 2010 Det er temmelig dyrt. Jeg kan ikke tenke meg det er utbredt blant nordmenn (eller andre, for den saks skyld). Jeg har en veldig vag idé om at i de tilfeller hvor det godkjennes av enellerannen-nemnd at man kan bedrive kjønnsseleksjon pga arvelige sykdommer, kan man få offentlig støtte til å gjøre dette utenlands og at det finnes kompetanse på området hos Karolinska i Sverige - men det kan godt hende jeg roter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå