Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #1 Skrevet 6. november 2010 Noen alenemødre som har fått barn på klinikken i f.eks Danmark, for å skaffe søsken til barnet du allerede har? Er det ok løsning, om du ikke vil at barnet skal bli alenebarn? Ser folk ned på de som gjør det? Noen som har noen synspunkter? Tusen takk for svar.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #2 Skrevet 6. november 2010 Hadde nok villet dratt dit i skjul, og pyntet på historien, for så å fortelle at jeg ble gravid etter et one night stand, i så fall! Ville nok ikke sagt at jeg var så desperat, at jeg dro til danmark for å bli gravid!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #3 Skrevet 6. november 2010 Er vel billigere å få barn på vanligmåten? Så slipper det ene barnet å ha pappa, mens når den andre spør, så er svaret "nei, du har ikke pappa du, du er kjøpt i danmark"
Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #4 Skrevet 6. november 2010 Jeg synes ikke det er en egoistik ting å gjøre..... gjør som du ønsker :-)
Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #5 Skrevet 6. november 2010 Jeg er alene med to barn, og har tenkt å dra til Danmark for inseminasjon om ikke lenge. Jeg opplever at dette ikke er særlig stuerent blandt "folk flest" og har fått veldig ymse reaksjoner, men jeg tror vel at når barnet først er der, så vil alle normale mennesker klare å oppføre seg ok. Strengt tatt er det bare du og folkeregisteret som har noe med hvem som er registrert som far til barnet ditt. I mitt tilfelle er det heller omvendt; barnet uten far er den "heldige", da bf desverre ikke helt klarer dette med å være far. Jeg tror det er mye mere skadelig for et barn, enn å ikke ha noen far i det hele tatt. Det er også viktig å være åpen overfor barnet om hvordan det har blitt til helt fra starten av. Bla moren min reagerer kraftig på dette, og det er veldig tungt at dette skal bli et stridstema. Nå er hun temmelig dominerende og veldig sikker på at hennes mening er den eneste rette. Jeg får faktisk ikke i det hele tatt forklart for henne hvordan jeg tenker, ikke en eneste setning, og det er fryktelig frustrerende. Mine barn er ganske små (snart 3 og 5år), og jeg tror vel at aldersforskjellen er en viktig faktor for om de vil føle seg som "helsøsken", selv om de ikke er det. Nå det gjelder å "løse problemet" med en eller annen tilfeldig mann her i Norge synes jeg ikke det er en god idè, av flere grunner: Jeg vil vite at genene er ok, dvs ikke allergi, arvelige sykdommer osv. Jeg vil ikke pådra med en eller annen seksuelt overførbar sykdom. Jeg vil ikke risikere at en fremmed mann kan komme i ettertid og kreve å få samvær med barnet. Akkurat nå føler jeg at jeg er den enste alenemammaen i hele verden som vurderer dette, så det var virkelig godt å se at det i hvert fall finnes et annet menneske som tenker litt i samme baner. :-)
Gjest ->>- Skrevet 6. november 2010 #6 Skrevet 6. november 2010 Jeg kjenner flere som har gjort det (både for første barn, søsken til dette og eventuelt søsken til barn som har en far). Ingen av dem har møtt noen store problemer i forbindelse med omgangskretsen e.l., men de bor da også temmelig urbant. Jeg synes det er en helt ok løsning. Og så synes jeg det virker kjemperart om noen tenker at det er bedre å ha pult på seg barn i fylla med en one night stand man aldri ser igjen enn å ha bevisst valgt å bli gravid med et planlagt barn ved hjelp av en sykdomssjekket donor i Danmark. Skal man få barn med donor synes jeg det er en selvfølge at det må være noe man kan stå inne for og ikke skal lyve til andre om - det sender jo et fryktelig rart signal til barnet.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #7 Skrevet 6. november 2010 Tusen takk for alle svar. Godt å høre at det er andre som er for en sånn løsning. Jeg tenker nok det på sikt, om det ikke dukker opp en mann;-) Jeg har ikke lyst at barnet mitt skal være enebarn. Men jeg har ikke sett meg inn i hva som skjer eller hva jeg bør gjøre, om det koster mye osv.. men det står vel kanskje på hjemmesidene?
Gjest ->>- Skrevet 6. november 2010 #9 Skrevet 6. november 2010 Ca 3-7000 danske kroner per forsøk + reise og eventuelle gynekologtimer og hormontilskudd om man behøver det. Du kan ta en kikk innom donorforumet på barnimagen.com, det er temmelig informativt har jeg forstått.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #10 Skrevet 6. november 2010 Jeg skal gjøre det om to år(er planen) Jeg ønsker ikke at dattern min skal være enebarn og jeg har ingen planer om å få et barn med en vilt fremmed mann jeg ikke vet noenting om. Og jeg har heller ingen planer om å få meg ny kjæreste heller. Etter de forholdene jeg har hatt, spesielt med min datters far, så er det klart og tydelig at jeg kun ender opp med udugelig skvip. Ille nok å ha èn datter med en gjøk av en far, om ikke to.. Mamma er ikke så glad for ideen, men det bryr jeg meg egentlig ikke noe om. De fleste som vet hva jeg gikk gjennom med bf og vet hvor høyt jeg ønsker barn nr 2 og et søsken til nr 1, er veldig støttende. Dessuten så vet jeg at mamma blir glad i nestemann uansett hvor han/hun kommer fra:)
Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #11 Skrevet 6. november 2010 Jeg har kjøpt barn (?) i DK som ei over skriver. Har donoregg, er ikke enslig. Donoregg er vel litt mer tabu da det ikke er lov her hjemme, men er åpen om det. Ønsker deg lykke til:-)
Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #12 Skrevet 6. november 2010 Jeg har ei venninne som har valgt å gjøre dette og hvis du vil vite hva vi andre venninnene mener om det, så kan jeg fortelle litt. Utad så støtter vi henne alle sammen, vi har alle forståelse for at hun ønsker seg et barn til og det er ingen som ser ned på henne (hun er både oppegående og attraktiv). Jeg tror vi alle innser at vi kunne ha gjort det samme dersom vi hadde vært i hennes situasjon. Men det er heller ikke til å legge skjul på at enkelte har litt ambivalente følelser for donor-barn på et generelt grunnlag. Man fratar tross alt barna muligheten til å få vokse opp med en far. Dette har ingenting med at vi mener det er noe alternativ å lure en fyr på byen, det er selvsagt uaktuelt og en svært dårlig måte å skaffe seg barn på. Når man velger å bruke donor så tar man jo et valg på vegne at et annet menneske, og det valget er jo først og fremst basert på egne behov. Men som sagt så forstår vi alle hennes valg og støtter henne. Hun er en ressurssterk kvinne og barna hennes kommer helt sikkert til å få en god oppvekst, og det er tross alt det viktigste.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #13 Skrevet 6. november 2010 Jeg kan forstå tanken om at man fratar barnet en far, men for min del har jeg en datter med en far som ikke er en far..han avlyser nesten alle samvær og jeg sitter igjen med et lite barn som gråter fordi pappa aldri kommer.. Var i samme situasjon som barn, en pappa som aldri kom når han skulle ha samvær. Så han vel kanskje 2 ganger i året. Så både jeg og min datter har blitt "fratatt" pappaen vår og en mulighet til å vokse opp med han. På hans premisser. Så jeg har overhode ikke dårlig samvittighet med å få et høyt ønsket barn ved hjelp av en donor. Jeg har blitt en ressurssterk kvinne, og har oppdratt en datter som har masse empati og omsorg for andre samt bein i nesa. Og jeg har klart det helt selv:) Men selvsagt, i en "perfekt" verden, så skal barna ha en mor og en far som elsker de høyere enn alt og er der for dem uansett situasjon. Men slik er det ikke for alle:(
Mor Løvehjerte Skrevet 6. november 2010 #14 Skrevet 6. november 2010 Jeg er ikke alenemor, og jeg har heller ingen planer om å få flere barn, men jeg har bare lyst å si én ting til deg: Go for it! Det er et nøye gjennomtenkt valg du tar, i motsetning til planlagt-gravid-på-by'n-varianten, som det stinker av.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #15 Skrevet 6. november 2010 Jeg tenker å gjøre det på den måten OM jeg velger å få flere barn. Er også alene og ønsker meg ikke ny partner.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 6. november 2010 #16 Skrevet 6. november 2010 hei jeg er også alenemor, og har veldig lyst på flere barn. men jeg har ikke lyst på et voksent barn (altså en udugelig mann). ikke er jeg spesielt god på menn heller, jeg blir så utrolig lei av dem. så jeg har tenkt til å reise til danmark når jeg er ferdig med skolen, har fått meg fulltidsjobb og kjøpt meg leilighet. syns det er en mye bedre løsning å få barn alene med en donor en i et forhold som skranter eller på byen. jeg vil aldri dele en baby igjen - det fins bare tapere i en sånn situasjon. moren min syns det er verdens dårligste idee. og tenker på hva naboene vil si. jeg bryr meg ikke om hva naboene måtte mene. og mine venner er stort sett positive til ideen. men så bor jeg også relativt urbant - tror det er vanskeligere på landet
Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #17 Skrevet 6. november 2010 Og mine foreldre synes faktisk det er en glimrende idé. Sier kanskje mest om meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå