mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 6. november 2010 #1 Skrevet 6. november 2010 Jeg har fått låne min venninnes bil tre ganger for å gjøre ærend som jeg ikke kan ta med buss. Bilen er veldig gammel. Jeg har alltid fylt på rikelig med bensin, for å å vise at jeg setter pris på at jeg fikk låne bilen og for å gi litt igjen for slitasje på bilen. (fylt for 300 om jeg har brukt 100 kr) Når jeg kjørte bilen sist hang plutselig gasspedalen seg opp, og bilen var oppi 140 km/t før jeg klarte å få løs pedalen. Jeg var sikker på at jeg skulle dø og hadde hjertet i halsen! Jeg gjorde ingenting spesielt for at det skulle skje. Noe galt skjedde, og nå går det ikke an å bruke bilen. Jeg synes det er utrolig ekkelt siden det skjedde når jeg brukte den! Og hun synes det er kjedelig at det skjedde når hun ikke brukte den og synes jeg skal være med å betale. Det skjønner jeg absolutt, og har heller ikke lyst å miste et godt vennskap for noe så dumt som penger. Samtidig var det jo en gammel bil, og det kunne jo like gjerne ha skjedd når hun kjørte den? Skal jeg være med å betale reparasjonen? Hvor mye kan slikt komme på? Det skal sies at ingen av oss har veldig god råd. Jeg har absolutt ikke lyst å miste en god venn over dette...
Gjest Skrevet 6. november 2010 #2 Skrevet 6. november 2010 Dette ville skjedd uansett, så da ville jeg ikke krevd penger av deg dersom jeg var din venninne.
jordbærsjokolade Skrevet 6. november 2010 #3 Skrevet 6. november 2010 Hadde jeg vært din venninne så hadde jeg bedt deg om unnskyldning fordi bilen var i så dårlig stand (ikke det at det var noe hun kunne noe for) også hadde jeg vært sjeleglad for at det faktisk gikk bra med deg! Aldri i verden om jeg skulle hatt penger?
kitty litter Skrevet 6. november 2010 #4 Skrevet 6. november 2010 Jeg ville heller aldri ha krevd penger av noen hvis noe slikt skjedde med min gamle bil når noen lånte den..
Wopi Skrevet 6. november 2010 #5 Skrevet 6. november 2010 Jeg tror egentlig at du svarer på dette selv i innlegget ditt: " Jeg har absolutt ikke lyst å miste en god venn over dette..."... I så fall er jo svaret at du må gjøre det som skal til, for at vennskapet ikke tar skade av dette uhellet. Selv om det er kjipt. Jeg ville selv ikke tatt betalt - absolutt ikke, men poenget her er jo at venninnen din føler at det er riktig. Du sier selv at du ikke vil miste henne, men om du ikke går med på å betale, så vil kanskje dette bli liggende som noe litt vanskelig mellom dere.... Du bør kanskje ta en prat med henne. Er dere nære venninner, kan du jo si at du føler at dette ikke er din feil. At du kjørte bilen på vanlig måte, og at det var tilfeldig at det skjedde når du kjørte bilen. Men at du forstår at det er leit for henne, fordi det er leit for deg også. Kanskje hun kan undersøke prisen, så kan du betale en liten del - for syns skyld? Eller du kan gå til henne med en blomst og en flaske vin og ta denne praten da. Så kan blomsten og vinen være en slags unnskyldning, uten at du betaler noe i penger. Jeg lånte bilen til en kompis og ble påkjørt i siden. Det var ikke min skyld, men jeg var SÅ utrolig lei meg. Han ville ikke ha noe, men jeg kjøpte en DYR flaske vin til han og tilbød han å låne min bil til hans var fikset. Det gikk på forsikringen, heldigvis var det ikke min skyld. Det handler jo også litt om å forstå personen som eier bilen.. Men vanskelig situasjon, og vennskap er skjøre i sånne situasjoner, tror jeg. Så føl deg frem, du er jo den som kjenner din venninne best.
lille sprelle Skrevet 6. november 2010 #6 Skrevet 6. november 2010 Det er ikke du som har ødelagt bilen. Ikke ditt problem.
Helverine Skrevet 6. november 2010 #7 Skrevet 6. november 2010 Jeg synes ikke du skal være med å betale. Helt urimelig av venninnen din, og det får du nå bare si til henne. Det hadde vært noe annet hvis du hadde bulket den....
ano`num *17.03.10* Skrevet 6. november 2010 #8 Skrevet 6. november 2010 Jeg hadde nektet å betale! Så hadde jeg heller tatt krangelen/diskusjonen på det. Hadde vi vært ekte og gode nok venner hadde vennskapet stått over den også.
3snuppeliner Skrevet 7. november 2010 #9 Skrevet 7. november 2010 Kjip venninne! Aldri i verden om jeg hadde krevd penger for noe sånt.. jeg hadde vært mektig flau for å låne bort en sånn bil og hadde vært sjeleglad og takknemlig for at ingen skade hadde skjedd med deg! Hvis det derimot hadde vært bulking det var snakk om hadde det vært en annen sak=;-)
mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 7. november 2010 Forfatter #10 Skrevet 7. november 2010 Ja, da tenker dere likt som meg... Jeg føler jo egentlig ikke at dette er noe jeg skal betale for. Jeg får besøk av henne i dag, og skal prate med henne. Jeg sier at jeg kan være med å betale en del av det fordi jeg ikke ønsker at vennskapet skal ødelegges pga penger, selv om jeg egentlig ikke mener at det er min feil. Jeg skal også foreslå å få en kompis av meg til å se på bilen. Det må da kunne hjelpe på... Og også si hvor vanskelig jeg synes det er, og håper virkelig at vi kan finne en løsning så ikke vennskapet blir skadet... (selv om jeg jo tenker at hun egentlig aldri skulle spurt om det i det hele tatt, men det får være)
Mor&barn Skrevet 7. november 2010 #11 Skrevet 7. november 2010 Dette er grunnen til at jeg aldri låner, eller låner bort bil )
mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 7. november 2010 Forfatter #12 Skrevet 7. november 2010 Nei, sant det. Jeg kommer nok til å låne mye sjeldnere fra og med nå. Men av og til må man bare! :S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå