Gå til innhold

Holder snart på å knekke sammen, også ringer svigermor...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble sykemeldt igår kveld da det ser ut som babyen kommer to til tre uker før termin. Legen sa at jeg skulle ta det totalt med ro og hvile mye.

Neste morgen drar mannen på jobbreise til New York, og kommer ikke hjem før onsdag. Ifølge legen kan babyen godt komme allerede fredag, og jeg har hverken pakket sykehusbag eller satt sammen vuggen.

Vi har vaskehjelp pga at både jeg og mannen min jobber mye. Hun valgte og ikke dukke opp to dager på rad. Typisk så hadde jeg latt ALT stå til henne, og ikke tatt litt etter litt slik jeg ville gjort hvis jeg på forhånd visste at hun ikke kunne komme. Har ringt henne flere ganger, men hun tar ikke telefonen og jeg aner ikke om hun kommer igjen eller ikke.

Så da sitter jeg her, alene med en treåring, masse ugjort husarbeid og ting som skal ordnes før babyen kommer. Og skal liksom ta det heeeelt med ro..

Ringte svigermor, som presterte å det hadde hendt med henne også denne uken, at vaskehjelpen ikke kom fordi hun var forkjølet og slik kan det være.

Er det ikke mulig å vise litt mer forståelse enn som så??? Si noe sånt som jeg skjønner at du er frustrert og at situasjonen ble litt ekstra komplisert for deg pga det?

Svigermor er en oppegående dame som nettopp har fylt 60 som ikke har jobbet de siste ti årene.. Det er da en VISS forskjell, er det ikke??

Hun kommer imorgen kveld da, for å hjelpe meg med datteren min, spesielt i tilfelle noe skulle skje mens mannen min er borte. Min egen familie er langt unna, og kan ikke steppe inn på kort varsel. Men føler meg ikke så entusiastisk med tanke på at hun skal komme lenger.. selv om det selvfølgelig er veldig snilt gjort å ta den lange turen over hit.

Vi er sååå forskjellige, hadde så ventet meg litt forståelse men den gang ei.. Når de kom på besøk sist når den eldste var nyfødt så var det typisk jeg som måtte lage frokost, sette over kaffe, ta de med på shopping og sightseeing, osv.. mens mannen min var på jobb.

Måtte bare få ut litt frustrasjon. Begynte å gråte etter at jeg hadde lagt på med svigermor, foran treåringen som selvfølgelig ble kjempe lei seg og sa at jeg måtte være glad.. Føler at jeg begynner å miste kontrollen, og er IKKE klar for fødsel!!

I tillegg er vi litt sent ute med forberedelsene pga flytting, sikkert derfor vi er litt ekstra slitne og på bristepunktet enkelte dager. Hadde liksom tatt høyde for at jeg har noen uker til på meg, men nå er det muligens bare få dager igjen.. sukk....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å legge til at jeg egentlig er typen som gjør det meste selv, men at vi for to måneder siden, når vi kom flyttende fra utlandet bestemte oss for å ha vaskehjelp hjemme. Så det er ikke det at jeg *er for godt vant' eller noe..

Lager ellers all mat selv, fra grunnen av, brød, grønnsakssupper, kaker, steker.. Og bruker mye tid på barna.

Tar ikke som en selvfølge vaskehjelp, sånn i utganspunktet. Svigermor har imidlertid hatt en fast i maaange år, og jobber gjør hun som sagt ikke.

Ville bare ikke at det med vaskehjelp skulle 'misforstås'.. av alle de som ikke har det.

Skrevet

Misforstå meg rett, men jeg tror faktisk du overreagerer litt her... Hvis du prøver å se det realistisk... Mannen din kommer hjem onsdag. Babyen KAN komme fredag. I verste fall KAN den komme onsdag eller tirsdag. Ok. Da er svigermor hjemme hos deg med 3-åringen så lenge. Og hun rydder sikkert og gjør det nødvendigste. At sengen ikke er skrudd sammen er ingen krise, babyen kan vel sove i vogna den første natta? Du må nok prøve å senke skuldrene, se hva som er viktig her og ikke viktig, men jeg skjønner at hormonene raser og at du er redd mannen din ikke kommer hjem i tide etc. Men, nå har han nå dratt og du har liksom ikke noe valg. Synes ikke du skal la frustrasjonen gå utover svigermor di :) Lykke til, ta det med ro, babyen merker ikke om det er rotete, om han ligger i vogn eller seng, så lenge mamma er der!!!

Skrevet

Vel, følte meg så fryktelig forlatt da mannen dro av gårde idag tidlig og vaskehjelpen som skulle komme omtrent samtidig ikke kom. Alene med en treåring, husarbeid og forberedelser. Hadde bare ønsket at hun sa at hun forsto at det ble litt tungt for meg, eller noe i den duren.. at det var dårlig timing at vaskehjelpen ga avkall akkurat da, eller noe..

Vet i utgangspunktet at hun ikke er av typen som kan gi en klem, eller si at "ja, jeg forstaar at det kan vaere vanskelig" saa egentlig var det vel dumt av meg aa klage til henne over situasjonen.

Det blir liksom litt saarende naar man staar til knes i oppvask og vask av barneklaer, osv. med en utaalmodig tre-aaring hengende i bena.. ogsaa blir det bagatellisert at du egentlig skulle ha ligget i ro. Til og med legen spurte om jeg hadde noen til aa ta seg av datteren min da mannen min skulle bort da hun mente at jeg burde hvile mye for ikke aa fremskynde fodselen ytterligere.

Heldigvis ringte et vennepar som tilbod seg aa ta med treaaringen paa lekeplassen imorgen med sine barn, slik at jeg fikk litt avlastning og hvile. Det hjalp.

Det er snilt av svigermor aa komme ogsaa altsaa, ikke misforstaa. Ble bare litt saaret over mangelen paa forstaaelse. Typisk reagerer jeg enda sterkere naar jeg foler meg sliten og alene oppe i det hele.

Skrevet

Vil bare si at jeg skjønner deg veldig godt Lou-Lou. Det er så frustrerende å få beskjed om at man må ta det med ro, og så føles det som man har tusen ting som skal ordnes. Kjenner mge veldig igjen i det du skriver, selv om jeg ikke er i samme situasjon som deg. Men jeg har fått beskjed om å ta det med ro pga protein i urin. Og det er så frustrerende å se alt som skulle vært gjort, og som bare hoper seg opp når man ikke tar det med det samme. Så ville bare si at jeg skjønner deg veldig godt, du som MÅ ta det med ro, og enda har en liten å ta deg av.

Når svigermor kommer, prøv å være tydelig og si at du trenger hjelp, forklar hvorfor. Prøv i alle fall og se om det nytter. Hvis ikke får du bare trekke pusten og la det som er ugjort være (vet det er lett å si, men prøv).

Klem og lykke til :)

Skrevet

Har dere hushjelp HVER dag?

Det er jo strengt tatt ikke mye som MÅ gjøres hver dag. Det meste på kjøkkenet KAN gå i oppvaskmaskina, og 3åringen kan fin hjelpe deg å tømme den (2åringen her gjør iallefall det). Klær og hybel kaniner kan ligge tl onsdag når mannen kommer hjem... Ellers både fyller og tømmer 2åringen her vaskemaskina, og hjelper til å henge opp (det siste blir ikke veldig bra, men jeg slipper å bøye meg!)

Ungen kan fint se på film hele dagen når du faktisk MÅ hvile. Lag kako og gjør litt ekstra kos ut av det!

Skrevet

HERREGUUUUD - kan ikke dere som ikke har tenkt å gi dama medlidenhet, bare la være å svare????

Ikke vet dere hvordan det er hjemme til henne. ikke vet dere i hvilken grad hun bør være i ro!

Hvem skal ta seg av alt hjemme hos henne, dersom hun må legges inn på sykehuset de siste ukene, nettopp fordi de rundt henne ikke forstår at hun faktisk må være HELT I RO, og hun stresser for mye??!!

Hvem skal DA ta seg av alt??

Leste igår på statusen på facebook til en venninne, et kinesisk ordspråk jeg likete veldig godt, og det lød omtrent som dette;

FØR DU SIER NOE, er det 3 spørsmål du bør stille deg;

1) er det du skal si sant?

2) er det du skal si noe godt?

3) er det du skal si, nødvendig å si?

Dersom du ikke kan svare JA på alle disse tingene, så LA VÆRE Å SI DET!

Lou-lou, jeg føler VELDIG med deg!

Først og fremst er vel det du trenger medfølelse og noen trøstende ord.

Ikke at jeg tror det var vondt ment av svigermoren din - hun vet kanskje ikke selv hvordan hun virket på deg. Og kanskje hun ikke forstår alvoret i situasjonen helt.

Men håper hun skjønner det når hun kommer, og at du får masse hjelp.

Så håper jeg at mannen din tar seg av slikt framover. Når situasjonen er som den er, burdte han ha tatt nok ansvar til å ordne med hjelp og avlastning til deg før han dro, synes jeg. HAN burdte ha spurt sin mor om å dra innom deg å hjelpe deg. For du bør ha folk rundt deg og hjelp ellers HELE tiden nå. Uavhengig av om hushjelpen gjør jobben sin eller ikke.

DET er min mening. :)

STOR trøsteklem fra meg!

Skrevet

enig ned deg som skrev øverst-menneskelig fåstorelse og medlidenhet gjør underverke og fyller personen med nye krafter!det er det du trenger for å ha komme seg gjennom disse da

ger.selvfølgelig det er ikke krise med all rote og du fortsatt vil gjerne være med dattera di,det er bare at du er også et menneske,til og med gravdi,og til og med må ta det med ro,så,dette hadde vært kjempe støtte for deg at de nærmeste forstod deg først og fremst.men men..selv kan si at her er det også folk vant at jeg er flink og ordner opp,uansett om det er nyfødt eller sykt barn i huset og jeg sluttet å prøve å bli "nært".det eneste jeg skal prøve å huske til jeg selv blir svigemor/bestemor at hvordan jeg ønsket meg nærhet og forstoelse i sårbare situasjoner og vhor mye familie kan gi.

så stor klem fra meg og!

Skrevet

Skjønner deg kjempegodt Lou-lou, ikke bry deg om de andre her som skriver negative ting....

Det er kjempefrustrerende å ikke bli forstått!

Ønsker deg bare lykke til, får håpe svigermor overrasker litt og gjør en knallinnsatts for deg når hun er tilstede, så du føler at det er til hjelp og ikke en belastning å ha henne der :):)

Husk å pust dypt og ta vare på deg selv og den i magen :) nyt de pausene du eventuelt får og slapp helt av :)

Lykke til!

Skrevet

Nei, vi har IKKE vaskehjelp hver dag. Hun kommer på fredager, men da hun ikke kunne skulle hun heller komme lørdag. Også dukket hun bare ikke opp.

Ikke sååå mye som skal gjøres hver dag, men da vi begge jobber hele uken bruker det å hope seg opp mot slutten.. som da vaskehjelpen normalt hjelper oss å komme i mål med.

Min tre-åring (fyller snart tre..) er IKKE til mye hjelp... hadde vært lettere å ha vært alene selv om det selvfølgelig er koselig med selskapet hennes.

Skrevet

Jeg tror det er en veldig viktig debatt dere holder på med her og godt at begge sider kommer frem. Vi vet ikke hva som foregår i Lou lou sitt hode og vi er alle proppfulle av hormoner. MEN når det er sagt så synes jeg innleggene dine Lou Lou er eksemplariske bevis på hvordan vi kvinner styrer med alt om dagen og til slutt går på en smell (been there, done that). Alt skal være helt perfekt og vi ser ikke dette som perfekt. Jeg rydder og rydder og vasker og har alt i orden og vaskehjelp to ganger i uken og alt er størkent. Og så er jeg sliten hele tiden og kjenner nervene utenpå kroppen. Kunne ønske vi kunne se oss selv litt utenfra så vi ikke tok så ille på vei alt mulig og at vi kunne legge lista MYE lengre ned..

Men når ting er nok kan en filleting velte. Hodet blir til slutt fullt....

Lykke til damer - håper livet kan nytes og ikke jages..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...