Gå til innhold

Signatur for å melde flytting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg meldte flytting på nettet (min side) her om dagen og da kom også sønnen min automatisk opp på flyttemeldingen, jeg trodde jeg måtte ha signatur fra BF, men tydeligvis ikke... Vi var samboere og ikke gift, har det noe å si? Trodde uansett man måtte ha underskrift for å flytte med barnet fra BF.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk beskjed fra advokat om at jeg kunne flytte hvor jeg ville innenfor landets grenser uten underskrift fra bf. Men om jeg skulle flytte ut av landet så måtte jeg ha underskrift.

Men jeg er også usikker på hva som er rett, fordi de på familievernkontoret sier jeg trenger underskrift fra bf. Så henger meg med på denne tråden? Hva er rett?

Skrevet

Om man var samboere etter at barnet er født så tror jeg man kan flytte hvor man vil innenlands men med 30 dagers varsel(tror det var slik den nye regelen var)

Men skal man flytte utenlands så må man ha fars tillatelse.

Men dersom man ikke bor sammen når barnet blir født får mor automatisk hele foreldreomsorgen for barnet og da kan mor flytte hvor hun vil når hun vil uten fars tillatelse.

Slik har jeg det, jeg har helse omsorgsretten for barnet mitt og kan flytte hvor jeg vil.

Skrevet

Så når en har felles foreldreansvar så er man nødt til å få underskrift fra bf?

Vi var ikke sammen når barnet ble født, men vi fikk felles foreldreansvar senere. (det hadde han fått uansett om han hadde gått til retten)

Men jeg vet jo han ikke kan nekte meg å flytte, og barnet er så lite at det kommer til å bli med meg. (1 år)

(ikke HI, men anonym over her)

Skrevet

prøvde og søke på nett, skal søke litt til ang lov om og flytte med barn.

Skrevet

Fant dette : Barneloven omhandler ingen begrensninger hva gjelder flyttinger innad i Norge for den foreldren som har daglig omsorg for barnet. Det kreves dog samtykke for at man skal kunne flytte utenlands med barnet.

Skrevet

Ok, tusen takk for svar.

Da kan jeg flytte hvor jeg vil i norge. Og nå er det 6 ukers varslingsfrist.

- og da kan han ta det til retten og prøve å få omsorgen der. (som min bf vil gjøre) barnet er 1 år.

(Annonym 12.12. og 12.27)

Skrevet

Du får meldt flytting på nettet, men du kommer til å få ett brev i posten at du må ha signatur av far.

Har akkurat gjort dette selv...

Skrevet

Så du fikk ikke flyttingen godkjent før bf hadde signert?

Skrevet

Det er forskjell på å flytte med barnet fra samme bopel som far har, og det å ha flyttet fra far med barnet for så å flytte igjen.

bor mor og barn sammen med far, og skal flytte, så må far signere. Bor mor og barn/far og barn alene, så trengs det ingen signatur/godkjennelse fra den andre av foreldrene om det er innen Norges grenser flyttingen skjer.

Dersom en har delt foreldreansvar, så må en ha godkjennelse om en av foreldrene vil flytte utenlands med barnet. Har en foreldreansvar alene, så kan en flytte hvor en vil i hele verden uten den andre forelderens godkjennelse.

Skrevet

Tusen takk for oppklaring.

Helsing forvirra anonym med mange innlegg her;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...