Gå til innhold

når begynte gutten din pottetrening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vår sønn er 2 år og 7 mnd, og han er ikke interessert i potta. han har begynt å si ifra når han har bæsja, så vi skifter bleie med det samme. han gjemmer seg når han bæsjer, gjerne i en krok eller et annet mer privat sted. han våknet med tung bleie. jeg har lest at alt dette er tegn på at et barn ikke er klart for bleie avvenning, men jeg synes han begynner å bli så pass stor at han bør bli interessert i potta. hvordan får jeg han interessert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

han er straks 3 år og overhodet ikke interessert..så vi venter til han er klar..neste sommer tipper jeg..

Skrevet

Vi fikk potta i hus når han var 15 mnd, og begynte så smått å la han bli vant med den da. Men ikke noe stress, var mest for å la han bli vant til den. Nå er han 22 mnd, og går fortsatt ikke på den fast, og det er ikke mange gangene han har fått til noe på den. Men han finner den fram og setter seg på den om jeg spør om han skal tisse på potta, så han skjønner hva den er til. Men har dårlig tålmodighet til å sitte der lenge nok til å få til noe. Han bruker å få bøker å bla i, og da kan han sitte der litt. Blir sikkert til at vi gjør den til fast rituale et par ganger om dagen når han blir to år.

Men nå er din noe eldre enn min, så er ikke godt å si hva som må til for å få han interessert. Snakke mer om den kanskje, gjøre han forberedt på den, uten å aktivt bruke den. La den stå framme på badet, spørre uten å presse når han stelles. Kanskje tar han da initiativet selv etterhvert.

Skrevet

"Pottetrening" vil jeg ikke si vi noen gang hadde, men han begynte å sitte på potte av og til når han var ca1,5år. Da begynte vi med å la han sitte der mens vi leste en bok, sang el og så skrøyt vi veldig fordi han satt der sånn at det skulle være gøy. Det var veldig sjeldent det kom noe inntil rett etter han fyllte to år, da kunne vi tydelig se at han hadde skjønt at når han satt på potta/do, så skulle han tisse.

Vi ville ikke ta av bleia før vi var rimelig sikre på at han klarte seg uten å tisse på seg, så vi var nok tregere enn mange andre til å gjøre det, men når han var ca 2år og 10mnd, sluttet han med bleie på dagen og har hatt veldig få uhell etter det. På natta bruker han fortsatt bleie og han er ikke klar for å slutte med den da, for det er litt tiss i stort sett hver natt, men det er veldig lenge mellom hver gang bleia er klissvåt.

Jeg har ikke tro på at barn slutter med bleie av seg selv, man må få de til å ville det. Vi brukte potte veldig lenge før han sluttet, men det gjorde at han visste akkurat hva han skulle gjøre på potta når han kom så langt som å slutte med bleia og vi slapp at han ikke ville sitte der fordi han var gammel nok til å trasse:-)

Skrevet

Vi har aldri egentlig "pottetrent" ungane. Eldste gjekk litt utan bleie om sommaren då han var ca 1 år og 9 mnd, og eit par gongar ville han tisse i do. Hausten/vinteren/våren ville han ikkje prøve, så då lot vi vere. Sommaren etter var han plutseleg klar for å slutte med bleia... Vi var på butikken, guttungen stoppa opp, og då eg ropte på han svarte han "Vent litt, eg må bare tisse ferdig først". Då vi kom heim tok vi av bleia og etter det var han tørr (2 år og 9 mnd). Hadde kanskje 5 uhell totalt i løpet av dei neste vekene. Då nattbleia hadde vore tørr i to veker etter dagbleislutt kutta vi ut den og.

Mitt råd er: Så lenge ungen er såpass liten som din, la han få tid på seg til å bli klar for bleieslutt av seg sjølv. Du kan fint spørre om han vil sitte på do/potte, men om han ikkje vil så la han få sleppe. Om han ikkje er noko nærmare om eit halvt/eit års tid kan ein heller tenke at ein bør prøve å trene meir aktivt. Men han er tross alt ikkje så veldig stor enno, og ungar blir pottemodne på forskjellig tidspunkt.

Skrevet

Eldste hatet potta og brukte den aldri, sluttet med bleie da han var akkurat 3. mellomste brukte potta fra han var ca 11 mnd, hentet den da selv naar han matte paa do.

Han sluttet mer eller mindre med bleier da han var 18 mnd,dvs han brukte dem litt innimellom naar vi skulle ut ol. Vi som foreldre han nok ikke nok tro paa han, ser i ettertid at vi nok bare skulle latt han slutte.

Mini begynte med potta da han var ca 22 mnd og var bleiefri da han var 2. Ble 2 i august og gaar naa helt uten bleie, men sover fremdeles med bleie da.

Skrevet

Når de er klare for å bruke potte vil nok variere, så man må neste prøve og se det an og evt vente hvis det ikke går. Man skal jo ikke tvinge dem til å sitte på potte hvis de ikke vil, da er det bedre å vente noen uker til.

Vi begynte så smått med potte rundt 15 mnds alder. Bare sitte på den og bli kjent med den, vi gjorde det gjerne koselig med leker eller lesing av bok. Vi prøvde å følge med når han bæsjet slik at vi fikk tatt ham på potta eller på dosete og da kom det som oftest i do. Sånn har vi egentlig hatt det siden da,, altså ikke noe stress, bare fulgt med når han må på do og satt ham der. Nå er han 23 mnd og har nylig begynt å si i fra at han skal bæsje og vil på do, så med unntak av når han har gjort noe tidlig om morgenen mens han ligger i senga går all bæsj i do.

Skrevet

Her har eldstemann akkurat blitt 2 år og bæsjer vekselvis på do og i bleie! Hjemme i helgene så er det mest i do, han sier: mamma bæsj, så går vi på doen! Han sier ogsá ifra hvis han har bæsjet i bleien! Tissingen sier han ike ifra om ennå, men vi tilbyr å gå på do etter lunsj og slikt! Han syns det er superstas å tørke seg, nesten det som er motivasjonen hans, hehe!

Vi stresset ikke med det, tenker at bleien kommer av til våren/sommeren! Men vi har lenge latt han sitte på doen litt ved kveldstellet, tror det er derfor han nå begynner å bli flink! Jeg orker ikke potte, han sitter fint på do!

Skrevet

Vi har, med alle tre, brukt potte/sete morgen og kveld fra de kunne sitte selv. Guttene var bleiefrie da de var to, og jenta bæsjer nå på potte og har gjort det en stund, ho er 18 mnd. Ho sier fra når ho mæ bæsje, men ikke alltid når ho må tisse. Regner med ho er bleiefri til sommeren.

Siden rutinen med potte har vært så innarbeid så har det ikke vært en stor overgang ved bleieslutt. Med guttene ble vi bare enige om at nå var det potta, og det var greit. Men da hadde de jo brukt den daglig i over ett år.

Skrevet

Gutten vår var ikke intressert, prøvde litt i sommer med sete, men nei.

SÅ begynnte han på stor avdeling, i samarbeid med de startet vi dagen dagen etter en samtale med truse...det gikk litt galt i begynnelsen og når de var ute å lekte hadde de bleier på han og noen jenter. Etter ca 2 uker car det slutt på uhell, bleie ved lek ute ble tatt av etter ettpar uker etter at han var tørr inne. Ja, det har gått som en drøm, nå velger han helst potte og det sier han at han gjør i barnehagen også. Siden begynnelsen av sept teber har vi bare hatt noen få uhell og det har skjedd ved lek hvor han har glemt seg, men ikke flere enn at jeg kan telle de på en hånd.

De siste 2 ukene har han vekket oss på natta om han må på do, vi har på bleie for sikkerhetskyld, men den tørr om morgenen.

Han var 3 år i september.

Skrevet

Vi begynte på sensommeren i fjor, og det gikk veldig greit. Han syns det var helt greit å gå på potta, men vi begynte vel egentlig ikke ordentlig før mars i år. Og før sommerferien i år ble han tørr på dagtid, han er 3,5 år nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...