Gå til innhold

Til alle dere som kun tenker at på ultralyd får vi vite kjønnet...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke derfor dere skal dit.. Det er en medisinsk undersøkelse og mange opplever dessverre å få triste beskjeder. Vil ikke skremme dere men det er så feil at noen bare fokuserer på om det er gutt eller jente.

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke folk bare tenker på om det er rosa eller blå baby. selv skal jeg på ultralyd 12. november. Jeg tenker mye på om den lille er frisk og ''har ti tær og fingre'' men når jeg snakker med andre så er det jo ikke det man snakker om ang. UL. Da blir det automatisk at man tar opp dette med jente/gutt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det kan bli mye fokus på kjønn. Jeg er med på et forksningsprosjekt og har alt hatt to ultralyder, så vi vet at alt er bra med babyen. Det er litt rart å skulle dra på ordinærultralyd for de enste to tingene vi "tenger" å få vite er endelig temin som er viktig å vite når man mest sannsynlig går over tiden. Det andre er kjønnet som jo er totalt uviktig,men gøy å få vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke bra at gravide kan fokusere på det positive? Tror vi bekymrer oss nok fra før av. Jeg gleder meg til UL for at jeg kan få vite kjønn og for å møte babyen min. Selvfølgelig har jeg en liten redsel for at det skal vøre noe galt, men jeg går å er redd for det hver dag. Så når det gjelder UL tar jeg ikke sorgene på forskudd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig veldig enig med trådstarter jeg... Det er veldig mange som ikke ser på ultralyd for annet enn et underholdningstilbud til nysjerrige foreldre. Det mener nok veldig mange jordmødre også, og det kommer til å bli slutt på å opplyse kjønner på ordinær ultralyd etterhvert nettop pga at mange ikke tenker nøye igjennom hva det egentlig handler om. Men man skal såklart ikke gå rundt å tenke bare negative tanker heller.. Jeg har dessverre opplevd å komme på ultralyd å fått en veldig trist beskjed, og jeg husker alle teksmld på tlf min like etterpå...det var kun "er det gutt eller jente?" ikke et eneste spørsmål om alt var bra. Som regel går det bra, men jeg tror det er greit at man har litt i bakhodet at det kan være noe som ikke er helt som det skal. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe det kommer til å skje at de slutter å opplyse om kjønnet på ul. Hvorfor skulle de det??

 

Jeg tror (og håper) at de aller aller fleste ikke tenker at ordinær ul er kun for moro skyld, og kun for å vite kjønnet.

Ingen jeg har snakket med tenker sånn i allefall.

Man vet jo at ordinær ul er et tilbud, og at det er for å sjekke hvordan ståa er inni der. Man får jo også informasjonsskriv sammen med timetildeling, hvor dette står skrevet ganske greit.

Alle jeg har snakket med og kjenner både gleder seg, men også gruer seg til ul, nettopp fordi man kan få en beskjed man helst ikke vil ha...

 

Det å få vite kjønn er jo absolutt bare en bonus, sånn helt på tampen av undersøkelsen ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det er så mange som kun er opptatt av kjønnet når de skal på ultralyd, men jeg er enig i at det kan virke sånn. De fleste er nok klar over at man kan få veldig triste beskjeder på ultralyd, men sjansen er jo heldigvis liten for det. Det står jo også i informasjonen man får fra sykehuset, så jeg tror nok de fleste grugleder seg. Det er i hvertfall ingen jeg kjenner som kun har fokusert på kjønn. Man vil jo først og fremst vite om alt er bra med barnet og om man får vite kjønnet er jo det en bonus. Det er i hvertfall det jeg tenker og mine venninner som har vært gravide har også sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeeldig einig med trådstartar! :) Eg gler meg til UL, men aller mest for å få bekrefta at alt er bra med babyen. Og når dét er unnagjort, kan eg slappa av og kosa meg med "showet"! Me vil vita kjønnet også, mest for at det skal bli lettare for meg å binda meg til barnet og føla at det er ein liten person, og ikkje berre...babyen. Den derre greia i magen, liksom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg veldig til ul, til og se at alt er bra og få vite om det er gutt eller jente.

Med nr en var jeg mer urolig, men jeg hadde et kjempefint svangerskap sist, en ukompisert fødsel og fikk en datter som var helt perfekt og nå tre år senere har vært forkjølet to ganger og det er det vi har hatt av sykdom. Det gjør at jeg slapper helt av nå :)

 

Selfølgelig kan det fremdeles dukke opp at det feiler datteren min noe, selfølgelig kan det være noe galt med barnet i magen, legen kan oppdage at jeg har kreft eller at mannen min har det. eller... vi kan ikke gå rundt og tenke sånn, sjansen for at ikke alt er som det skal med noen av oss er jo der og jeg tror ikke det noe og tjene på og være bekymret for noe du ikke styrer uansett.

 

Jeg har aldri hørt eller opplevd noen som annser ul for og kun være et slags show... Jeg synes mange tenker alt for dårlig og sine medmennesker, jeg får meg ikke til og tro annet en at det er svæææært få foreldre som ikke bryr seg om hvorvidt barnet er friskt og har det bra når de kommer på ul!

 

Jeg er ikke mindre smart fordi jeg gleder meg til og vite kjønn og fordi jeg stoler på at alt er i orden med barnet mitt og gleder meg til og få det bekreftet. Klart jeg vet at det kan være noe galt, men jeg velger og være positiv og opptimistisk, og det er jeg glad for at mange andre tydeligvis klarer også!

 

Man blir lykkelig av og være positiv, slagene i livet får vi alle uansett og de blir vi tvunget til og håndtere etter beste evne når de dukker opp, og jeg for min del tror ikke du er bedre rustet til takle det uansett hvor mye du bekymrer deg på forhånd.

Skulle noe være galt får man ta det som det kommer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere grunner til at dem kommer til å slutte å opplyse om kjønnet....den viktigste årsaken er pga at visse religioner foretrekker det ene kjønnet fremfor det andre og at det skjer en del aborter nettop pga av "feil" kjønn. I Sverige har dem allerede sluttet å fortelle hvilke kjønn det er, så med tiden vil nok det også skje her. Samme for meg hva dem gjør, så lenge dem kan fortelle meg om barnet mitt er friskt så er det såklart det viktigste :-) Det er ikke mange jeg kjenner heller som bare tenker på det som et underholdnigstilbud, men det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at man ikke skal få vite kjønnet før man er 17 uker.

 

Mange spør meg om hva jeg håper at jeg får - det er ikke relevant - det som teller er at jeg bærer ett velskapt barn. Barnet er like velkommen til verden uansett om det er gutt eller jente!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de kan jo ikke se kjønn før tidligst etter uke 14, og abortgrensen her til lands er faktisk 12 uker.

Man KAN får innvilget abort senere, men det er rimelig strenge kriterier og "feil" kjønn holder neppe som grunn for å få utført en senabort.

 

Om noen tenker på det som et underholdningstilbud, so what? Da er det deres problem.

Ultralyd er et tilbud, og folk må få takke ja til det tilbudet uansett hvilken grunn de har.

 

Men som sagt tidligere, jeg tror svært få er mer interessert i å få vite kjønn, enn om barnet er friskt altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som utfører abort på illegale måter...faktisk her i landet og mange reiser utenlands. Trenger ikke lenger enn til Sverige for å kunne utføre abort til uke 18. Men tviler på at trådstarter mente så mye annet med dette innlegget enn å bevistgjøre de som ikke skjønner at det er en medisinsk undersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man snakker gjerne om ul som om det er den dagen man får vite kjønn, og det er det jo ofte også. Når det er sagt tror jeg ikke jeg er alene om å være veldig klar over hva de egentlig ser etter på ul og at man kan få greie på om det er noe galt. Jeg var selv på ul i går og sov så å si ikke natta i forkant pga nervøsitet over hva som kunne være galt. Når jeg fortalte at jeg skulle på ul var alle andres reaksjon: å så spennende! Å ja, det er spennnende, men også en medisinsk undersøkelse som HI sier.

Heldigvis for babyen i min mage var alt som det skulle være, og en utrolig hyggelig jordmor tilbudte seg selv å se etter kjønn. Så da fikk vi vite det og. Anser detå vite kjønn for å være en bonus, gleden er at babyen er frisk :-)

Lykke til på ul alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi for vår del vil ikke vite om det blir gutt eller jente. Det ville vi heller ikke forrige gang.

Hadde det ikke vært for den medisinske undersøkelsen, så hadde jeg vel i grunn ikke tenkt så hardt på dette med ultralyd.

Her gleder vi oss i hovedsak på å få vite om alt står bra til med den lille, og til å forhåpentlig vis kunne glede oss over at vi når tiden er inne får hilse på og glede oss over det nye barnet vårt <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det kan virke som om mange fokuserer på kjønn når man skal på UL, er vel fordi det er det som er interessant å fortelle videre etter ultralyden ? ( med mindre noe er galt )

 

Det er vel sjeldent man ringer venner og slekt og sier : " Barnet har perfekt lårbein! Og nyrene sitter perfekt!"

 

Alle vil jo at barnet skal være frisk, går jo ikke an å påstå noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Helt enig!

Vi ville ikke spørre om kjønn på UL denne gangen, for kjønnet betyr ikke noe så lenge ban\byen er frisk og at alt går bra, og var kjempeglade for at alt såg bra ut med nurket i magen! :-)

 

Tenkte mye på dette særlig den siste uken før UL, for jeg venter nr.6 og føler liksom at vi har vært såå heldige og priviligerte som skal få 6 friske barn!

Har også både gutt og jente fra før, men med alle så har vi vært like glade uansett kjønn!

 

Uansett om, vi spurte eller ikke om kjønn denne gangen så mener mannen min at det er jente for vi så hverken tissetass eller pung som vi har sett med gutta våre, og på UL bildet så ser man også tydelig at det likner på ei kaffebønne nedi der som jo skal være et sikkert tegn på at det blir ei lita frøken! :-)

 

Skal på ny UL i uke 28 pga morkakens plassering men kommer ikke til å spørre om kjønn da heller, vil ha det som en overaskelse til fødsel, selv om det mest sannsynlig ser ut som ei jente på det ene UL bildet! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt! Om noen spør om kjønnet på ul betyr ikke det at det er kun det som står i senter for undersøkelsen. Jeg var 10 kg lettere da jordmor sa at alt var normalt, da spurte jeg til slutt om hun kunne se kjønnet. Grunn til jeg ønsket å vite kjønnet var for å da eventuelt pakke opp alt det rosa tøyet fra mine 2 prinsesser, men nå venter jeg en frisk gutt :) velsigne de barna som kommer friske uansett kjønn, men det er gøy å forberede seg litt. Jeg kan godt forstå at de som får en dårlig nyhet på ul føler dette er urettferdig og sårt. Jeg har selv hatt en sa og det er vondt. Lykke til alle sammen både for de som vil ha nurkets kjønn hemmelig og til dere som vet hva som gjemmer seg i magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

"Og nyrene sitter perfekt!" XD Den fikk meg til å le høyt =)

 

Jeg er også enig med trådstarter, det virker som at noen, ikke alle.. langtifra.. men noen tar det for gitt at alt skal være i orden med barnet. Det er ingen selvfølge, men noe alle håper på.

 

Men som enkelte nevner, vi bekymrer oss nok. Jeg har bekymret meg noe enormt dette svangerskapet, og en av følgene av det, har vært at jeg har vært en av de som ikke har nevnt misdannelser, sykdommer eller lignende i forkant av ordinær ul. Jeg Jeg ville ikke at de rundt meg skulle forstå hvor bekymret jeg var. Jeg klarte ikke å lure mannen min da ;)

 

Min 12 år gamle datter sa noe veldig fint her om dagen syns jeg; "Mamma.. Hvis babyen har Down's syndrom, er blind eller døv.. Mangler en arm eller en fot, så gjør ikke det noen verdens ting. Vi kommer til å elske babyen uansett, og ikke noe av dette skal stoppe babyen fra å ha ett godt liv."

 

Jeg skal kunne takle det meste, jeg er 100 % enig med min datter,.. men tilstander som medfører smerter og dårlig livskvalitet for barnet, det hadde blitt tøft. Veldig tøft. Det håper jeg inderlig å slippe å forholde meg til.

 

Jeg tror nok de aller fleste har det i bakhodet at de kan få en beskjed de helst ikke vil ha på UL, og selv om det kanskje ikke forbereder deg eller verner deg i veldig stor grad, så er det himla ålreit å ha tenkt tanken. Heldigvis er de aller fleste friske!

 

Lykke til alle sammen =)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Selv så liker jeg å tenke positivt. Hvis jeg tenker negativ, blir det ofte veldig negativt og mye å uroe seg for.

 

Vi tenke at vi skulle få vite hvilket kjønn fordi vi ikke ville uroe oss for noe før vi eventuelt fikk informasjon av jordmora. Nå viste det seg at alt var ok og vi gjorde rett i å ikke uroe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er vel bare det at det er greit å tenke over hva som egentlig er viktig. Man trenger ikke uroe seg, men være bevisst på hva som faktisk er viktig.

 

Vi har hatt flere spontanaborter og små komplikasjoner med denne graviditeten uten at det er noe galt med babyen, men da provoserer det meg når ei venninne sier at de ble litt sure etter ultralyden fordi jordmora ikke klarte å se kjønnet.. Feil fokus spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...