Gå til innhold

Baby og hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

jeg skal bli far for første gang og trenger noen tilbake meldinger på ett problem som har dukket opp.

Vi bor ikke sammen barne moren og meg og det har sin enkle grunn at jeg har en hund som er min trofaste venn gjennom 5 år, og mor til barnet vil ikke ha hunden i hus fordi ho skal ha barn og synes det er farlig å ha en hund sammen med babyer dessuten er det fryktelig uhygienisk med alt hår og sånt.

Jeg er ikke villig til å gi slipp på min hund fordi jeg mener det må da la seg gjennomføre og kombinere baby og hund..

Er jeg en komplett idiot som ikke vil gi fra meg bikkja av den grunn at jeg skal bli far???? eler er det ho som bare gjør seg vanskelig???

Jeg vil gjerne ha noen ærlige innspill på dette problemet og gjerne erfaringer på dette med baby og hund.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at det er vanskelig å gi slipp på hunden, men å velge hund over baby? Nja, det tror jeg ikke jeg ville gjort...

Men det går fint an å kombinere baby og hund. Har man litt kustus på hunden, lufter den ofte og gjør sitt for å forhindre sjalusi så tror jeg at det vil gå fint (basert på generelt grunnlag siden jeg ikek kjenner deg og hunden).

Når det er sagt så tror jeg at jeg, som mor, ikke ville vært så jævlig keen på å bo sammen med en mann som i utgangspunktet velger hunden over barnet sitt. Jeg vet at dyr ikke er "bruk og kast", men baby går før hund - også på rangstigen!

Skrevet

13:20: Jeg mener at det ikke er faren som velger hund framfor baby her, men moren som er totalt urimelig. Eventuelt bruker hun hunden som unnskyldning fordi hun ikke ønsker å bo sammen med faren av andre grunner.

Skrevet

Hei,

Så lenge man innfører regler for både hund og barn, er det ingen problemer å kombinere de to.

Vi har hatt hund i alle år, og fikk en datter for litt over et år siden. Når vi kom hjem fra sykehuset lot vi hunden få lukte på babyen, men gav fra første stund beskjed om at det ikke var lov å sleike i ansiktet. Vi har hatt lite problemer med hund og barn, men merket at det ble litt mer krevende når ungen begynte å røre på seg. Da var bikkja super spennende, og hun ville helst klatre på henne hele tiden (stor hund på 40 kg). Dette har vi nå lært henne at ikke er lov, og hun hører som regel etter.

Når det kommer til hygiene, så blir det selvfølgelig endel hundehår. Til tider har datteren vår fungert som en mopp:) Men da er det bare å dra frem støvsugeren i tide og utide, og heller lære seg å leve med det. Det går jo også an å lære hunden til at den ikke skal sleike på barnet.

I mine øyne er det vel så viktig at barnet blir hundevant, som at hunden blir barnevant. Selvsagt kan man ikke lære barnet dette før hun/han blir litt eldre enn et spedbarn, men man kan fort lære dem hvordan de skal omgås. Så lenge man gjør det, og alltid holder et øye med dem, så tror jeg det kommer til å gå greit. Et tips er forresten å anskaffe seg lekegrind, fordi der ligger ungen "trygt" bort fra hunden hvis man skal på do eller lignende.

Så håper dere får løst dette problemet, og skjønner deg godt at du ikke ønsker å kvitte deg med hunden. Hadde det vært allergi eller astma som var grunnen, ville jeg selvfølgelig omplassert den med en gang. Men når grunnen til mor er så dårlig som at det er "farlig å ha hund sammen med babyer og at det er uhygenisk", så ville jeg nok faktisk stått på mitt.

Skrevet

Dama di er litt på bærtur her. Så lenge det er en vel dressert hund skal det ikke være noe problem å kombinere hund og baby.

Men hvis du må velge, bør du velge babyen ;)

Skrevet

Dama di er urimelig... Vi har baby og hund, og det går strålende!

Skrevet

Dama di er dust... Barn å dyr går utmærket sammen! Uhygienisk?! Herrefred. Er da bare å støvsuge det! Unger som er vokst opp med dyr, har større sjangse for å IKKE bli alergiske også:)

Nei vettu hva.. Hund å baby= positivt!! :)

Dama di er hysterisk..

Skrevet

Vet du hva...jeg har en gutt på 1,5år,OG jeg har 4hunder (+ ei katt). Alle hundene er "innehunder",og alle var der før gutten kom. Kunne ikke falt meg inn og kvittet meg med dem pga vi skulle ha baby.

Så lenge hunden er en grei og harmonisk hund,så ser ikke jeg noen problemer med å skulle ha den. Og,ja,hår blir det, men selv med 4hunder så kan ikke jeg påstå at hjemmet vårt hverken er uhygenisk eller skittent. Vi har en sunn og glad gutt,og både hundene og gutten har hatt mye gleder av hverandre. Et hjem uten hund kunne jeg aldri ha tenkt meg.

JA,dama di er vanskelig! Og det må da i det miste gå ann å prøve!

• 2 måneder senere...
Skrevet

må nesten bare spørre deg er det en inne hund dere har eller en hund som står ute hele tiden ???

Skrevet

Partener din er urimelig. Grunnene til at hun ikke ønsker hund sammen med baby er rett og slett utrolig dårlige.

Barn som vokser opp med hund har som tidligere nevnt her, mindre risiko for å utvikle allergi. Dessuten fører hundehold til lavere stressnivå, lavere forekomster av hjertekar sykdommer, bedre psykisk helse osv osv. Fordelene med hund er flere enn bakdelene (om du nå liker hunder da). Barn utvikler også mer empati når de omgås kjeledyr.

Om hunden din er et veloppdragent vesen, så ser jeg ikke at det skal være noen stor risiko å ha hund og baby sammen. MEN! Hund og baby skal aldri være alene sammen! Dette har med komunikasjon mellom hunder og barn, de misforstår hverandre lett.

Selv har vi to hunder og baby på vei :) Og vi har ingen betenkeligheter med dette. Hundene er en del av familien, og jeg ser frem til å lære datteren min om dem. Den dagen hun blir allergisk derimot....DA går baby forann hund :)

Baby går alltid forann hund :)

lykke til! jeg håper du kan snakke partneren din til fornuft!

Skrevet

Synes du skulle vist henne svarene du har fått her. Jeg mener det er urimelig av henne å "nekte" dere å bo sammen, bare pga hunden. En hund er jo en del av familien! Kunne aldri tenkt meg å kvitte meg med hunden min da vi fikk barn, selv om samboeren min ville det. Det har han ville en god stund, pga at hun røyter mye, men støvsuger er da tingen!

Om hunden din røyter mye, vil jeg anbefale å gi ølgjær og lakseolje, det va vi vår (en malamute/laika som røyta MASSE) og nå finnes det nesten ikke en eneste hårdott på gulvet.

Det går an å lære både barn og hund å respektere hverandre, siden hunden "var der først" må man fortsette å gi oppmerksomhet, og være sammen med hunden, bare du og den. Men samtidig gjøre det klart at den fortsatt er nederst på rangstigen. Her får hunden lov å snuse på babyen, men ikke mer. Sleike på fingrene har hun gjort, men får ikke komme i nærheten av ansiktet. Når babyen ligger på gulvet, skal hunden bli i senga si. Det er ingen problem! Men når jeg feks skal på do eller i dusjen, er babyen aldri på gulvet, tar henne ofte med meg på badet når jeg går i dusjen. Hunder er jo dyr, man skal aldri stole 100% på de. Men så lenge man tar et par forhåndsregler, er det ingen problem i det hele tatt.

Unger lærer ansvar, styrker sosiale egenskaper og kan motvirke allergi når man har dyr i hus.

Skrevet

Hun er totalt urimelig... Stakkars hunden skal liksom måtte dø eller flytte fordi hun krever det.. Så utrolig kynisk og kald denne barnemoren er. Hunder og babyer har jo gått sammen i alle år. Stå på ditt, overtal henne, vis henne evnt svarene her inne, gå til legen sammen og snakk om det, la legen fortelle at det går helt helt fint!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...