jordbærsjokolade Skrevet 6. november 2010 #1 Skrevet 6. november 2010 Skal ha "greske koteletter" i dag også må vi jo ha noe til..også vil jeg ha noe annet enn gresk salat og potetbåter. Noen gode ideer?
Babyønske �� Skrevet 6. november 2010 #2 Skrevet 6. november 2010 Grønnsaksmoussaka, Fylt squash eller aubergine
jordbærsjokolade Skrevet 6. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 6. november 2010 Fylt squash kanskje ja:) Hva fyller du den med da? Ris og litt grønnsaker? Og hvordan lager du grønnsaksmoussaka?
jordbærsjokolade Skrevet 6. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 6. november 2010 Tzatziki må vi ha:) Men tenkte mer på noe som kan ersatte poteter, ris eller salat:)
mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 6. november 2010 #6 Skrevet 6. november 2010 Dolmades!!! tror jeg det heter, dødsgodt i alle fall! Det er ris inntullet i vindrueblader. http://www.finecooking.com/recipes/greek-stuffed-grape-leaves-nuts-currants.aspx Hummus er jo også veldig godt! http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=14506
Babyønske �� Skrevet 6. november 2010 #7 Skrevet 6. november 2010 Grønnsaksmousakkaen er sånn: 1 stor aubergine, skjæres i litt tykke skiver 2 middels store squash, skjæres i litt tykke skiver 2 løk, skjæres i små båter 2 røde paprika, grovhakkes 2 fedd hvitløk, grovhakket 5 ss olje 1 ss hakket frisk timian(el 1 ts tørket) salt og pepper 2 egg, sammenvispet 3 dl gresk yoghurt, evt matyoghurt 400 gr hakkede tomater på boks 50 gresk fetaost Ha aubergine, squash løk, paprika og hvitløk i langpanne. Drypp oljen over. Bland sammen og dryss over timian, salt og pepper Stek ved 220 gr i ca 30 min, snu blandingen en gang under stekingen. Når grønnsakene har stått 30 min, skrus temperaturen ned til 180 gr Pisk så egg, yoghurt, salt og pepper. Legg halvparten av grønnsakene over i en ildfast form, fordel hakkede tomater over. Legg over resten av grrønnsakene. Fordel yoghurtblandingen på toppen, og dryss over smuldret fetaost. Stekes 45 minutter-1 time. Tar litt tid og lage, men resultatet blir veldig godt da. Fylt squash har jeg ikke laget, bare såg oppskriften på siden bak mousakkaen. Men de lages hvertfall sånn: 4 middels store squash(el så mange man trenger) 3 ss olje 1 løk, finhakket 1 fedd hvitløk finhakket 50 gr gresk fetaost, smuldret 25 gram valnøttkjerner 50 gr ferske loffsmuler 1 egg, sammenvispet 1 ts hakket dill salt og pepper Kok opp vann og legg squashen i, kok opp og la koke 3 min. Skyll de i kaldt vann, og la de avkjøles. Når de er avkjølt skjæres et lokk på oversiden av hver squash. Fjern kjøttet med en skje, (men ikke skrap helt gjennom i bunnen) Hakk kjøtte Varm 2 ss olje i en gryte, tilsett løk og hvitløk, la surre til mykt. Tilsett squashkjøttet, og stek ca 5 minutter. Ta gryten av varmen og avkjøl litt. Rør inn ost, og deretter brødsmuler, nøtter, egg, dill, salt og pepper. Fyll squashskallene med blandingen, og legg dem i en ildfast form. Drypp over resten av oljen. Dekk formen med aluminiumsfolie og stek på 190 gr i ca 30 minutter. Ta av folien og stek i ytterligere 10-15 minutter til gyllen overflate. Har et tomatbasert fyll også, det kan du få om ikke det over ikke falt i smak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå