Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #1 Skrevet 7. november 2010 Ser i en annen tråd at det å ha god personlig hygiene for seg selv og sine barn er 50 talls? http://www.dinbaby.com/forum/thread/142525149 Og at det er foreldet? Hva menes med det? Her i huset vasker alle seg hver morgen,pusser tenner og grer håret. At barnas hår blir bustete i løpet av dagen er helt normal,men de er ihvertfall greid som en del av morgen rutinen. Det har ikke noe med en flott fasade utad å gjøre,men om å lære barna gode vaner i hht personlig hygiene.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #2 Skrevet 7. november 2010 Jeg forstod heller ikke helt den sammenligningen. Det handler jo om vanlig stell. Man laerer jo barna gode rutiner. Det er jo ikke mange voksne som gaar ut uten aa stelle seg foerst... Noen sammenlignet det ogsaa med at den nest blir vel sminke paa barna... Ingen barn lider av aa ha bustete haar, men dette har med vanlig hygiene og stell aa gjoere... Senere i skole- og arbeidsliv maa man se presentabel ut.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #3 Skrevet 7. november 2010 På 50 tallet var det fasaden som gjaldt, tror det var det som var meningen. Mor smilte på kjøkkenet iført strøket forkle, ola la luen pent fra seg før han gikk inn, håret var vannkjemmet, far smilte når han kom hjem, Lille Tove stablet pent klossetårn i hjørnet, på nybonet gulv. Mor hadde vært hos frisøren dagen før og fått lagt håret. Fasade, mye fasade, men kanskje like greitt, kanskje like greitt
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #4 Skrevet 7. november 2010 Å vaske håret har med hygiene å gjøre, å gre håret har med styling å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #5 Skrevet 7. november 2010 styling eller fasade, godt gammelt uttrykk. Polert på overflaten, hva som er under der, ja se, nei det er ikke så viktig. Poleringseffekten fra 50 tallet er på godt og absolutt på vondt. Man kan se seg blind på glatte overflater, det gjør mennesket gang på gang
Sweet Amber Skrevet 7. november 2010 #6 Skrevet 7. november 2010 Dere som hevder at hårgreing bare har med fasade å gjøre: har dere forsøkt å ha masse floker i håret selv? Det er jo megaubehagelig! Det er ekkelt å gå med floker, og har lite med utseende å gjøre. Når sønnen min hadde langt hår gredde jeg gjennom det en gang i døgnet for å unngå vonde floker. Dersom det er vondt å gre kan man gjøre det lettere med litt spraybalsam. Evt klippe vekk småfloker dersom det er for vondt å gre. Forsøk gjerne ei ukes tid uten greing selv dersom dere insisterer på at det er godt å gå med...
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #7 Skrevet 7. november 2010 Er dette noe nytt det da? At fasaden var så viktig på 50 tallet? Eller kanskje den var det i storbyene. Mine foreldre og svigerforeldre ble født på 50 tallet og jeg har aldri hørt om det før.Her var fortsatt hverdagen preget av etterkrigstiden og dårlig økonomi.Klær gikk i arv og ble lappet til det ugjennkjennlige,middagen var ofte sild og poteter,og de hadde ca ......ingenting. Men de hadde ett rent hjem og rene barn. Skjønner ikke at man ikke kan ha det med stolthet uten at det skal være galt? Undrer om de samme som ikke grer barna om morgenen er de samme som ikke kan levere barna i barnehage med joggebukser og hestehale,men må være fullt stylet selv:-O HI
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #8 Skrevet 7. november 2010 Det var vel på 50-tallet uttrykket "å ondulere" fortsatt gjaldt i aller høyeste grad. Dette bruker vi ganske sjelden nå, men spurte bestemor og hun var godt kjent med uttrykket. Det betyr forøvrig "å lage bølger i håret" e.l.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #9 Skrevet 7. november 2010 Jeg er av den slappe typen mamma, går i slaskete klær stort sett hele tiden, ren er jeg vel. Barna er også ugredde på håret, men rene. Nå er jeg hjemmeværende så jeg trenger ikke levere i barnehage, men jeg går i mine myke klær i butikken også, så det er ikke slik at jeg skifter for å møte mennesker. Jeg er snill, arbeider idealistisk-tar ikke betalt, har veldig snille barn som er snille med sine medmennesker. Kanskje vi kunne fått det enda bedre om vi hadde gredd oss, det er bare det at vi ikke har prioritert akkurat det.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #10 Skrevet 7. november 2010 aa gre haaret har ikke med styling aa gjoere. man har ikke stylet haaret selv om man har gredd det... Det setter seg mye i haaret og det maa bli gredd ut. I flokete haar kan det sette seg mye sand etc sarlig paa barn. det har definitivt aa gjore med hygiene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå