Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #1 Skrevet 6. november 2010 Hva syns egentlig barnevernet om foreldre som drikker med barn hjemme? I min kommune kan man risikere at de lager sak ang det. Står det noe om dette i barneloven? Og hvor mye er greit for barnevernet at man drikker når barna er hjemme?
Gjest ->>- Skrevet 6. november 2010 #2 Skrevet 6. november 2010 Verken barneloven eller barnevernloven har regler på detaljnivå, og spesifiserer dermed heller ikke noe om alkoholbruk og barn. Barneverntjenestens oppgave er å vurdere barns omsorgssituasjon hvor det har fremkommet bekymring. Dersom alkoholbruk i hjemmet påvirker omsorgssituasjonen negativt, kan det selvfølgelig bli et tema. Jeg kan ikke tenke meg at du finner en eneste barnevernansatt som mener det er en millilitergrense for hva som kan inntas av lovlige rusmidler om man har omsorg for barn.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #3 Skrevet 6. november 2010 Nå er ikke jeg hi, men har et annet spm i fbm med en annen tråd. Det var en som påstod at bv ikke hadde lovhjemmel for å starte undersøkelse hos samværsforelder. Dette mener jeg er tull, det finnes vel tom en veileder ang undersøkelse hos samværsforelder?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #4 Skrevet 6. november 2010 Hvis du leser tråden ser du at pila har svart på det!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #5 Skrevet 6. november 2010 Da har barneverntjenesten hjemmel for å starte undersøkelse også hos samværsforelder
Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #6 Skrevet 6. november 2010 Tror du leser tekst på din egen lille måte du! "Det varierer fra sted til sted i hvilken grad man gjør noe som helst i forbindelse med problemer hos samværsforelder. Men ja, det er riktig at barnevernet står svakt lovmessig i forhold til problematikken du beskriver" Dette sier pila. Om det varierer fra sted til sted, og at de står svakt lovmessig tolker jeg som at de ikke har noen hjemmel for å starte undersøkelse hos samværsforelder. Jeg har i tillegg vært oppi samme problemstillingen selv. Rart bv og advokat lyver til meg;) De kan hjelpe, men alt i alt er det opp til den med omsorgen.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #7 Skrevet 6. november 2010 Takk for svar Pila:-) Og i siste del av spørsmålet mitt tenkte jeg ikke på en millineter grense,men på beruselsen. Ser i den andre tråden at det for noen er helt greit å være overstadig beruset når man har omsorgen for små barn. Men det gir seg vel ikke utslag i omsorgsvikt sålenge barna sover og det kun skjer i helger. HI
Gjest ->>- Skrevet 6. november 2010 #8 Skrevet 6. november 2010 Jeg ville tenkt at det var grunn for bekymring om den personen som hadde ansvaret for et sovende barn var overstadig beruset, jo, absolutt. Det er derimot ikke grunn for bekymring om mor tar seg to flasker vin i stua med vennegjengen mens far leser bok på soverommet og lille Lise sover søtt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå