Gå til innhold

Rart å amme 1-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn er akkurat fylt 1 år. Jeg ammer han om morgningen(en liten skvett), han får en liten skvett om ettermiddagen etter han har kommet fra bhg også ammer jeg han om kvelden/natten.(ammer han til han sovner) Han våkner 2-5 ganger om natten:S Han drikker ikke noe særlig melk om natten, noen ganger sovner jeg med han i sengen min og da bruker han puppen min som smokk.

Jeg er alene med 2 barn, eldste har litt problemer som gjør hverdagen tyngre(ikke noe alvorlig heldgivis) Jeg vet at han er for stor til å bli ammet om natten,men jeg har virkelig prøvd å nattavvenne han,men det er rett og slett umulig.

Men når jeg ammer han når jeg er hos familien min så sier de alltid"ammer du enda?" eller de snakker til min sønn og sier "xxx er ikke du for stor til å få pupp?" Er det virkelig så gale å amme en 1-åring?

Jeg vet jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste når jeg ammer han i søvn, og jeg er nok ikke flinkeste moren, for jeg gir for fort etter,men jeg er så sliten.

Så hvis noen har noen tips til hvordan jeg kan få han til å sove hele natten så hadde jeg blitt kjempe glad for jeg har prøvd masse uten å lykkes:(

Ble litt rotete og litt utenfor tema i overskriften,menmen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke akkurat rart. Gjør det som føles naturlig ut for deg! Føles det naturlig ut, så fortsetter du! Men jeg derrimot kunne aldri ha ammet et barn som er 1 år!

Skrevet

Mener også at det er helt opp til deg:) Føles det naturlig, så hvorfor ikke? :) Kjenner flere som har ammet ungene til de to.

Skrevet

Helt greit å amme en 1åring, og om du er lei kommentarer så gjør det når dere er for dere selv, og la vær å snakk om det!

MEN slutt med nattamminga, det ødelegger tennene hans! Etter tannpussen bør han egentlig ikke engang drikke noe som helst, men vann er det eneste som er aktseptabelt. Det tar deg sikkert ikke veldig mange netter, ha en tutekopp med vann (ikke flaske, de lekker om han har dem i senga). Skal love deg at det er deilig å sove HELE natta for deg og!

Du kommer nok ikke til å få han til å sove hele natta FØR du har sluttet å amme han i søvn. Han må rett og slett lære å sovne selv. Å bytte metode ofte har som regel motsatt virkning. Prøver du en metode, hold ved den minst 3uker.

Skrevet

Førstemann fikk pupp til han var nesten 2.. Det var helt naturlig for meg! Fikk pupp når han skulle sove på kvelden og når han skulle sove på dagen. Og om natta hvis han våkna.... Fikk de samme kommentarene som deg fra familie, men prøvde å ikke bry meg. Fikk skryt av helsesøster! (sa ikke at jeg amma om natta, kun kveld..) Andremann fikk til han var over 1, da ville han ikke ha mer ;)

Vet ikke om jeg hadde stressa så mye med å slutte dersom det ikke er kjempeslit for deg da! Begge mine slutta av seg selv.

Skrevet

jeg ammet til gutten var 18 mnd.

Skrevet

NEI, det er slett ikke rart å amme en ettåring! Det er selvfølgelig helt normalt!

Mitt barn fyller 1 år neste uke. Jeg ammer om morgenen, midt på dagen, rett før leggetid og hver gang han våkner om natta. Noen netter våkner han og får pupp opptil 3-4 ganger, andre ganger sover han hele natta igjennom. Som regel våkner han 1 eller 2 ganger.

Ofte sovner jeg med han ved siden av meg i senga, men det gjør vel ingenting:-) Det er trygt og deilig for barnet å ha mamman nær når han sover, og så lenge vi begge fortsatt får sove godt, er det bare sunt! Men oftest bytter jeg kjapt puppen med en smokk når han har drukket ferdig, og legger han i sprinkelsenga, som står tett inntil dobbeltsenga.

Når det gjelder tennene, så heter det at barna helst ikke skal nattammes når de spiser to måltider om dagen, ved ca 8 måneders alder.

MEN: Det tar jeg ikke så alvorlig! Jeg er tannpleier, og vet at sukkeret i morsmelk er det "snilleste" sukkeret for tennene. Det er klart at vann ideelt sett ville vært bedre enn morsmelk, men morsmelken kommer ikke til å ødelegge barnets tenner. Når det gjelder nattservering regnes saft, juice, kumelk og morsmelkerstatning som verstingene.

Morsmelken inneholder som nevnt en snill type melkesukker, designet for ikke å kunne gjøre så stor skade på mennesketenner, og har i tillegg bakteriedrepende egenskaper. Jeg ville ikke bekymret meg så mye for barnets tannhelse, men heller gjort det som var nødvendig for at dere BEGGE får god kvalitet på nattesøvnen.

Husk også at hvis den lille tilbringer mange timer i barnehagen hver dag, har han sikkert behov for nærhet til moren sin resten av døgnet. Pupp er nærhet, kos og trygghet, og for begge mine barn har puppen vært det fineste de kan forstille seg og det eneste de vil ha når de har vært trøtte/sårbare/syke/har slått seg/er lei seg!

Moren din er fra en annen generasjon, og det var ikke vanlig å amme barna lenge den gangen. De hadde ikke tilgang til så mye informasjon som vi har i dag. Internett gjør alt veldig tilgjengelig for oss. Når moren min forteller om hva som fungerte fint for henne (og mener jeg burde gjøre det på samme måte), vet jeg ofte mye, mye mer om temaet enn henne, og vet kanskje til og med at det hun sier er fullstendig feil. Ja, som for eksempel at en ettåring er for stor til å få pupp.

Jeg blir ofte ganske oppgitt over moren min, men prøver å tenke at hun sier det i beste mening. Og gir forøvrig fullstendig bæng i de fleste rådene hennes.

Kanskje din mor tror at ammeslutt er den beste måten å få barnet ditt til å sove gjennom hele natten? Hvem vet, men det er lettere å ta meningene hennes med en klype salt når du vet at hun neppe kan like mye om amming som deg.

Stol på deg selv og det som føles naturlig for deg! Du høres ut som en oppegående og omsorgsfull mor, og jeg tror du føler hva som er riktig. Ikke la andre presse deg til å avslutte ammingen før du føler at både du og barnet er klare for det! Lukk heller ørene og la dem plapre i vei.

Jeg ammet forresten førstemann til han var 2 år, ALLTID OM NATTEN, og måltidet klokken 05 om natten var det siste som røk før jeg avvente han. Jeg pusset tennene hans godt før leggetid, og han har veldig sunne og pene tenner. Jeg har heller ingen planer om å avvenne ettåringen min før han er omtrent 2 år:-)

Skrevet

Jeg synes ikke det er rart å amme en ettåring. Når de nærmer seg to burde du kanskje tenke på avvenning (etter min mening).

Når det gjelder nattamming så synes jeg du skal avvenne når det passer for deg. Noen ganger er det mye lettere å avvenne enn man tror på forhånd, men man skal jo også ha overskuddet til å gjennomføre det og det er jo litt vanskelig når man er aleine.. Litt dilemma det i.o.m at du nok hadde trengt den sammenhengende nattesøvnen.

Ellers synes jeg du skal kose deg med ammingen enda en stund. Jeg har tre barn som ble ammet 6,8 og 11 mnd. Første var jeg litt uerfaren (mistet litt av melka pga sykdom) og syns det var lettere med tillegg. Andre prøvde jeg å amme så lenge som mulig, men interessen for puppen tok slutt og han beg. å bite. Da sluttet jeg. Og tredje ammet jeg også så lenge det gikk, men hun også ble "lei" og ville heller bite enn å kose med puppen. (De to eldste brukte smokk mens minste ikke brukte noen ting. Tror det kan være derfor hun tok puppen så lenge) Men i bunn og grunn ville jeg gjerne ha ammet lengre hvis bare ungene var interessert. Så bare nyt den lille tiden poden enda vil ha litt pupp... Plutselig blir de store...

Dette ble veldig rotete, men håper jeg fikk frem litt hva jeg synes! Jeg kjenner dessuten flere som har ammet en god stund over "året". Noen må aktivt avvenne barnet etter hvert! Da kan det gå ann å ta en teipbit over brystvorten og si at mamma har auau eller noe sånnt. Bare et lite tips ;)

Skrevet

Jeg ammet andremann til hun var ett år og da begynte det å føles litt rart, når hun maste om pupp, kom bort og nærmest skulle inn under genseren, he he.

Men om dette fungerer for deg så hvorfor ikke.

Jeg strekker meg ganske langt for at jeg og barna skal få god søvn, får jeg ikke nok søvn blir jeg et troll :P

Skrevet

Ikke rart i det hele tatt og i aller høyeste grad anbefalt av helsemyndihgetene!

Men enkelte i samfunnet vil reagere. Det skal du bare blåse i!

Det er verdifullt det du gjør og særlig ifht om barnet skal i barnehage - ikke stopp da!

Skrevet

Jeg synes ikke det er rart, jeg ammet også til gutten vår var ett år - hadde planer om å fortsette litt lenger, men det ble en naturlig avslutning for vår del. Den siste tiden fikk han bare om morgenen og plutselig var det gått ei uke uten at han hadde "spurt". Jeg tenker at å amme litt utover og kanskje nærmere ungen er til to er greit, men kunne aldri tenkt meg å amme utover det. Ellers gitt nattavvenningen for oss veldig greit, jeg hadde grudd meg en del til det, men det gikk over all forventning - så ville prøvd de nettene det tar så har du plutselig hele natten for deg selv :)

Skrevet

Ene barnet mitt fikk første tannen 4 mnd gammel, kunne ikke falle meg inn å slutte med nattamming da! Spurte for sikkerhets skyld på helsestasjonen og de mente det var helt greit å gi morsmelk som måltid på natta, det skader ikke tennene. Men det beste er å gi et måltid pupp og så la spyttet i munnen "rense opp" før neste måltid igjen. Å bruke puppen som smokk så barnet hele tiden har melk i munnen og på tennene var ikke så veldig bra...

Jeg har fire barn og prøvd meg frem, feilet og prøvd på nytt flere ganger.. Med andre barnet sluttet vi med nattmat da han var oppe i 3 måltider fast føde på dagtid (6-7 mnd gammel), han fortsatte å våkne hver eneste natt til han var 1,5 år, hver eneste natt! Kunne fint være våken i opptil 2 timer midt på natta.

Det gidder jeg ikke prøve igjen! Yngstejenta ammet jeg til hun var 16 mnd, og hun fikk pupp morgen, formiddag, kveld og natt hele tiden. For hele familien var det mye greier å bruke 10 min på å amme henne midt på natta enn å la henne grine etter puppen. Hun ammet og sovnet igjen, det samme gjorde jeg. Plaget meg overhodet ikke, synes egentlig nattammingen var koselig jeg, det lille hodet tett inntil meg under min dyne, du får aldri den kosestunden igjen så lenge barnet lever ;)

Jeg sluttet helt å amme da hun var 16 mnd, bare kuttet brutalt på dag og natt. Hun våknet de to første nettene, fikk litt vann og smokken før hun sovnet igjen. Gikk helt smertefritt, ikke en eneste natt med skriking og bråk. Nå er hun 21 mnd og har sovet natten gjennom hver eneste natt siden.

Gjør som du føler er rett du, det er ikke rart å amme en 1-åring ihvertfall!

Skrevet

Haha, NEI, det er ikke rart!!

Det som er rart er hvor frekke folk er, og hva de får seg til å stikke den store nesa si borti....!!!1

Ammet til min var 1,5.

På slutten var ddet kun kveld og morgen da.

Skrevet

Tusen tusen takk for fine svar alle sammen=) Var nesten litt redd for å bli halshugd, vet jo aldri hvilke reaksjoner man får her inne på dib,hehe.

HI

Gjest eelis+kian
Skrevet

Gutten min er snart 13 mnd, og jeg har ingen planer om å slutte å amme enda. Jeg ammer bare på morgenen, fordi gutten ikke har tid til sånt resten av dagen, da er det full fres :-)

Hva folk sier, skal man ikke bry seg om. De er sannsynligvis ikke klare over hvilke positive fordeler ammingen gir, både for mor og barn. Amming er godt og sunt, og man skal kunne amme så lenge man orker og vil, uten at utenforstående stikker nesa si borti det.

Takk til deg som postet linken lenger oppi her, jeg sendte den på e-post til moren min, som også maser veldig om at jeg MÅÅÅ slutte å amme. Hurra for amming!!

Skrevet

hohoho, skjønner deg godt! Jeg ammer lillebror ennå, og han er 2 år og 1 mnd :) , men kun på kvelden før han skal sove da. Om pappaen legger han går det greit, men hos meg vil han ha pupp/kos, og det får han:).Samsover gjør vi også, så om han våkner litt på natta, bruker han mamma som smokk. Jeg har ikke tenkt på hvordan vi skal slutte, regner med det ender av seg selv, uansett koser vi oss sammen så lenge. Ikke har han vært noe spesielt syk etter barnehageoppstarten i fjor heller. Kos deg du, og om du og dine sover godt, og at det letter leggesituasjonen hos dere, så bare gjør som du føler er rett, syns nå jeg da:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...