2010 Mammaen Skrevet 6. november 2010 #1 Skrevet 6. november 2010 Vi har en gutt som er 5 mnd og han vil være 7 mnd når vi skal i en barnedåp. De som skal ha dåpen har sagt at det er "uten barn". Ville dere tolket at din lille baby på 7 mnd ikke kan være med? Ville dere spurt eller bare tatt med barnet? Jeg har ikke så lyst å gå uten gutten min. Synes det er unødvendig å bruke barnevakt når det er midt på dagen og han utmerket godt kunne blitt med. Hva synes dere om dette? Er det greit å "nekte" en baby å bli med? Hva ville dere gjort? Jeg ammer forresten (vet ikke hvordan det blir om 2 mnd da men...). PS: Noe av begrunnelsen for ikke å ha barn (sa de selv) er at det blir dyrt, men min gutt spiser jo ikke av maten så det koster ikke de noe ekstra å ha han der...
ano`num *17.03.10* Skrevet 6. november 2010 #2 Skrevet 6. november 2010 Synes ikke noe om barnedåp uten barn uansett jeg da! Etter min mening er det en dag barna har godt av å få være en del av også. Jeg hadde tatt det som en selvfølge at han fikk være med jeg da! 7mnd er baby, ikke barn Vi tar forresten med vår tass på julebordhelg; sammen med de andre som har baby. Som mamma sa når jeg fortalte at noen hadde reagert litt negativt på det og at jeg var usikker på om jeg kanksje burde vært hjemme "har de ikke hatt baby de da?"
MsMoneyPenny Skrevet 6. november 2010 #3 Skrevet 6. november 2010 En baby på 7 mnd skal selvfølgelig få være med, uansett amming eller ikke. Er ellers enig i at det er veeeldig rart å ikke invitere barn i en dåp.
Gjest Kira06 Skrevet 6. november 2010 #4 Skrevet 6. november 2010 Jeg synes det er litt spesielt å ikke invitere barna til dåp, og særlig når de kun har en økonomisk begrunnelse. Da tror jeg at jeg heller hadde invitert færre, eller ventet til at jeg hadde hatt råd til å invitere alle jeg ønsket. Og hva barna spiser er jo uansett ikke store kostnaden! I vår dåp inviterte vi selvsagt barna også, og var i dåp for to uker siden hvor datteren vår var med. (Selv om jeg da midt i gudstjenesten skulle ønske vi hadde skaffet barnevakt.. hehe... en 1-åring som skal være stille en time er umulig*s*) Ring og si at dere ikke har muligheten til å dra uten sønnen deres, og spør deretter om det er ok at dere har han med.
Gjest irismor Skrevet 6. november 2010 #5 Skrevet 6. november 2010 Jeg hadde tatt med babyen. Men en barnedåp uten barn og begrunnelsen er at det blir for dyrt i matveien er en smule rart. Barn spiser ikke så mye :-)
Fire småtroll Skrevet 6. november 2010 #6 Skrevet 6. november 2010 Har aldri hørt om en barnedåp hvor barn ikke er invitert jeg.. Da er altså ikke f.eks søskenbarn til dåpsbarnet invitert? Hvem skal passe disse da, når sikkert både besteforeldre, tanter og onkler også er i dåpen... Jeg ville tatt det som en selvfølge at en 7 mnd gammel baby fikk være med, men siden hun har sagt så klart ifra til deg ville jeg kanskje spurt først. Hadde hun sagt det ikke var greit ville jeg tatt med babyen i kirka og sett dåpen men meldt avbud til festen fordi jeg sleit med å finne barnevakt (men jeg er nok over middels sær der da, jeg har nesten aldri barnevakt).
