Gå til innhold

Er det mange her som kan noe om demens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bare nysgjerrig på hvor kjent denne sykdommen er blant yngre mennesker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg jobbet på skjermet avdeling med demente, og jobber nå innenfor psykiatrisk forskning så jeg mener jeg har brukbar peiling.

Kan anbefale boka til Laila Lanes om Jan Henry T. Olsen, "Skynd deg å elske"

Skrevet

Ganske mye.

Har det ikke i nærmeste fam og er ikke helsepersonell, men har plukket opp en del via jobb bl.a.

Skrevet

Jeg jobber selv med demens, og vi har fokus på å spre informasjon ut til folk om disse sykdommene. Tenkte det ville være morsomt å se hvor mange som faktisk kunne noe om det, og eventuelt hvorfor.

HI

Skrevet

Interessant spørsmål! Jobber du med demens selv?

Skrevet

Takk for tips om bok forresten! Jeg har lest den, og den er veldig fin. Det er viktig å få knnskap også om yngre personer med demens og de tidlige fasene.

HI

Skrevet

Blond: Jeg forklarer over :)

HI

Skrevet

Jeg begynte å skrive svar til deg samtidig som du holdt på med ditt svar og derfor ble de postet samtidig.

Trenger du tips til litteratur om demens?

Hvilke grupper ønsker du å nå med kunnskap om demens?

Skrevet

Er sykepleier og har jobbet et år på demensavdeling og flere år ellers i eldreomsorgen på avdelinger der flertallet av pasientene er demente. Har også mye erfaring privat med demens.

Skrevet

Er sykepleierstudent så jeg vet litt, og lærer nok mer etterhvert:) Synes det er et interessant tema.

Skrevet

Blond:

Jeg har mye tilgjengelig litteratur om demens :) Jeg bare satt her på lørdagskvelden og tenkte for meg selv at jeg var nysgjerrig på hvor mange her inne som visste noe om dette. Det er vel en jobb man alltid har med seg :)

Jobber du i helsevesenet du?

HI

Skrevet

bestemor hadde alzeimer og pappa har fått det, relativt tidlig på han ennå. kjenner kunn til å være pårørende, men er jo lærerikt nok det.. viktig å se galgen humoren i det hvis ikke kan enn bli sprø...;)

Skrevet

Det er et veldig interessant tema, og det er så mye man kan gjøre for dem som rammes. Det er jo en sykdom som også kan kalles en pårørendesykdom i aller høyeste grad.

Jeg er glad for å registrere at det stadig blir mer fokus på demens, noe som nok vil føre til en lysere fremtid for dem som får demens.

HI

Skrevet

Anonym 21:01

Veldig synd å høre om farmoren og ikke minst faren din. Det er veldig godt at du har en galgenhumor på det - og gjerne at dere er flere som kan ha det i familien. Det er jo en måte å takle det på. Føler du at dere får nok informasjon og oppfølging?

HI

Skrevet

Jeg har jobbet med demente i snart 4 år nå, siden min første praksis på sykepleiestudiet, så føler jeg kan litt om det nå, de ulike stadiene, typene osv. Men da jeg begynte på sykepleien kunne jeg svært lite, gruet meg mye til praksis fordi jeg kunne lite om pasientgruppen og ikke visste hvordan jeg skulle forholde meg til dem. Så jeg blir ikke overrasket om det er lite kunnskap om emnet blant dem som ikke har erfaring eller utdanning om emnet.

Skrevet

Ja, jeg kan mye om demens, er avdelingsleder på en skjermet avdeling for demente.

Skrevet

21:36

Det er nettopp det som er så synd. Manglende kunnskap gjør at de som får en demens opplever at folk rundt dem trekker seg unna. De mister ofte sitt sosiale grunnlag. Dette gjelder jo særlig de som får demens i ung alder. Dersom folk visste mer om sykdommen, så ville det være større muligheter for dem med demens for å fortsette sitt sosiale liv - noe som jo er viktig for å bremse utviklingen av sykdommen.

Kanskje demens burde inn i gymnasundervisningen?

HI

Skrevet

21:57

Føler du at det er mye fokus på å lære opp assistenter i demens?

HI

Skrevet

er mamma som mest er med pappa på oppfølgning, men han er jo på sjekk i all fall hver 6 mnd... han kjører fortsatt bil, men spørs hvor lenge han kan det da.. uasnett så er det mest slitsomt for mamma sien hu bor med pappa og går oppå han daglig... han får jo medisniner, men vi vet jo ikke om de virker, det blkir jo bare værre hele tiden.. han har jo fått det tidligere enn det bestemor fikk.. hu fikk det mellom 70-75 år og pappa er jo bare 67... og hatt det noen år....

Skrevet

Skriver eksamen om det akkurat nå:)

Skrevet

Jeg jobber med eldre og demente daglig og kan endel i hvertfall. Faktisk det jeg frykter mest når jeg tenker på min egen aldring, miste kognitive evner og kortidsminnet slik at jeg blir avhengig av andres hjelp. Nå blir ikke alle eldre demente, men ser at det er svært mange som blir det så sannsynligheten for at enten jeg selv eller mannen blir rammet er absolutt til stede.

Skrevet

Er du her ikveld også eller, HI? Jeg har ikke noe særlig til kunnskap ang temaet, men er interissert i å få vite mer!:-)

Skrevet

19:57

Det er jo helt spesielt når han har fått dette så ung. Har dere noen tilbud i nærheten som gjør at han kan fortsette sitt aktive liv? Eller er han enda så aktiv på egenhånd at han klarer det selv? Han kjører jo bil, så da kommer han seg dit han skal. Det er ofte viktig med tilrettelagte aktiviteter for personer med demens, og særlig kan det være behov for et fellesskap med andre i samme situasjon når man får det så tidlig.

Lykke til videre til dere i alle fall!

HI

Skrevet

Så spennende, TruueHæppiness :D

Hva er problemstillingen din?

HI

Skrevet

Føler jeg kan endel om temaet, ja. Jobbet på sykehjem i helgene da jeg studerte og hadde en bestemor med diagnosen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...