Gå til innhold

ang valg av foreldrepenger ved aleneomsorg. pliiiis se hit...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene fra fødsel av, og lurer på hva som lønner seg ang foreldrepengene?

Jeg har jo hørt at det er 100% som kommer best ut, men mtp at jeg har ikke lyst å gå fra barnet ved 10mnd alder så lurer jeg på om det vil gå hardt utover meg ved å ta 80%?

Vil overgangstønaden beregnes etter det jeg får i foreldrepenger?

ÅÅÅÅ sitter med søknaden nå å er så i tvil og vet ikke hva jeg skal gjøre. permisjonen starter 11 desember så må jo få den avgårde, men er redd å tap av pengene da jeg nett har flyttet ol og husleiene er så dyre...

Håper noen forstår å kan hjelpe meg :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom inntekten din ikke overskrider 440.000 får du redusert overgangsstønad. Jeg tjener 266.000 i året(jobber redusert), og får nesten 3000,- utbetalt i os pr mnd. Hadde jeg vært deg ville jeg valgt 80%lønn og fått os som dekker endel av inntektstapet.

Skrevet

Jeg er alene og valgte 100% permisjon, med 80% lønn. For meg utgjorde det ikke den helt store forskjellen i penger og flere uker hjemme var avgjørende. Sparte endel i tiden før fødsel slik at jeg har nok penger og penger til å ta ulønnet permisjon frem til høsten.

Os regnes ut etter det du får i foreldrepenger.

Skrevet

Inntekten min ligger på halvparten i år av di siste 3år. I år er jeg ikke kommet lenger enn til 201 ooo totalt brutto. HI

Skrevet

Jeg valgte 100%, og hadde barnet i barnehage fra 10 mnd. Gikk fint det.

Skrevet

nå er jeg ikke helt sikker, hadde selv 100% men det fordi pappaen ville tape så masse i sine uker, er sammen vi da. men ifølge nav skal det ikke være store forskjellen på de to alternative i mor sin utbetaling da dette skal noelunde være likt basert på 1år å om du da velger kortere får du da mer i mnd, men at om far tjener en del mer enn mor vil far tape en del mer på det siden han ikke får flere uker selvom man velger 80% lønn.

Jeg forsto ikke helt den forklaringen da det virker logisk for meg at man taper, greit at man får mindre i mnd på 80% men overlengre tid men om man da velger 100% å får mer i mnd over kortere tid får man jo vanlig lønn når man kommer ut igjen i jobb...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...