Amarie Skrevet 6. november 2010 #7 Skrevet 6. november 2010 En baby følger selvfølgelig med mor uansett. Men gi beskjed så hun vet om det.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 6. november 2010 #8 Skrevet 6. november 2010 Enig med resten her, ja. En dåp uten barn?? Spesielt!! De kunne jo bare kjøpt pølser til barna, hvis det var et problem med økonomi. Var i dåp til tantebarnet mitt forrige helg, og da var selvfølgelig alle fire søskenbarna + begge søsknene til dåpsbarnet også der. Eldste var 6 år. Vi hadde med lego, så barna kunne leke litt alene på gulvet. Men uansett... Det var jo ikke det du spurte om;) hehe.. jeg ville selvfølgelig tatt med en baby på 7 mnd! Hadde heller gått hjem etter kirken enn å skaffe barnevakt.
Kamomille Skrevet 6. november 2010 #9 Skrevet 6. november 2010 Ring og spør om babyen kan være med da vel! Jeg synes det er litt rar å ikke invitere barn med i dåp, men vi har selv vært i et slikt selskap. Er fra en veldig stor familie, og da var det rett og slett ikke plass til alle 40 barna.....
2010 Mammaen Skrevet 6. november 2010 Forfatter #10 Skrevet 6. november 2010 Godt dere er enig med meg. Begynte å lure på om det var jeg som var litt sær... hehe! Mange gode poenger å lese i innleggene deres! Tusen takk for svar :-) Jo mer jeg tenker på det - jo merkeligere blir det. For det første er det INGEN andre barn i deres nære familie (de barna er kusiner/fetre av moren etc som alle er over 15). Mulig at noen av deres felles venner (vet jo ikke om de inviterer venner i tillegg til familie) har barn, men antar at de ikke inviterer "hele verden" siden de bruker økonomi som argument. For det andre - hvorfor sier de det til oss hvis det ikke skulle gjelde oss? Vi kjenner jo ingen av de andre som eventuelt skulle ha med seg barn (på morens side), så vi ville jo aldri fått vite om det om at de hadde fått beskjed om ikke å ta med seg barn.... Blir spennende å motta skriftlig invitasjon til dette. Står vel gjerne i slutten: PS: Det er ikke tillatt å ha med seg barn på dette arrangementet eller PS: 18 års aldersgrense Jeg får mannen min til å spørre om det faktisk gjelder oss. og hvis det gjør det får han gå alene, så blir jeg hjemme med gutten vår.
therehag Skrevet 6. november 2010 #11 Skrevet 6. november 2010 Da får du vel satse på at de sender ungen bort til noen andre etter selve dåpen siden barn ikke er tillatt;-) snakk om dobbeltmoral..
therehag Skrevet 6. november 2010 #12 Skrevet 6. november 2010 Altså at de sender bort sin egen unge;-) veldig snodig hele greia..
solstråle69 Skrevet 6. november 2010 #13 Skrevet 6. november 2010 Hvis du er i tvil, ville jeg spurt - og ellers synes jeg det er opp til vertsskapet å bestemme hvem de skal be. Passer det ikke meg, lar jeg være å gå - enkelt og greit!
3snuppeliner Skrevet 7. november 2010 #15 Skrevet 7. november 2010 Denne dåpen hadde jeg aldri gått i!
Gjest Sekretøsa Skrevet 7. november 2010 #16 Skrevet 7. november 2010 Man kan jo synes at det både er rart og sært, men om de sier at de ikke ønsker barn der så er jeg nok stygt redd for at det gjelder dere også. Barn er barn, man kan ikke definere de etter alder. Men, spør om du kan ta han med, og hvis de sier nei så blir du hjemme.
Anonym' Skrevet 7. november 2010 #17 Skrevet 7. november 2010 Man skal respektere vertskapet - men om dette med ingen barn blir et problem for dere, ville jeg spurt på en fin måte om dere kan ta babyen med. Hvis svaret er som før, nei, må dere respektere det. Motivet for at vertskapet ikke vil ha barn til stede er irrelevant. Man kan synes hva man vil om det, men en må nok like fullt respektere vertskapets begrensninger. Så da kan jo løsningen bli at en av dere blir hjemme med barnet, om barnevakt er vanskelig å få til. Alle må få gjøre ting på sin egen måte. sært eller ikke sært.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå