Gå til innhold

Spørsmål ang sykemelding og permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har et spørsmål ang sykemelding i permisjonen.

Jeg er revmatiker og har netopp fått barn. Under svangerskapet måtte jeg kutte ut noen av de faste medisinene mine, som jeg nå skal tilbake på når "hormonene" har lagt seg litt. Problemet er at jeg kan bli dårlig av medisinene i en tilvenningsfase som kan ta alt fra 4 uker og opp til et halvt år.

I tillegg trenger jeg en rehablitreingsperiode hvor jeg fokuserer på trening og fysioterapi/manuellterapi for å få formen helt tilbake i normal modus til jeg begynner på jobb igjen,fordi jeg har en type revmatisk lidelse som kan bli veldig alvorlig hvis den får lov til å blusse opp.

I denne perioden har jeg også plan om å sykemelde meg.

Hvordan fungerer dette i forhold til permisjonen og regler? Er det slik at far MÅ ta min del av permisjonen hvis jeg blir sykemeldt? Eller er dette valgfritt?

Har vært ærlig om min diagnose til arbeidsgiver, men ikke fortalt om evt ekstra fravær jeg planlegger å ta under og etter permisjon, fordi jeg er redd for å virke sleip. ( Men jeg har en alvorlig sykdom, og har tenkt til å holde meg i jobb i mange år til. Hvis jeg går tilbake til jobb for kjapt etter dette, risikerer jeg enda mer sykefravær flere år frem i tid, så jeg synes ikke det er sleipt)

Burde jeg snakke med arbeidsgiver om det?

Håper på svar fra noen som har lignende erfaring, eller vet om sykem. under perm. (gjerne med linker til mer info)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far må ikke noe som helst, men du sykmeldes bare om du er for syk til å ta hånd om barnet - og om far da ikke tar permisjon, hvem tenker dere skal passe ungen?

Jeg mener permisjonen bortfaller den perioden du er sykmeldt om ikke far tar den ut.

Jeg ville absolutt formidlet til arbeidsgiver at det er sannsynlig med en sykmeldingsperiode etter permisjonen om dette er noe du er rimelig sikker på.

Skrevet

Hvis du blir sykemeldt (vet ikke om du må være over lengre tid...) så får vel far din permisjon.

Og det må han vel også, for i den perioden su er sykemeldt må jo noen ta vare på barnet... Så sånt sett er det vel ikke noe valg?

Hvem skal ellers ta vare på barnet når du er på trening og behandling.

Skrevet

Du kan bli sykemeldt under permisjonen, men for at den skal bli forlenget må du være helt ute av stand til å ta deg av barnet.

Jeg fikk prolaps, holdt ikke med sykemelding. Måtte også ha skriv fra legen om at jeg var helt ute av stand til å ta meg av ungene alene. Her måtte svigermor flytte inn og hjelpe (snille henne). Pappaen kunne ikke ta fri.

Skrevet

Du kan bli sykemeldt under permisjonen, men for at den skal bli forlenget må du være helt ute av stand til å ta deg av barnet.

Jeg fikk prolaps, holdt ikke med sykemelding. Måtte også ha skriv fra legen om at jeg var helt ute av stand til å ta meg av ungene alene. Her måtte svigermor flytte inn og hjelpe (snille henne). Pappaen kunne ikke ta fri.

Skrevet

Det er ingen selvfølge at far får permisjon om du blir sykemeldt i permisjon. For at han skal få den må du være helt ute av stand til å ta deg av barnet. Dette må dokumenteres med egen legeerklæring, som blir vurdert av nav. Kravene er strenge..

Dette kommer frem i § 14-13 første ledd, bokstav d:

"Faren kan ta ut foreldrepenger bare dersom moren etter fødselen eller omsorgsovertakelsen

1. a) går ut i arbeid,

2. B) tar offentlig godkjent utdanning på heltid,

3. c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid,

4. d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet,

5. e) er innlagt i helseinstitusjon,

6. f) deltar på heltid i introduksjonsprogram etter introduksjonsloven kapittel 2,

7. g) deltar på heltid i kvalifiseringsprogram etter lov 18. desember 2009 nr. 131 om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen,"

Retningslinjene:

"Faren kan ha rett til foreldrepenger når moren på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet. Dette gjelder også i tilfeller der moren er delvis syk. Det er krav til særskilt legeerklæring, se kommentarene til § 14‑11 tredje ledd."

Dersom det er slik at nav godkjenner mors sykemelding og åpner for muligheten til at far overtar permisjon, kan man velge om far skal ta permisjon eller om mor vil utsette.

Retningslinjene:

"Det er opp til foreldrene selv å bestemme om de ønsker å overføre perioden til far eller om mor ønsker å utsette perioden, jf kommentarene til § 14‑11 første ledd bokstav c)."

Men det er viktig å være klar over at dersom far overtar permisjon så brukes permisjon opp.

Nav-dama

Skrevet

Det skal mere til enn at noen skal ta vare på barnet under trening og behandling for at far skal kunne overta permisjon.

Det må dokumenteres at mor er ute av stand til å ta vare på barnet alene.

Skrevet

HI her.

Tusen takk for fornuftige svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...