Gå til innhold

Er kurdere slik, eller har vi bare rare naboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en kurderfamilie/muslimer som bor rett over oss.

Jeg tror ikke de er "fanatiske" muslimer...

De er en familie på 2 gutter i 6-7 års alderen, en jente i tenårene, og mor og far.

Vi har flere ganger benyttet oss av denne nabojenta på 14 som barnevakt i helgene når vi er ute på byen.

Nå begynner jeg derimot å reagere litt på deres "oppførsel", og jeg vet ikke om det skyldes at de er kurdere/muslimer, eller om de bare er slik..

Vi hadde i går kveld avtalt med nabojenta at hun skulle sitte barnevakt i går kveld. Da vi ringte henne og ba henne komme ned til oss (de bor rett oppfor oss), så svarte hun ikke..Faren hennes ringte og sa at hun lå og sov. Han sa da at kona hans kunne sitte barnevakt, og vi sa det var greit.

Da vi kom hjem i 4 tiden, så hadde kona gått opp til seg selv, mens dattra var stått opp og var nede hos oss og satt barnevakt. Greit det, for vi kjenner jo til henne...

Men jeg synes at det er så merkelig at hun står opp midt på natta for å sitte barnevakt, når hun allerede hadde lagt seg.

I tillegg så står faren hennes ved siden av henne som en hauk hver gang vi betaler henne. Idag ga vi henne først 300kr, og sa at vi måtte å ta ut 200kr til, for vi hadde lovet at hun skulle få 500 kr. Ja da presterte faren hennes og kjøre samboeren min til en Shell-stasjon for å ta ut de 200 kronene da vi kom hjem på natta.

Det er mange andre merkelige situasjoner med dem også..Eller, mest faren. Nesten hver eneste kveld/natt, mellom kl 24.00 og 02.00, så hører vi et leven der oppe fra. Han sitter der og roper, og det høres ut som han kjefter. Jeg tenkte først at det kanskje var et slags bønne-opplegg, men hvem ber midt på natta?

Jeg husker en episode godt da nabojenta satt barnevakt for oss...Mannen skulle kjøre meg til en venninne, og datteren hans satt barnevakt. Da vi var kommet et stykke, så kom jeg på at jeg hadde glemt veska mi og spurte om han kunne snu. Før han snudde, så ringte han datteren sin og pratet til henne på det språket deres, liksom han advarte om at jeg kom hjem. Og jeg lurer nå på om de snoker i våre ting når vi er borte..

De bor i overetasjen, vi bor i underetasjen. Det er ei dør i gangen vår som leder rett inn til dem. Denne "forlanger" mannen at den skal være ulåst og åpen når datteren hans sitter barnevakt..Og han pleier også å sitte her i stua vår en liten stund mens hun er barnevakt...

Jeg begynner å tro at han er veldig utspekulert, og roter i våre ting, og har derfor kuttet ut dem.

Han spilte så "uskyldig" og "dum" da vi først ble kjent med han (han kan ikke ordentlig norsk), men nå tror jeg alt er et spill for galleriet..

Til og med da jeg og samboeren min fortalte han at vi synes de to småguttene deres bråkte sånn, så svarte han: "Vi hører også når deres baby gråter"

Vi har klagd de før inn til husverten da de bråkte mye før, og de har fått en skriftlig advarsel. Jeg tenkte derfor at det ville være greit å si fra til DEM først denne gangen, så de fikk sjansen til å rette opp i ting selv, uten flere klager/evt utkastelse fra huseier. Men da fikk jeg bare til svar om at babyen vår på 7 mnd bråker mye også...

Jeg vet også at denne mannen ofte er på fest for å prøve å få seg et ligg..Han prøver seg titt og ofte på unge norske jenter...

Er dette bare en veldig sær mann, eller har det noe med kultur å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er klart alle millionene med kurdere er helt lik som naboen din.

Akkurat som alle 4,5 millioner nordmenn er helt lik som deg og utnytter naboen til å kjøre deg hit og dit, bruker datteren som barnevakt og ellers hva dere finner for godt.

Skrevet

Er naboene deres personlige slaver som sitter barnevakt, kjører dere rundt og varter dere opp??

Er nok dere som er de rare naboene her

Skrevet

Nei, de er nok ikke personlige slaver..

Datteren sitter barnevakt i de gangene vi spør om hun vil og kan det; ca 1 gang i mnd. Og da pleier også faren hennes å kjøre oss hvis vi skal noen steder, mot betaling såklart. Han gjør det fordi han ellers er å kjører kvelden/natten lang i helgene som pirattaxi..

Skrevet

JA "alle" kurdere er sånn.. husk at de er fjellaper og har bodd i en fjellsprekk. Jeg har enda til gode å møte en oppegående kurder.

Men hvorfor i all verden lar dere disse sitte barnevakt om dere synes de er mistenkelig??

Skrevet

Ser ikke helt problemet her.. virker som dere nesten er like "rare" hvis man kan si det sånn...

Dere MÅ ikke ha kontakt med dem, bare å la være å spørre etter barnevakt d, så slipper du å irritere deg over at faren følger med på datteren sin når hun er barnevakt... Hun er jo bare 14 år...

Skrevet

Herregud, høres ut som om det er dere som er rare..

Høres ut som om dere har barnevakt annenhver dag..

Å kjøre pirat er faktisk kriminelt og dere er plikta til si fra til politiet...

Skrevet

Hvilke deler av oppførselen tenker du kan være kulturelt, da ? Tenker du på noe spesifikt, eller bare det at du opplever dem som rare ? Tror du finner svaret selv i spørsmålet ditt hvis du tenker litt etter;-)

Nå kjenner jeg bare en kurdisk familie fra Iran, og to kurdiske menn fra Irak. Alle er fine, koselige folk på lik linje med alle andre venner vi har. Men de skiller seg fra oss på visse områder, uten at jeg kan peke ut de og de hendelsene. Det ligger meg subtilt i dem, og stammer fra kulturen og tradisjonene de har med seg hjemmefra.

Og det gjør dem definitivt ikke rare.

Skrevet

Har det noe å si om det er kultur eller ikke? Hvis du ikke er komfortabel med denne familien så finn en annen barnevakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...