Gå til innhold

Desember blir en dyr måned..gruer meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

alt som må kjøpes inn...

julestrømper skal fylles, julekalendere, julegaver, masse julemat, juletre.. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp heller kunstig juletre så har du spart inn summen over et par år. Vi har et som er naturtro, det kostet 1298 og vi har hatt det i 2 år nå. Slipper barnåler også i tillegg til og kjøpe tre som koster mellom 500-600.

Skrevet

Takk for tips..Flere tips som gjør julen billigere? Har to barn så det blir liksom dobbelt med alt også..Julen er koselig altså...det er ikke det, men syns det blir så mye utgifter..

Skrevet

Jeg begynner heller litt før og fordeler utgiftene på fler månder. Er snart ferdig med julegavene og kalendergavene. Så da blir det bare julematen og kos i desember :)

Skrevet

Og i tillegg så har vi 2 bursdager i november (ene er mitt barn),så er det 3 bursdager i desember.

Johoo =)

Skrevet

gjør som 2 prinsesser. har kommet langt på julegaver og så å si ferdig med kalenderen til vesla. i år har vi ganske trang økonomi så jeg har også prøvd å finne billige alternativer til pakke, men ikke noe tull altså. ekte juletre det bare må jeg ha :)

Skrevet

Om du begynner på julegavene nå og ikke sparer alt til desember så har du litt mer penger når julen kommer ;)

Se etter i reklamene som kommer i posten etter tilbud på frysemat og annen mat som holder seg lenge.

Vi var 3 barn og i julekalenderen som mamma laget hadde hun ofte puslespill, lego eller playmo (hadde sjokoladekalender utenom) Noen få ting hver dag.. Kanskje ikke så spennende i dag, men vi synes det var kjempe gøy og gledet oss til julaften for å leke med det sammen :)

Julegaver som barna kan lage selv og gi bort, man trenger ikke alltid å kjøpe det dyreste.. Jeg synes ihvertfall at ting som er selvlaget er mye koseligere å få..

Håper det kommer fler tips her, for jeg trenger noen jeg og ;)

Skrevet

Begynner tidlig med å kjøpe julegaver og kalendergaver:) Orker ikke stress og mas i desember!

Skrevet

vi har foresten også 3 bursdager i desember, hele høsten er det masse bursdager forsovet.

Skrevet

jeg får begynne litt tidligere neste år :) håper det kommer masse flere tips :)

Skrevet

Det var sån jeg følte det før :(

Men nå handler jeg julegaver hele året, så da er den utgiften spredd.

I fjor var vi ikke hjemme og kjøpte et kunstig tre, som vi kommer til og bruke med mindre vi skal ha julekvelden her en gang. Da vil jeg ha ordentlig.

Julekalender og strømpe - blir også kjøpt inn fra sommeren, men vi har mange opplevelser i kalenderen, så de småtingene jeg ikke bruker der, går i strømpa.

Allt av tørrvarene du skal bruke til jul, går det ann og handle tidlig. Skriv julemat-listen i september og ta med litt hver gang du handler. Da er det nesten bare vanlig ukehandel til jul.

Med å gjøre det sån og i tilleg 1/2 skatt i des. Så har vi litt å gå på i januar. Vi tjener helt normalt så det er ikke noe vi må gjøre. Men da har vi muligheten for en langvweekend og kose oss litt også.

Litt seint og begynne med noe av det i år, men kanskje ha det i bakhode til neste jul....

Skrevet

Ribbe kan du kjøpe til 18 kr kiloen på Rimi eller kiwi, surkål får du for 4 kr pakken på rema 1000, medisterdeig er helle rikke så dyrt (50 kr for en halv kilo kanskje?)

Middagen trenger ikke bli så dyr:)

Hvis barna dine ikke er så gamle så kan du kjøpe brukte leker på finn.no. Masse fint brukt der og veldig billig.

Gaver til resten av familien kan du lage. Poser med brente mandler, om du er flink så kan du stikke sokker/vanter. kjøpe billige rammer og rammet innet fint bilde av barna dine tl besteforeldre osv.

Sett opp ett budsjett som du må holde deg til. Har du 100 kroner å kjøpe gave for til tantebarnet ditt så holder du deg til det.

Juletre trenger du sterngt talt ikke. Plukk fine kvister/ greiner så pynter du det med kuler eller det barna har lageti bhg.

Du trenger ikke å bake 7 sorter, pepperkaker er nok, eller kakemenn:) Også må du huske at det er julaften kun en dag i året, dere trenger ikke godis alle dagene mellom jul og nyttår.

En kalkun koster forresten 24 kr kiloen på coop mega nå, jeg kjopte en hel kaklun for 120 kroner. Det er søren ikke galt altså:)

Husk at det er IKKE flaut a kjøpe billige gaver eller å lage de selv, det som er flaut er å ikke ha igjen noen penger etter jul!

Skrevet

Julegaver:

- lag liste over hvem som skal få gaver (få med alle, det er ikke lov å handle til noen som ikke står på lista ;-) )

- skriv opp ideer til hva hver enkelt skal få og ca pris. (jeg har f.eks kjøpt bøker til ungdommene i familien + et par voksne, ca 60kr pr stk)

- Lag en egen liste der du skriver opp de du har kjøpt til og hva du har kjøpt, og prisen

- foreldre, besteforeldre, oldeforeldre osv blir glade bare for en oppmerksomhet. f.eks brente mandler, hjemmelaget konfekt, noe som barna har laget (ikea har noen krukker som ser ut som norgesglass, blir sikkelig dekorative når et barn har malt på de, maling som holder seg på glass finner du på panduro!)

Julekalendere:

- kjøp ei stor ekse med noe å del opp i 24pakker. f.eks lego, puslespill osv. Man kan også kjøpe en pose ned sjokolade e.l. og pakke inn en bit for hver dag i aluminiumsfolie (ungene skal bare ha kalender de vet du og bryr seg ikke så hardt om hvordan den er laget)

- det er mye tilbud på ferdig kalenderne nå, f.eks så har obs lego kalender til 139kr denne uka (normalpris 179kr)

- lager du kalender selv kan du legge opp til aktiviteter. F.eks pepperkakeform i kalenderen = pepperkakebaking.

Julestrømpe:

- bor du nært trondheim eller oslo er det smart å ta turen innom nidar eller freia sine fabrikkutsalg.

- kjøp større poser og del de opp

-smågodt kommer alltid på tilbud nå før jul, fyll opp med det

Julemat:

- start NÅ!

- skriv liste over hva dere skal ha til middag hver dag i jula.

- se etter tilbudene fremover og handle der det er billigst. f.eks ribbe på rema/kiwi! Plutselig er fryseren full

- husk at man gjerne blir lei av all den feite julematen midt i romjula, planlegg noe annet til middag en av dagene! (pizza, kylling e.l.)

- bak bare det dere spiser, ikke bak alt mamma hadde når du var liten.

HUSK!!

Jula skal være koselig, for ALLE! Så stress ned og pass på at du har tid til å kose deg med dine nære. Både i adventstida og i jula!

Skrevet

Kunne ikke se noe på tilbud på lego kalendere i coop avisen...?

Skrevet

Er tilbud på den her(trondheim) den uka som kommer værtfall. Men er ikke sikker på om alle tilbudene er over hele landet da.

Skrevet

Ok sikkert ikke:) men tusen takk for det lang og utfyllende svaret ;)

Skrevet

Snakk med folk og hør om kanskje dere skal kutte ut julegaven i år? Voksne mennesker trenger ikke bytte ting mellom seg. Kutt også ut de som du kjøper til av plikt dersom du har sånne. De fleste har full forståelse og er enige.

Skrevet

Vi kjøper bare en liten ting til de vokse. en flaske vin og et bilde/fotokalender av ungene :)

Skrevet

Ja, desember er en dyr måned, men så er det også halv skatt den måneden da..

Skrevet

Her begynte vi med julegavene i august. Handlet masse fint på salg.

Julematen er nesten i boks. Iallfall ribbe, pinnekjøtt og julepølser.

Pleier ikke å være så flink, men i år har jeg termin i begynnelsen av desember. Det, og i tillegg til stor familie, gjør at vi ikke vil ha bare utgifter i desember.

Skrevet

Jeg handler julegavene spredt utover høsten. Var på toysrus å handlet julegaver for 2-3uker siden. Fikk kjøpt en tretogbane med thomas toget for 100kr! den hadde kostet 400. gjorde fult av andre kupp også. Cdon.com har mange gode tilbud på spill og filmer. der kan man finne mange greie gaver. handlet nettopp et ds spill til 129 (turtles) og flere andre ting.

Mitt råd er å lete litt ekstra etter gode tilbud og begynn tidlig med gavene til neste år. Kalendere lønner det seg å kjøpe ferdig f.eks petshop, playmo, prinsesser, lego osv. de koster ca 199kr. da kan du jo velge om du tar ut tingene av kalenderen å pakker dem inn selv.

Skrevet

ehh - julegavene var vi ferdig med i september omtrent - sånn i hovedsak....

Julekalendrene ble kjøpt i forrige måned.

Resten ordner seg fint, for vi er aldri blakke og har aldri vært det (og nei - vi har ikke rike foreldre, men er gode til å disponere)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...